Els Estadis Evolutius i el Joc: Una Visió General
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,3 KB
Estadi Sensoriomotor i Joc Funcional
El joc típic de l’estadi sensoriomotor, segons J. Piaget, és el joc funcional, un joc d’exercicis que no comporta cap simbolisme ni cap tècnica específicament lúdica, però que consisteix a repetir amb plaer activitats adquirides amb una finalitat d’adaptació.
- 0-3 mesos: observar el que envolta.
- 3-6 mesos: fixar més la mirada i seguir els objectes, somriure a les persones.
- 6-12 mesos: experimentar l'autonomia motriu i també en el desenvolupament cognitiu, pel que fa a la compensació dels fets.
- 12-24 mesos: més autonomia a l'hora de jugar.
Estadi Preoperacional i Joc Simbòlic
A partir dels dos anys, quan l’infant és capaç d’evocar objectes, persones i vivències no presents i ha augmentat notablement el domini del llenguatge, es considera que ha entrat en un estadi on predomina el joc simbòlic.
Els jocs de l’infant tendeixen naturalment a la representació i la simulació de vivències experimentades o inventades.
- 2-4 anys: continua el joc funcional, s'imposa el joc simbòlic i la relació amb els iguals.
- 4-6 anys: s'aferma el joc en grup.
Joc de Construcció
El joc de construcció comença al voltant dels dotze mesos i es pot definir com un conjunt d’accions coordinades amb una finalitat específica, crear elements més propers a la realitat en què els materials utilitzats cobren una rellevància especial.
Joc de construcció i desenvolupament:
Facilita la motricitat fina i gruixuda i l’ús de la coordinació mà-ull. Serveix de base per a l’aprenentatge del control muscular, ja que l’infant ha de tenir molta cura amb els moviments i la força que aplica per tal que les estructures formades no caiguin. Desenvolupa l’atenció, la concentració, l’esforç i la paciència per aconseguir allò que es desitja.
Edat i joc de construcció:
Als nou mesos el nadó pica al terra amb les peces. Quan té un any pot encaixar alguna peça. Als dos anys ja construeix una torre. Als tres anys pot construir un pont, encaixar formes diferents. Als quatre anys pot escenificar un camí amb molt de trànsit. A partir dels quatre anys i fins als sis, les peces i les formes de muntatge augmenten en quantitat i complexitat.