Els Espais Turístics a Espanya: Recursos, Evolució i Característiques Actuals

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,72 KB

1. Recursos turístics d'Espanya (1960 gran desenvolupament, segona potència turística)

  • Recursos naturals: gran varietat de relleus, platges i climes excel·lents, formacions vegetals, espais protegits.
  • Recursos culturals: monuments, religiosos, festes, gastronomia.

2. Evolució del turisme i dels factors (des de 1960)

2.1 Model tradicional: turisme de masses, sol i platja, oferta abundant i barata, demanda homogènia i massiva, concentrada a l'estiu, a zones, dependència d'operadors turístics internacionals, despreocupació mediambiental. Factors:

  • Externs: desenvolupament econòmic d'Europa després de la Segona Guerra Mundial, temps lliure i oci per viatjar, progrés del transport.
  • Interns: proximitat geogràfica d'Espanya, excel·lents recursos naturals, recursos culturals, monuments, baix cost, devaluació de la pesseta el 1959, infraestructures i serveis, hotels, agències, política estatal.

2.2 Crisi del tradicional (1973-1985, creix turisme però a ritme baix): problemes de l'oferta turística, preus cars, no adaptats a exigències de demanda. Aparició de destinacions competidores en àrees properes (Àfrica).

2.3 Cap a un nou model turístic. Després de la crisi de 1985, recupera el ritme, 1990 bretxa per recessió econòmica. Ingrés a la Comunitat Europea, creixement turisme intern, nou model turístic, qualitat i sostenibilitat. El nou model: oferta de qualitat, demanda més diferenciada i menys nombrosa, més poder adquisitiu. Factors:

  • Qualitat de l'oferta: millora servei i infraestructures.
  • Diversificació de l'oferta: altres modalitats turístiques.
  • Promoció del turisme.
  • Sostenibilitat mediambiental.

3. Característiques actuals

3.1 Oferta turística: venedors del producte, agències de viatge, instal·lacions turístiques, cobreixen les necessitats, oferta molt amplia d'hotels i extrahotels, oferta de restauració, oferta de recreació, activitats.

3.2 La demanda turística:

  • Demanda estrangera: de Europa, predomini estival, reserva de paquet turístic i hotels, ús d'internet.
  • Demanda nacional: de Madrid, Catalunya, Andalusia, Comunitat Valenciana, es reparteix al llarg de l'any, ponts de cap de setmana, viatja sense reserva i extrahotels.
  • Excessiva estacionalitat de la demanda: problema a l'estiu, excés d'utilització d'infraestructures, pèrdua de qualitat.

4. Tipus de turisme. Des de 1990 creixen més modalitats:

  • Turisme d'aigua, sol i platja, rius, llacs, termal i activitats.
  • Turisme de muntanya, neu, paisatge i activitats.
  • Turisme ecològic, espais naturals protegits.
  • Turisme rural, descans, medi ambient, activitats.
  • Turisme urbà, cultural, de negocis.

5. Àrees turístiques: àrees turístiques i focus turístics, de temporada o especialment turístics.

5.1 Alta densitat:

  • Sol i platja com Balears, Canàries i Mediterrani, clima i platges, diferències notables.
  • Madrid, capital, turística o de negocis.

5.2 Mitjana i baixa densitat: difusió de sol i platja buscant noves zones i noves modalitats.

  • Certs trams del litoral, sol i platja.
  • Litoral gallec i cantàbric, costaneres i interiors rurals.
  • Punts turístics, estacions d'esquí i cultura.

6. Repercussions

6.1 Demogràfiques: àrees litorals, el turisme incrementa els efectius de població, augmenta la població ocupada, certes àrees rurals en declivi, s'ha frenat el despoblament.

6.2 En el poblament: al litoral, poblament urbà, alta densitat de construcció, espais rurals, rehabilitació de patrimoni edificat.

6.3 Repercussions econòmiques: genera més del 12% de l'ocupació, mà d'obra abundant i poc qualificada, efecte multiplicador sobre altres activitats, aporta riquesa al país, compensa la balança comercial, influeix en la política de transports.

6.4 Repercussions polítiques: fomenta l'acostament entre pobles, incideix sobre la població local.

6.5 Ordenació del territori:

  • Arees litorals, el turisme ordena els espais propers, alteracions en el medi, transformacions econòmiques, conflictes per l'ús del sol i recursos.
  • Turisme rural, conflicte en activitats agràries.
  • Ciutats històriques, els nuclis s'especialitzen.

6.6 Problemes i política:

  • Problemes: predomini del model tradicional, sol i platja nivell baix concentració a l'estiu, demanda de noves exigències, qualitat i varietat, competència internacional, millora transports.
  • Política, resoldre problemes: comunitats autònomes en competència, la Unió Europea, protecció i informació del turista.

Entradas relacionadas: