Eskultura Greziarra: Aroak eta Ezaugarriak
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en vasco con un tamaño de 4,15 KB
Aro Arkaikoko Eskultura (K.a. VII-VI. mendeak)
Ezaugarri Nagusiak
- Edertasunaren bilaketa
- Proportzioa
- Kanona: zati guztien arteko oreka
- Naturalismoa; gero idealizaziora joera
- Giza gorputzaren azterketa (antropozentrismoa)
- Materiala: marmola, brontzea
- Polikromatuak
- Mendeetan zehar eboluzioa
Kouroi
- Mutilak edo gizon gazteak irudikatzen zituzten.
- Guduan edo kirolean lorturiko arrakastarengatik eskerrak emateko, edo inguruabar arraroetan hil zirelako, lantzen ziren.
- Gazteak biluzik ageri ziren. Gorputz errutsu (indartsu), osasungarri baten jabe izateak dakarren harrotasuna agertzea zen kasta aristokratiko haren ezaugarria.
- Kouros zaharrenetan formak modu estereotipatuagoan lantzen ziren, eta bolumenak geometrizatzeko joera nabarmentzen zen.
- Eskulturak ia erabat simetrikoak ziren.
- Adierazkortasunik eza da eskultura horien beste ezaugarri bereizgarrietakoa.
Kore
- Nesken edo emakume gazteen irudiak.
- Eskaintzaile jarreran aurkezten ziren gehienetan.
- Jonian eta Atikan sortu eta zabaldu ziren.
- Koreen trataera ez zen horren zurruna; atseginagoa zen (irribarrea) eta plastikoagoa ere, modelatze lanari dagokionez.
- Jantzirik ageri dira beti.
Aro Klasikoko Eskultura
Garai Zorrotza (K.a. 500-450)
- Bizkorrago garatu ziren joera naturalistak, aurreko geometrizazioa pixkanaka alboratuz.
- Kouros arkaikoen zurruntasunaren ordez, zangoak urrats egiteko itxuran azaltzen ziren jarrera naturalago eta pausatuago batek hartu zuen lekua.
- Kontraposto:
- Gorputz-adarrak kontrako egoeran azaltzen dira.
- Gogortasuna arindu eta eskultura dinamikoagoa bihurtu.
- Eskulturaren ikuspuntu bakarra nagusitu zen.
- Eskulturen ezaugarriak: Formen urritasuna, bolumenen irmotasuna eta eutsitasuna.
I. Klasizismoa (Periklesen Mendea, K.a. 450-404)
- Naturalismoa nagusitu zen formei heltzeko unean, hala gorputzean nola jantzietan.
- Orduko eskultoreek konposizioaren oreka eta harmonia bilatzen zuten, oinarri hauekin:
- Harmonia
- Osotasunaren eta aldeen arteko oreka
- Begitarteen adierazkortasunik eza
- Gorputz guztiz egokiaren proportzio idealen bilaketa (Polikletoren lehen kanona)
- Higidura eutsia
- Gizonezkoen irudietan gorputz gihartsuak eta, aldi berean, orekatuak lehenetsi zituzten.
- Artistak:
- Miron: mugimendua / unearen 'harrapaketa'.
- Polikleto: proportzioa / kanona.
- Fidias: anatomia / dotorezia / 'oihal bustien' teknika.
II. Klasizismoa (K.a. 404-323)
- Atenasek Espartaren aurrean onartu behar izan zuen kapitulazioaren unea hartu ohi da garai honen hasieratzat.
- Politikaren arloan oso nahasia izan zen garaia.
- Beste kanon luzeago bat zehaztu zen.
- Artistak:
- Praxiteles:
- Gorputz sentsualagoak, finagoak eta estilizatuagoak.
- Keinu dotore sentsualez kurbatzen den konposizio-eskema, Praxitelesen kurba deitua.
- Lan ezagunenak: Knidoko Afrodita, Apolo Sauroktono, Hermes.
- Lisipo:
- Oso eskultore emankorra.
- Kanona luzatu eta beste proportzio batzuk ezarri (Gorputzaren luzera, buruarena halako zortzi).
- Alexandro Handiaren eskultore kutuna eta ofiziala; erretratu ugari egin zizkion enperadoreari.
- Eskultura ezagunena: Apoxiomenos.
- Praxiteles:
Helenismoa (K.a. IV. mendetik I.era)
- Alexandro Handiaren heriotza izan zen Helenismoaren hasiera (K.a. 323).
- I. mendean amaitu zen.
- Ekialdeko kulturen harremanen ondorioz, gero eta gustu mota gehiago azaldu ziren.
- Bizirik iraun zuen betiere molde klasikoen aldeko joerak eta eredu haien kopiak egin ziren.
- Aldi berean, forma eta konposizio dinamiko, sentsual eta adierazkorragoen aldeko interesa sortu zen. Estilizatuagoak eta kartsuagoak (indartsuagoak) izango ziren, elementu dramatikoetara joera nabarmenduz.