Estils d'Aprenentatge: Models, Captació i Processament
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,17 KB
Aprenentatge i Estils d'Aprenentatge
Què és l'Aprenentatge?
L'Aprenentatge és el conjunt de processos que permeten modificar o elaborar esquemes de comportament concrets i desenvolupar el coneixement *gràcies a* l’entorn o l’experiència. L’aprenentatge permet adaptar-nos i respondre amb noves destreses, coneixements i accions a les demandes de la vida.
L’aprenentatge sorgeix de la interacció amb l’entorn, dels estímuls que podem arribar a rebre i de la base genètica que cadascú té.
Estils d'Aprenentatge: Tret Cognitius i Fisiològics
Els Estils d'Aprenentatge són els trets cognitius, fisiològics i afectius que indiquen la manera com els alumnes perceben, interaccionen i responen davant els diferents ambients de l'aprenentatge. Són les maneres diferents que té un aprenent per assolir i entendre la informació.
Models de Captació de la Informació
La Captació fa referència a com el cervell selecciona una part de la informació que rebem i ignora la resta. Seleccionem a partir de l’interès, però també de com rebem aquesta informació:
Estil Visual
Utilitza les imatges, els gràfics, els mapes mentals, els diagrames i altres estratègies visuals per facilitar el seu aprenentatge. L’estudi a través de textos i lectures serà menys eficaç.
Estil Kinestèsic
Es basa en el moviment i en portar els coneixements a la pràctica. Aprèn més fent que llegint o observant. Du a terme l'anàlisi i la reflexió. Aquests aprenents necessiten sentir-se estimulats constantment per tal de no perdre l’interès.
Estil Auditiu
Aprèn més quan escolta. L’ús de *recursos auditius* (audiollibres, podcasts) podria facilitar l'aprenentatge.
Models d'Organització i Processament
Teoria dels Hemisferis Cerebrals
Aquesta teoria distingeix dues maneres d'organitzar la informació:
Hemisferi Esquerre: *Lògica*. Processa la informació de forma seqüencial i lineal. Pensa en números i paraules.
Hemisferi Dret: *Holística*. Processa la informació de forma global. Pensa en imatges i sentiments, és intuïtiu.
Estils de Procés o Treball
Aquests estils defineixen com l'individu processa i aplica el coneixement:
Actiu
Persona que gaudeix de les noves experiències i té una ment oberta. No li importa emprendre una tasca nova i no evita els reptes.
Reflexiu
Persona a qui agrada pensar sobre els continguts i intentar veure'ls des de diferents punts de vista. És prudent i reflexiona amb determinació cada decisió que du a terme.
Teòric
Persona que ho analitza tot; li agrada sintetitzar, cercar i integrar els fets en teories coherents i perfeccionistes.
Pragmàtic
Necessita comprovar les seves idees constantment i és molt realista a l'hora de prendre decisions i resoldre una qüestió. El seu lema és: «Si és útil, és vàlid».
El Sistema 4MAT (Model de Bernice McCarthy)
El sistema 4MAT descriu un cicle d'aprenentatge basat en quatre fases:
Connectar i Examinar (Estil Imaginatiu)
Destaquen els estudiants amb un estil imaginatiu. Es basa en la comprensió dels conceptes a través de la seva connexió amb experiències personals, la reflexió i l’anàlisi d’aquestes.
Imaginar/Definir (Estil Analític)
L’alumne analític utilitza la teoria, opinions d’experts o lectures organitzades. S’uneixen a l’experiència analitzada anteriorment nous coneixements que ajuden a conceptualitzar la informació.
Explorar/Practicar (Aplicació)
Una vegada adquirits els conceptes, en aquesta fase s’han d’aplicar amb pràctica i personalització, buscant la solució de problemes.
Refinar/Integrar (Estil Dinàmic)
Aquesta fase és més senzilla per a l'estil dinàmic. Consisteix a analitzar la utilitat de la informació, aplicar-la de formes diferents i compartir-la amb altres persones.