Espais Lúdics i Joguines: Guia per al Desenvolupament Infantil
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,41 KB
Espais Lúdics a l'Educació Formal
L'educació formal integra diversos espais lúdics essencials per al desenvolupament integral dels infants. Aquests espais estan dissenyats per fomentar la confiança, l'exploració i l'aprenentatge.
L'Aula: Espai Central d'Aprenentatge
Cada grup d'edat ha de tenir la seva aula, permetent als infants identificar l'espai com a seu, cosa que els dona confiança per actuar lliurement. L'aula ha de ser versàtil i flexible, diferenciant dues zones clares:
- Zona de descans: Per facilitar la relaxació i el repòs.
- Zona de joc: Dedicada a activitats lúdiques.
La zona dedicada al joc ha d'incloure diferents espais on poder compaginar el joc individual amb l'exploració i l'aprenentatge mitjançant el descobriment.
L'Aula de Psicomotricitat: Moviment i Descobriment Corporal
En aquest espai, els infants poden rebolcar-se, llançar-se, fer tombarelles o jocs psicomotors. També es relaxen i aprenen a conèixer el seu cos i el dels altres.
És convenient que la sala estigui organitzada en punts d'interès i que els infants hi entrin descalços per una millor percepció sensorial.
La Sala Polivalent: Espai per a Activitats Especials
Resulta adequada per fer-hi activitats lúdiques que necessiten un cert temps de preparació, per exemple: un circuit per a l'educació vial. També s'hi poden dur a terme jocs col·lectius amb motiu de festa (inici i final de curs, Nadal o Carnestoltes).
Són moments privilegiats en què la comunitat educativa trenca la monotonia diària i facilita la comunicació espontània entre tots els seus membres.
La Biblioteca Escolar: Fomentant la Lectura i el Joc
La biblioteca ha de tenir en compte el públic infantil a l'hora de distribuir l'espai, destinant una zona per als prelectors i primers lectors.
És recomanable que aquest espai sigui acollidor i que tingui com a mínim dos ambients:
- Un per a la lectura.
- Un altre per a la realització de jocs o dramatitzacions que sorgeixen durant la visita.
El material pot incloure: catifes, coixins, taules i cadires, creant un ambient confortable i estimulant.
L'Aula d'Informàtica: Accés al Món Digital
És un espai on s'ofereix a l'infant la possibilitat de tenir al seu abast un seguit de recursos informàtics, obrint una finestra al món mitjançant Internet.
El Pati Escolar: Zona de Joc i Aprenentatge
El pati escolar és una zona d'esbarjo que ha d'afavorir el joc espontani i el desenvolupament d'activitats psicomotores.
Les activitats lúdiques que s'hi realitzen poden ser lliures o dirigides. En el pati hi ha d'haver:
Zona de Jocs de Moviment: Desenvolupament Físic
Són molt adequats els laberints, tubs, tobogans, escales de corda, ponts i trampolins senzills que permeten desenvolupar la força, flexibilitat, velocitat, etc.
Zona de Jocs Simbòlics i de Rols: Fomentant la Imaginació
En la qual poden ser útils les cabanes, iglús, castells i fortificacions, a més de bancs i taules.
Zona de Jocs de Construcció: Creativitat i Habilitats
És aconsellable crear un sorral perquè els infants d'aquestes edats hi puguin fer tota mena de construccions.
No s'ha d'oblidar que el pati també és un espai educatiu i ha de complir una sèrie de condicions:
- Ha de ser accessible per a nens i nenes amb diversitat funcional.
- Ha de disposar d'àrees de jocs específiques per a cada edat.
- S'ha d'escollir el tipus de sòl en funció dels jocs previstos en cada zona del pati.
- Ha de disposar de zones assolellades i zones amb ombra.
- Ha d'estar equipat amb elements de joc adequats i que no suposin cap risc per a la seguretat dels infants.
- Ha de disposar d'un lloc on guardar les joguines i elements de joc.
Les Joguines i el Joc: Fonaments i Evolució
A mitjans del segle XX s'inicien estudis i investigacions relacionades amb les joguines.
La psicologia, la pedagogia, la sociologia, la docència i la indústria s'impliquen en l'estudi de la joguina i la seva adequació a les necessitats de cada infant. A partir d'aquestes necessitats, s'expandeix la indústria de la joguina.
Concepte de Joguina
La joguina és qualsevol element interactiu que incita al joc de manera voluntària amb diverses funcions, com ara el desenvolupament dels sentits, de les capacitats, la creativitat i la imaginació. No té una finalitat concreta, ja que l'individu li dona un valor i un significat propi, i acostuma a estar enfocada a persones de diferents edats.
- P. Borotav: "Poder natural i intrínsec de la joguina, constitueix per si mateix l'element suficient del joc."
- M. de Borja: "Objecte ideat i fabricat amb l'objectiu de contribuir de manera efectiva al desenvolupament infantil."
Característiques de la Joguina
- La joguina ha de ser:
- Vista com un objecte de joc.
- Afavorir la llibertat d'elecció.
- Despertar la creativitat i la imaginació.
- Enriquir el joc.
- La joguina no ha de:
- Ser mai un objecte per observar.
- Predeterminar l'activitat lúdica.
- Constrenyir el joc.
- En mans del nen o nena, incita al joc.
- No tots els objectes concebuts com a joguina s'usen per a la finalitat per la qual han estat creats.
- No és imprescindible que siguin creades com a tal.
- El valor que li doni qui juga amb ella és clau.
La Joguina al Llarg del Temps: Evolució Històrica
- Primer període: Joguines de fabricació pròpia
Els infants o la família feien les joguines a casa amb elements naturals:
- Prehistòria: Es van trobar diferents petits recipients de ceràmica que són joguines d'aquella època.
- Pobles primitius: Elaboraven joguines per a la caça i la pesca, per entrenar-se a la vida adulta.
- Civilitzacions antigues: Nines de draps, pilotes fetes amb fibres de papir.
- La Grècia i Roma clàssica: Els romans tenien armes i soldats; els grecs, nines d'argila articulades i algun objecte mecànic.
- La cultura àrab: Jocs molt arrelats en la cultura oriental, com jocs de taula (dames, escacs).
- L'època medieval: Cavalls i genets de fang, soldats de plom.
- Segon període: La fabricació artesanal manufacturera
La joguina es fabrica per distribuir-se i vendre's.
- Producció artesana: La joguina es feia pels artesans (nines de fusta i després de porcellana, joguines bèl·liques). Progrés de les joguines educatives.
- Producció manufacturera: Producció en sèrie en el context de la Revolució Industrial. S'amplia el mercat i la distribució, però segueixen sent només per als grups privilegiats.
- Tercer període: La fabricació industrial de les joguines
La joguina passa a ser un producte de fabricació industrial a gran escala.
- Les joguines arriben a la majoria de nens i nenes. S'ha promogut una forta investigació en la naturalesa de la joguina i el seu consum.
- Actualitat.
Classificació de les Joguines per Edat
L'edat s'orienta sobre la correspondència amb les capacitats físiques, intel·lectuals, afectives i socials dels nens i nenes.
Ha de portar l'etiqueta: "Joguina recomanada a partir de... edat".
- Categories:
- Joguines per a l'estadi sensoriomotor i joc funcional:
- 0-3 mesos: Mans i peus, mòbils amb llums.
- 3-6 mesos: Ninots, grapats de claus.
- 6-12 mesos: Esponges, taps.
- 12-24 mesos: Cotxes, trens, galledes, pales.
- Joguines per a l'estadi preoperacional i joc simbòlic:
- 2-4 anys: Instruments musicals, contes.
- 4-7 anys: Roba per disfressar-se, titelles.
- Joguines per a l'estadi de les operacions concretes i joc de regles:
- Monopatins, cordes.
- Joguines per a l'estadi sensoriomotor i joc funcional: