Estadis de Piaget i Psicologia Cognitiva: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,72 KB

Psicologia Evolutiva de Piaget

Jean Piaget va descriure el desenvolupament cognitiu dels infants i adolescents a través de diferents estadis.

Estadis del Desenvolupament de Piaget

  • Primer estadi: Actes reflexos (Naixement als 3 mesos). El nen es relaciona amb l'entorn a través dels reflexos innats.
  • Segon estadi: Organització de les percepcions i hàbits (3/4 mesos fins a 1 any). Es desenvolupen les primeres coordinacions sensorials i motores.
  • Tercer estadi: Sensoriomotriu (1-2 anys). El nen comença a experimentar activament amb l'entorn i a resoldre problemes pràctics.

Dels tres primers estadis, destaca que el nen elabora unes subestructures cognoscitives i unes reaccions afectives. Piaget diu que el nen és capaç de resoldre problemes d’intel·ligència abans de saber parlar.

  • Quart estadi: Operacions preoperatives (2-7 anys). En aquesta etapa apareix el llenguatge, per tant, el nen pot intercanviar amb els altres, interioritzar paraules i elaborar representacions interiors. El pensament és al principi egocèntric.

Conceptes de l'Estadi Preoperatiu

  • Egocentrisme: Dificultat per veure el món des d'un altre punt de vista.
  • Animisme: Creure que els objectes inanimats tenen vida o sentiments.
  • Artificialisme: Creure que totes les coses naturals han estat creades per les persones.

En aquest estadi, els nens no tenen encara raonament lògic, tenen intuïció.

  • Cinquè estadi: Operacions concretes (7-12 anys). Apareix la socialització. El nen demostra un pensament lògic aplicat a situacions concretes i desapareix el seu egocentrisme, pot entendre punts de vista dels altres. Desapareix l’artificialisme i l’animisme.
  • Sisè estadi: Operacions formals (12-16 anys). Apareix el pensament formal, que vol dir que poden arribar a conclusions a partir de suposicions sense l’existència dels elements considerats. És l’inici de la maduresa del pensament.

Psicologia Cognitiva

La psicologia cognitiva és l'estudi dels processos intel·lectuals com la percepció, l'atenció, la memòria, el llenguatge i el raonament. Estudia com es produeix el coneixement humà. Els psicòlegs cognitius creuen que el conductisme no explica completament el funcionament de la ment humana.

La Metàfora de l'Ordinador

En l’ésser humà, el hardware seria el cervell i el software serien les estructures mentals que organitzen la informació. Els neuròlegs s’ocuparien del hardware i els psicòlegs del software.

Models de Memòria

La informació externa entra i, mitjançant una codificació, passa de la memòria sensorial a la memòria de curt termini i, a l'emmagatzemar-la, passa a la de llarg termini.

  • Memòria Sensorial: Dura aproximadament mig segon i és molt dèbil, ja que molts estímuls no els podem recordar.
  • Memòria de Curt Termini (o de Treball): Dura aproximadament mig minut i té una capacitat d’emmagatzematge d'aproximadament 7 elements.
  • Memòria de Llarg Termini: Emmagatzema tots els coneixements que hem anat adquirint al llarg de la nostra vida i és il·limitada. La recuperació d’aquesta informació dependrà de les estratègies a l’hora de classificar-la i organitzar-la, i sovint perdem detalls.

El Concepte de Programa

La conducta humana no és improvisada, disposa d’uns programes previs. Un programa és la descripció detallada dels passos que hem de fer.

Entradas relacionadas: