Estils d'Aprenentatge: Models, Captació i Processament

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,17 KB

Aprenentatge i Estils d'Aprenentatge

Què és l'Aprenentatge?

L'Aprenentatge és el conjunt de processos que permeten modificar o elaborar esquemes de comportament concrets i desenvolupar el coneixement *gràcies a* l’entorn o l’experiència. L’aprenentatge permet adaptar-nos i respondre amb noves destreses, coneixements i accions a les demandes de la vida.

L’aprenentatge sorgeix de la interacció amb l’entorn, dels estímuls que podem arribar a rebre i de la base genètica que cadascú té.

Estils d'Aprenentatge: Tret Cognitius i Fisiològics

Els Estils d'Aprenentatge són els trets cognitius, fisiològics i afectius que indiquen la manera com els alumnes perceben, interaccionen i responen davant els diferents ambients de l'aprenentatge. Són les maneres diferents que té un aprenent per assolir i entendre la informació.

Models de Captació de la Informació

La Captació fa referència a com el cervell selecciona una part de la informació que rebem i ignora la resta. Seleccionem a partir de l’interès, però també de com rebem aquesta informació:

  • Estil Visual

    Utilitza les imatges, els gràfics, els mapes mentals, els diagrames i altres estratègies visuals per facilitar el seu aprenentatge. L’estudi a través de textos i lectures serà menys eficaç.

  • Estil Kinestèsic

    Es basa en el moviment i en portar els coneixements a la pràctica. Aprèn més fent que llegint o observant. Du a terme l'anàlisi i la reflexió. Aquests aprenents necessiten sentir-se estimulats constantment per tal de no perdre l’interès.

  • Estil Auditiu

    Aprèn més quan escolta. L’ús de *recursos auditius* (audiollibres, podcasts) podria facilitar l'aprenentatge.

Models d'Organització i Processament

Teoria dels Hemisferis Cerebrals

Aquesta teoria distingeix dues maneres d'organitzar la informació:

  • Hemisferi Esquerre: *Lògica*. Processa la informació de forma seqüencial i lineal. Pensa en números i paraules.

  • Hemisferi Dret: *Holística*. Processa la informació de forma global. Pensa en imatges i sentiments, és intuïtiu.

Estils de Procés o Treball

Aquests estils defineixen com l'individu processa i aplica el coneixement:

  • Actiu

    Persona que gaudeix de les noves experiències i té una ment oberta. No li importa emprendre una tasca nova i no evita els reptes.

  • Reflexiu

    Persona a qui agrada pensar sobre els continguts i intentar veure'ls des de diferents punts de vista. És prudent i reflexiona amb determinació cada decisió que du a terme.

  • Teòric

    Persona que ho analitza tot; li agrada sintetitzar, cercar i integrar els fets en teories coherents i perfeccionistes.

  • Pragmàtic

    Necessita comprovar les seves idees constantment i és molt realista a l'hora de prendre decisions i resoldre una qüestió. El seu lema és: «Si és útil, és vàlid».

El Sistema 4MAT (Model de Bernice McCarthy)

El sistema 4MAT descriu un cicle d'aprenentatge basat en quatre fases:

  1. Connectar i Examinar (Estil Imaginatiu)

    Destaquen els estudiants amb un estil imaginatiu. Es basa en la comprensió dels conceptes a través de la seva connexió amb experiències personals, la reflexió i l’anàlisi d’aquestes.

  2. Imaginar/Definir (Estil Analític)

    L’alumne analític utilitza la teoria, opinions d’experts o lectures organitzades. S’uneixen a l’experiència analitzada anteriorment nous coneixements que ajuden a conceptualitzar la informació.

  3. Explorar/Practicar (Aplicació)

    Una vegada adquirits els conceptes, en aquesta fase s’han d’aplicar amb pràctica i personalització, buscant la solució de problemes.

  4. Refinar/Integrar (Estil Dinàmic)

    Aquesta fase és més senzilla per a l'estil dinàmic. Consisteix a analitzar la utilitat de la informació, aplicar-la de formes diferents i compartir-la amb altres persones.

Entradas relacionadas: