Eskultura grekoa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en vasco con un tamaño de 117,09 KB
GREZIA. ARTELANAK
1.PARTHENOIA
HURBILTZE HISTORIKOA
Parthenoia aldi klasikoan , k.A. 447-tik k.A. 432-ra. Athenasen dago ,hiri bakoitzean jainko/jainkosa bati gurtzen zitzaion
Parthenoia Atenaseko akropoliaren gailurrean dago eraikita.
Perikles eta Fidias izan ziren eraikuntza honen sortzaileak, Fidias dekorazioaren aruraduna izan zen.Partenoiaren erabilera nagusien artean hurrengo hauek egon dira: tenplu paganoa, kristau eliza, meskita, polbora-tokia, ...Gaur egun eraikin honetatik geratzen dena eraikinaren zati hauek dira: kanpoko arkupea, barneko horma zati txiki bat eta munduko eskulturetan zehar dauden eskulturak.
material nagusia Panteliko marmol zuria da zati batzuk koloreztatuta daude.
Tenplu handia da, barruan gordetzen zen eskultura oso handia baitzen (Atenea Parthenos).
ordena doriarreko eta joniarreko ezaugarriak Bi dekorazio mota : eskultorikoa eta geometrikoa. Partenoiko dekorazio-lekuak metopak, kanpoko friso jarraiak eta frontoiak dira. Hainbat eszena irudikatzen dira, : Troiako gerra, Panteneen desfilea, ..
Prthenoiaren estruktura : pronaosa, naosa eta opistodomoa. Naosa 3 zatitzan zatituta dago eta opistodomoan 4 zutabe joniarrak daude. Eraikuntza hau peripteroa da ( 17 zutabe ditu alde bakoitzean) baita oktostiloa ere (fatxada bakoitzean 8 zutabe ditu). Hainbat zuzenketa optiko egin zituzten. Enfasi nabaria aplikatu zuten, fusteen erdialdea zabalago egin zuten, urrunetik zuzen ikusteko. Arkupeetako zutabeak meheago ikusten zituzten argitasunaren ondorioz eta horregatik egin zituzten hauek lodiago. Lerro batzuk kurbatuak egin zituzten, zuzen ikusteko. Azkenik, eraikineko ertzetarantz hurbilduz zutabeen arteko distantzia handitu egiten zen.
FUNTZIOA, ESANAHIA ETA BALORAZIO ESTETIKOA
Eraikin hau ekialdera orientatuta zegoen.
Akropolira igotzea Parthenoia hiru dimentsiotan ikusten zen.
Greziar arkitekturaren edertasun formalaren eredua izan zen.
Eraikina ez zen fededunak batzeko egin, lehen esan bezala, Atenea Parthenos gordetzeko baizik. Tenpluaren kanpoan egiten ziren zeremoniak eta tenpluaren ateak zabldu egiten ziren jainkosan zeremoniak ikus ditzan.
Atenaen sinbolo eta monumentu enblematiko bihurtu zen eta agur egun ere bada.
2.EPIDAUROko ANTZOKIA
Epidauron (Peloponeson, iparekialdean) dagoen antzokia goraipatua izan zen jada Antzinatean.
Kronologiari dagokionez, badirudi bi alditan egin zela: lehena, K.A. IV. Mendearen bukaeran, eta gero, garai helenistikoan, theatronaren goialdea
zabaldu eta proszenio eta eszena finkatu zituztenean.
Akustika aldetik, ezaugarri paregabeak zituen, akatsik gabeko
diseinu simetrikoak ikuspen egokia ahalbidetzen zuen, eta akaberak aparteko edertasuna zuen. Hgorantz begira zegoen mendimalda bat aprobetxatuz, aire zabalean, naturarekiko harreman estuan eraiki zituzten.
Malda horretan kareharrizko harmailak edo theatrona jaso zituzten, garrantziaren arabera hainbat mailatan banaturik zegoen .
Theatronean erraz bereizten dira bi eremuak: behekoak
34 jarleku ilara ditu, eta goikoak, berriz, 21. Antzokia sekziotan banatu zuten (behekoak 12, eta goikoak 22), eta bakoitza bere lekura iristeko,
bidea pasilloz eta eskailera erradialez
hornitu zegoen. Kareharrizko aulkiak era egokian diseinatu zituzten, ikusleen erosotasuna eta jendearen joanetorriak errazteko.
Beheko aldean, espazio biribila osatuz, orkestraren lekua egoten zen, eta han koroak dantza eginez, musika joaz, etab. hartzen zuen parte.
Erdian, Dionisosi dedikaturiko aldareak, nolabait, ikuskizunek zuten
dimentsio erlijiosoa azpimarratzen zuen. Aktoreen antzezteko
lekuari proszenioa deritzo. Hasieran, orkestraren mailan egon ohi zen; denbora pasa ahala,
egurrezko oholtza baten gainean egotera iritsi zen, eta Garai Helenistikoan, izaera arkitektoniko propioa hartzera heldu zen altxatu eta finko
bihurtu zutenean. Ondoren, eszena (skené) zegoen teloi modura.
Hasieran, oihalezkoa izan zen, eta aktoreentzako aldaleku edo
biltoki gisa funtzionatzen zuen. Gerora eszena altxatu eta finkatu egin zuten.
Erromatarrek, beste antzoki greziarretan ez bezala, ez zuten aldaketarik
egin Epidauron.
Horren atzean, antzokiaren akustika ezin hobea eta eraikinaren itxura geometriko perfektua egon daitezke.
3
EREKTEION IRUZKINA
SAILKAPENA:
Greziar tenplu hau Grezia klasikoan eraiki zen K.A 421- K.A. 406 urteen bitartean eta egilea Menesikles izan zen. Atenasko akropolian dago kokatuta eta eraikinaren ordena joniarra da; erabilitako materiala, berriz, marmol zuria da.
TESTUINGURUA:
Tenplua klasizismo garaikoa da eta bere eraikuntza Peloponesoko Gerraren lehen fasean hasi zen (K.A. 421 urtean). Eraikitzen amaitu eta hiru urtera Atenasek Espartaren aurrean kapitulatu egin zuen eta bere demokrazia oligarka tirano batzuengatik ordezkatzen ikusi zuen.
ANALISIA:
Erekteiona irregulartasun handiko terreno batera moldatu behar izan zen eta antzinako gurtza lekuak ere errespetatu behar izan ziren hau eraiki aurretik; hor dago eraikin honen berezitasuna eta zailtasuna. Tenplua Ateneari (ekiladeko zatia eta altuena) eta Poseidoni (mendebaldeko zatia eta baxuena) eskainita dago eta Erecteo eta Cecrope erregeak ere gurtzen zituzten bertan. Beraz eraikin honen funtzioa erlijiosoa zen.
Erekteiona tenplu joniarra da, baina zehatzago esanda, bi tenpluren batura da. Ekialdera orientatuta dagoen zatia Atenearen tenplua da. Honek fatxada hexastiloa du, joniar ordenekoa, jainkosaren estatua gordetzen zuen cellara eramaten duena. Beste zatia Poseidonen tenplua da. Tenplu hau ez dago beste tenpluarekin konektatuta. Bigarren tenplu honetan fatxada sei zutabek osatzen dute.
Marmola erabiltzen da eraikin guztian eta eraikitzeko sistema arkitrabatua da. Zutabea estilobatotik irtetzen da eta basa bi zatitan banatzen da: bi toro eta eskozia bat. Kapitelak collarinoa, ekinoa (bolutekin apainduta) eta abakoa ditu. Taulamendua arkitrabeak (hiru zerrenda bertikalez osatuta), friso leun batek eta erlaitzak osatzen dute.
Erekteiona Akropoliko azken eraikuntza izan zen, baina ala ere garai klasikoko ezaugarriak oso ondo adierazten ditu: dotorezia, proportzioa, armonía, simetria eta edertasuna.
4. ANAVYSOSEKO KOUROSA
Eskultura hau Greziako garai arkaikoan dago kokatuta. Giza eskulturari dagokionez, bi ereduren inguruan garatu zen; batak, koré delakoak, neska gazte bat irudikatzen zuen (ikus koré delakoaren iruzkina) eta jantzita azaltzen zaigu, eta besteak, kouros delakoak (kouroi pluralean), gizonezko atleta gazte bat. Kouros hitzak «gizon gaztea» esan nahi zuen greko zaharrean.
Olinpiadetan irabazle izandakoaren omenez eginiko eskulturak dira gehienetan. Kasu honetan garailearen izena ere ezagutzen dugu: Kroisos. Beraz, Kroisos izeneko kouros baten omenez eraikitako eskultura dugu honako hau. Eskultura horiek leku sakratuetara iristeko kaleetan kokatzen ziren, eta ez ziren apaintzeko soilik, nolabaiteko jainkotasuna ere aitortzen zitzaien.
Nahiz eta bilakaera bat izan, Garai Arkaikoko eskulturagintzak ezaugarri jakinak ditu:
- Materialari dagokionez, marmola da zizelkatuko den materiala.
- 194 cm ditu.
- Biluzik ageri dira, atletak horrela aritzen ziren eta.
-Aurretik begiratuta, simetrikoa dirudi, ardatzarekiko bi atalak berdintsuak dira.
- Mugimendurik eza.
-Anatomia irudikatzeko eran, akatsak aurki daitezke.
Bestalde, garai hartan irudikatzen ziren ereduak ez dira erretratutzat jo behar, nahiz eta, kasu honetan, haren izena ere jakin. Erretratuak baino gehiago, tipoak, ereduak dira irudikatzen direnak (kasu honetan, atleta).
Garai hartako eskulturagintzan oso nabaria da ekialdeko artearen eragina, batez ere Egiptokoarena.
Bukatzeko, zera nabarmendu behar da: ibilbide arkaikoaren bukaera aldean (K.A. 525) egin zen Anavyssos-eko kouros delakoak naturalismora iristeko bidean hainbat urrats emanak zituela: gaiaren hautaketa bera (giza biluztua eredu zentral gisa finkatuko da, eta ondorengo garaietan behin eta berriz errepikatuko), eta gaiaren trataera (perfekzioaren eta edertasunaren adierazpena, nahiz eta komentatu dugun irudian guztiz lortu ez).
5. DESLFOSKO AURIGA
Delfosko auriga, K.A. 474 inguruan, Trantsizio garaian eginiko eskultura bat da, 1986an Delfoseko Apolo santutegian aurkitua izan zena.
K.A. 474. urtean egina izan zen, Polizalo Gelako tiranoak oparitzeko eskatuta Pitiar Jokoetan auriga edo gurdi gidari baten garaipena oroitarazteko.
Mitologiaren arabera, joko pitikoak
Apolok akabatu zuen Piton sugearen omenez fundatutako jokoak ziren eta joku horiek Delfosen ospatzen ziren.
Kasu honetan, esan bezala, obra eskatu zuena Polizalo izan zen, Siziliako Gela hiriko tiranoa. Baina artista eta tailerraren izenak ez ditugu
ziurtasun osoz ezagutzen, batzuek Pitagoras Regiokoa izan zela dioten arren.
Eskultura, atal banandu ezberdinetan egina dago, ondoren soldatuak izan zirenak. Brontzezko eskultura bat da, baina garaiko beste eskultura
batzuetan bezala irudiaren adierazkortasuna areagotzeko, brontzeaz gain
beste material noble batzuk erabili zituzten: begietan esmalte
zuria eta onizea, diademan zilar arrastoak, eta ezpainetan ere, kobrekoloreko nahasketa.
Hau egiteko erabili zuten teknika argizari urtuarena izan zen.
Irudia, talde zabalago baten zati zen. Taldea, seguraski, koadrigaren uhalak eusten dituen aurigaz gain, lau edo sei animaliak, bere atzean zegoen
gerlari batek, eta gainera, ukuilu mutil batek osatuko zuten.
Zutik dagoen hiru dimentsiotako erretratu honek oroitfuntzioa dauka: esan bezala, Pitiar Jokoetan auriga edo gurdi gidari baten garaipena
oroitzeko egin baitzen.
Aurigaren neurria kontuan hartuta (1,80 m) eskultura osoa oso handia
zela esan dezakegu. Gainera, lehen begiratu batean, zutikako
irudiak, tunika luzearekin eta jarrera sorgorrarekin, garai Arkaikoko irudiak gogorarazten ditu, baina hasierako inpresio hori zuzendu egiten da,
arretaz behatzen bada. Garai Arkaikoko aurrekotasunaren legea hautsi
egiten da oraingo honetan: oinak, gorputzarekiko, zeharka
azaltzen dira, eta gorputzenborra bera, buruarekiko eta besoekiko, zertxobait jiratuta. Horrela lorturiko mugimendua oso txikia da, eta seguruenik,
urrun dago auriga batek gurdi gainean izan beharko lukeenetik.
Ez gaude, beraz, adierazpen errealista baten aurrean. Hala ere, urrats
garrantzitsua eman da naturalismora bidean: eredu arkaikoak, jada,
ahaztuta daude.
Bukatzeko, esan genezake, garai hartako eskulturagintzak molde arkaikoak ahaztuta zituela.
Gainera, egiptoar eskultura gogoraraziko digun ezer ez du. Beraz, garai hartatik aurrera,
greziar eskultura bere ibilbide propioa egiteko moduan aurkitu, eta urte gutxiren buruan, Artearen Historian egin diren obrarik handienetakoak
sortzeko gai izan zen.
6. POLIKLETOREN DORIFOROA
HURBILTZE HISTORIKOA
Polikletok K.A 450440 urteen inguruan burututako lana da. Aldi
klasikoan, Atenasko demokrazia bere gorenean zegoenean hain zuzen
ere.Garai honetan Atenas zen Polis guztien eredua hainbat arlotan.
Polikleto, eskultorea bazan ere Kanon deituriko liburua idatzi zuen,
honek proportzio idealak finkatu eta proportzio teoria sortu baitzuen.
AZTERKETA FORMALA
EZAUGARRI FORMALAK
Materiala: Eskultura originala brontzezkoa bazen ere, galdu egin zen eta
Erromatar marmolezko kopia ezagutzen dugu.
1.Biluzik, edertasun fisiko,moral eta esprituala
2.Kanona, giza tamainaren proportzio perfektua bilatzen du
● Aurpegia 3 zati berdinetan banatuta.
● Gorputz atal guztiak proportzioan.
● Formari dagokionez, geometrikoki eta matematikoki egina da.
Kanonen erabileraz baliaturik, proportzioa, harmonia eta oreka lortzen
zituzten.
BALORAZINO ESTETIKOA
❖ Edozein aldetatik ikusteko eginiko eskultura dugu, hau da
bolumena dauka.
❖ Osotasun harmonikoa dauka, kanon erabilerari esker
❖ Harmonia lortzeko bi bide:
Mugimendu orekatua.
Neurri proprtzionatuak.
❖ Gizaki idealaren irudi aparta dugu; gizon biluzi, gihartsu eta
ederra.
❖ greziar edertasun idealizatuaren sinboloa da.Mikel Barainka Zabala
7. DISKOBOLOA
Egilea: Miron ( k.A 490-430)
Kronologia: k.A 460
Materiala: brontzea (kopia marmolezkoa)
Neurria: 1,53 cm altuera
Gaur egun: Museo Nazionale Romano delle Terme
Diskoa jaurtitzeko unean dagoen atleta bat da: biraketa egiteko prest dago, eskuineko hankaren gainean sostengatzen den gorputz uzkurtua, bururaino kiribiltzen dena.
Bi lerro luzeen inguruan artikulatzen da eskultura:
- Lehenengoa, diskoa duen eskutik tolestuta duen oinera
- Bigarrena, buruan hasi eta sostengu oineraino
Lehenengo garaietako zurruntasunetik ihes egiten saiatzen da egilea eta mugimendua adierazteko saiakera egiten du. Lan honen kasuan, goreneko tentsio mailan dago eskulturako pertsonaia (inpultsoa hartzen). Gihar guztiak tentsioan ditu, beraz, mugimendu hutsaren adierazpena da.
“Diskoboloa” Garai Klasikoan kokatzen da baina badauka oraindik Aro Arkaikoko aztarna: espresio estereotipatua, ilea geometrikoki landua…
8.MILOKO VENUSA
(VENUS DE MILO)
MILOKO VENUSA AFRODITA DE CAPUA
Venus Milokoa , Antzinako Greziako eskultura helenistikoko estatua adierazgarri eta ezagunenetakoa.
Afrodita Milokoa du berezko izena, baina Venus Miloko gisa da
ezagunagoa; azken finean, jainkosa bera irudikatzen du, maitasunaren eta
edertasunaren jainkosa. Egilea ezezaguna da, baina Alexandro Antiokiakoa izan litekeela uste da. K.A. 130. eta 100. urteen artean egina omen da.
211 cm garai da eta 900kg ditu, eta marmol zuria du materiala.
Uste da autoreak Afrodita de Capua estatua oinarri bezala hartu zuela.
Errealismoa, naturalismoa, lasaitasuna eta tristura transmititzen ditu estatuak.
Errealismo eta naturaltasun jarrerak adierazten ditu gehienbat, adibidez zutik egotea, baina belaun bat erdi tolestuta izatea.
Jarrera eta begirada pasiboak lasaitasuna adierazten dute, aurpegiak, aldiz,
tristura, autoreak Alejando Magno hil eta geroko tristura islatu nahi balu
bezala. Estatua hau tridimentsionala dela ikus dezakegu, eta kontrapostoa
erabiltzen duela. Aipagarria da estatuak adierazten duen mugimendua
ere; S itxurako eskemak, hau da, Kurba Praxiteliarra , aldakaren
bihurguneak eta, gerritik behera, kurbaz beteriko mantuak ematen diote
mugimendusentsazio hori. Esan beharrekoa da, estatuan zehar ez dugula
irregulartasunik ikusik.
Estatua honek hasieran besoak zituen, baina denpora aurrera joan ahala galdu edo apurtu egin ziren, uste da esku bat bere jantzia eusten
dagoela ez jausteko, eta beste eskuan sagar bat heltzen dagoela.
Beste aukera batzuk ere badaude, adibidez, zutabe batean sostenitzen
dagoela, edo koro, ispilu edo eskudo batekin eskuan. Beste aukera batzuk
esaten dute badagoela posibilitate bat estatua hau ez izateko Afrodita,
baizik eta Artemisa arku batekin eskuan, edo Danaide bat anfora
batekin, edo Anfítrite (Poseidon bezala baina emakumea) tridente batekin, azkeneko hau Milos irlako jainkosa adoratuenetako bat zen.
9.LAOCONTE ETA BERE SEMEAK
Laocoonteren eskultura originala brontzezkoa eta K.A. III mendeko bukaera eta K.A. II. Mendearen hasiera bitartean egindakoa zela pentsatzen da. Altuera 2.42 metrokoa omen zen. Ondoren, K.O. I. Mendean Rodaseko 3 artistek gaur egun ezagutzen dugun marmolez egindako eskultura egin zuten.
Gai mitologiko bat kontatzen da, Troiako gudan gertatutako pasarte famatu bat hain zuzen ere, Virgiliok azaldutakoa: Laocoonte Apoloren sazerdote troiar bat zen eta Laocoontek troiarrei jakinarazi zien “opari” hura egiatan tranpa bat besterik ez zela. Horregatik, zigor gisa Ateneak 2 suge bidali zituen sazerdotea eta honen bi semeak hiltzera.
Konposaketari begira, piramide baten barruan kokatzen da eskultura. Aita erdian dago eta semeak aitaren alboetan daude. Eskuineko mutikoa aldaretik kanpo aurkitzen denez gero, hipotesietako batek dioenaren arabera salbatu egin zen.
Proportzioei begira ikus dezakegun Laocoonte handiena dela.
Ezaugarri formalari dagokionez mukulu biribileko eskultura bat da, ikuspuntu bakarrekoa*, atzetik ez baitago landuta eta atzetik ezin baita ikusi dramatismoa eta narratibitatea.
Talde eskultoriko bat da 2 ume eta gizon bat agertzen baitira.
Bolumenaren bitartez argilunak sortarazten ditu batez ere ilean.
Eskultura naturalista da, Laocoonte eta bere semeen aurpegitan beldurra adierazten baita. Pathos-a adierazten da; hau da, momentu bateko sentimendu bat. Egileek momentuko eszena bat erabili dute: Sugeek erasotzen dioten momentua. Eskultura hau naturalista izan arren idealizatua dago, Laocoonteren aurpegia heldu batena da baina anatomiaren tratamendu ona du eta giharrak asko nabaritzen zaizkio. Laocoonteren semeak ez dira helduak baina gorputzak heldu batena dirudi.
Rodaseko eskolari dagokio eta bertan mitologiako kondairak eta dramatismoko eszenak irudikatzen ziren.
10. RIACE-KO GERLARIAK
(GARAI KLASIKOA; K.A. 460-430 ARTEAN)
Aspaldi hartan zoritxarra izan zenak ahalbidetu zuen brontzezko bi estatua hauek ezagutu ahal izatea. Gerlari gaztea (A) eta gerlari zaharra (B) izenez ezagutzen ditugunak Arte
Klasikoa. Grezia eta Erroma Jonikoan, Riaceko kostaldean aurkitu zituen urpekari batek. Ziurrenik, garraiatzen zituen itsasontziak itsas istripua izan zuen eta zama guztia galdu. Itsaspean egon ziren 1972 arte. Autorea ez da ezagutzen ziurtasun osoz. Hala ere, hainbat eskola eta autore aipatu dira: Fidias, Poliklito, eta batez ere, Pitagoras. Giza neurritik gorako eskulturek (2 m inguru) bi gerlari irudikatzen dituzte. A estatuak 25 bat urteko gizon gazte bat errepresentatzen du: biluzik dago eta energia dario alde guztietatik, bizar zaindua du eta ilea kiribiloz beterik, zeinak zintapetik indar osoz ageri baitira. B gerlariak, berriz, helduagoa (40-45 urte) den gerlaria irudikatzen du. Bigarren hori ere biluzik dago eta patxadatsuago azaltzen zaigu. Buruko goialdea deformatu zioten, egun desagertuta dagoen kaskoa ezartzeko. Bizarrak ez du gaztearenak adinako indarrik, ilea urriagoa da eta bilduta dauka kaskopean eramateko-edo. Jarrera oso antzekoa dute. Contrappostoan irudikatu dira: eskuineko hankak eusten dio gorputzaren pisu guztiari; bitartean, ezkerrekoa, erlaxaturik, zertxobait tolesturik ageri da. Pixkat altxatuta dagoen ezkerreko besoak 90 graduko angelua osatzen du (zalantzarik gabe, ezkuturen bati eusteko); bestea zintzilik dago eta eskua itxita du, lantza edo armaren bat eramateko. Guztiz estereometrikoak diren irudiak dira. Aurretik nahiz atzetik, ezker zein eskuin albotik ikusteko eginak daude, horren arabera ematen diguten informazioa desberdina baita. Beraz, alde guztietatik behatu behar dira, isurtzen diguten edertasun guztiaz jabetzeko. Teknikoki bikaintzat jotzen dira artelan horiek. Xehetasun guztiak zaindu ziren, irudiak ahalik eta errealismo handienaz adierazteko.
11-KNIDOKO AFRODITA
Knidoko Afrodita, Praxiteles eskultorearen obrarik zelebreetarikoa da eta bere lehenengotariko obra bat izan zen, Atenasen egina kristo aurreko 360. Urte bitartean. Eskultura honek maitasunaren jainkosa, edertasuna eta emakumearen emankortasuna adierazten du (erotismo puntu bat bilatuz).
Eskultura honi Knido deitu zitzaion, Knidoko biztanleak beraientzat hartu zutelako. Afroditaren biluztasuna erotismoa bilatzeko erabilia da, sedukzioa eragiteko.
Eskultura hau marmolezkoa da. Obra originala desagertu egin zen Nikán (Konstantinoplan) gertaturiko sute batean. Honez gain, hainbat kopia geratzen dira.
12.KARIATIDEAK
Kariatide bat figura femenino bat da, kolumna bezala erabiltzen zen. Buru gainean arkitrabe bat dute.
Bere izenak "Caria parkeko biztanleak" esan nahi du. Hiri hau Persiarren alde jarri zen eta gizonezko guztiak hil zituzten eta emakumeak esklaba bezala erabili ziren pixu handiak eramateko. Gizonezkoa bada Atlante edo Telanón deritzo.Mendeen igaroan gero eta lasziboagoak egin ziren
13.PANATENEA JAIETAKO FRISOA (Garai Klasikoa; Fidias, K.A. V. Bigarren erdia)
Fidias da Greziako artistarik ospetsuena. Perikles agintariarekin batera Atenaseko berreraiketan parte hartu zuen zuzendari gisa. Artearen ikuspegitik, egin zituen obren artean Akropolian egindakoak dira aipagarrienak, eta guztien artean, Partenoiko tenpluan eginikoak. Tenpluaren «hezurdura» Iktinos eta Kalikrates arkitektoei zor bazaie ere, tenpluaren «haragidura» Fidiasek eta beraren tailerreko langileek gauzatu zuten: arkitrabeko metopetan, frontoietan eta barruko geletako frisoan ageri diren erliebeak4 . Honetaz guztiaz gain, ezin ahaztu naoserako jaso zuen Atena Parthenos eskultura kriselefantinoa (zurez, urrez eta boliz egin zena, eta egun desagertuta dagoena).
Iruzkingai dugun frisoa tenpluko naosaren eta opistodomosaren hormen kanpoaldetik, goialdean, luzatzen da. 159 m luze da eta 350 irudi ditu. Panateneak ospatzen zirenean egin ohi zen prozesioa irudikatzen du ehun eta hamabost panelen bitartez. Jai haiek urtero, uztailaren bigarren hamabostaldian, ospatzen ziren (eta lau urtetik behin Panatenea nagusiak ospatzen ziren), eta hiritarrek, tenpluko zerbitzariek, agintariek, denek hartzen zuten parte. Frisoan ageri denak, azken finean, dokumentu historikoa balitz, jai haietako ospakizunik garrantzitsuena eta jaiei bukaera ematen ziena (hilaren 28a) gogorarazten digu. Jaiak Atenaren omenez egindako animalien sakrifizio handi batekin bukatzen ziren. Ondoren, hildako animaliekin oturuntz handi bat egiten zen.
Prozesioaren errepresentazioa mendebaldeko fatxadan hasten da, eta bi ilaratan, bata iparraldetik eta hegoaldetik bestea, jotzen du aurrerantz, jainkoak bildurik dauden lekura iristeko (ekialdean). Mendebaldean prozesioaren prestaketak ikus daitezke: pertsonaia batzuk oinetakoak lotzen, besteak zaldiak prestatzen... Alboetatik, jada antolatuta, zalditeria ikus daiteke. Horien aurrean gurdiak, eta atzean oinezkoak: agureak olibondo-adarrak eskuetan dituztela, musikariak hainbat musika-tresna jotzen, gazteak janariak daramatzatela ... Eta guztien aurretik, atenastar neskek (ergastinak) Atenarentzat ehundu eta brodatu duten peploa daramate, gero apaizek jainkosa jantz dezaten. Bukaeran, Atena bera, jainkoak bilduta dauden lekura iristen ikusten da.
Guztiaren eskema nahiko errepikakorra bada ere, irudi guztien artean (350 irudi) ez daude bi berdinak direnik: aurpegi bakoitzak bere adierazkortasun propioa du, jantzi bakoitza desberdina da besteekiko... Friso guztian azaldutakoak Fidiasen zigilua darama: dotorezia, lasaitasuna eta monumentaltasuna.
Ikusgai dugun frisoan ongi ikusten da Fidiasek zuen maisutasuna. Bikain landu zituen frisoko erliebe handiak (105 cm-ko altuera), eta erliebeek sakonera txikia (behe-erliebeak) izan arren, bolumenak ongi daude adierazita.
Anatomien trataerak ez du akatsik: gorputz proportzionatuak irudikatu zituen, eta jantzien azpian, oihal bustiaren teknikaz baliatuz, gorputzen barneko formak ikusarazi. Frisoa ikertzean agertu ziren pintura-arrastoek, kolore leunez margoturik egongo zirela iradokitzen dute. Fidiasen eskuetan egonik, erliebea eta pintura konbinatuta lortutako emaitzak, zalantzarik gabe, bikainak izango ziren.
Lan hau edertasun klasikoaren isla da, eta Fidiasek, egileak, jainkoen eskultore gisa ezagutzen zenak, oreka eta neurria maisuki erabili zituen, bakea eta lasaitasuna zerizkien gorputz harmoniatsuak egiteko.
14 .ZEUSEN ALDOREKO ERLIEBEA
Zeusen aldoreko erliebea, Pergamoren aldorean aurkitzen den
eskultura multzoa da. Garai helenistikoan egina da k.A.
180-160 urte bitartean eta Pergamoren hirian aurkitzen da .
Autorea ezezaguna da oraindik.
Aldore hau helburu erlijiosoekin egina izan zen, Atenea eta
Zeus gurtzeko, horregatik zegoen akropolisaren erdian.
Aldore honen erliebeko eskulturek helenistikoko punturik
gorena errepresentatzen du. Dramatismoa, Tetralitatea eta
plastizitatea argi ikusten da, bertan dauden ehun eskultura
baino gehiagotan. Figurak okertzen ageri dira eta modelatua
sakona da aurretik aipatutako dramatismoa indartzeko.
Azkenik jainko eta erraldoien figurek (aldoreko
eskulturak),Pergamoren eta Celtak izan zuten gatazka
adierazteko egina izan zen...
15.APOXIOMENOSA
Apoxiomenosa tema tradizional bat da non ‘Antigua Grezia’ izenez ezagutzen dugun bezala sortu zen. Atleta gazte bat errepresentatzen du, izerditan ageri omen da, eta instrumentu txiki batekin ikus dezakegu estregil deiturikoa.
Apoxiomeno famatuena brontzezko Lisipo de Sición da, eta gehienok ezagutuko duzuen bezala, Alejandro Magnok egin zuen K.A. 330. Urtean. Originala galdurik dago jada, baña bere existentzia orduan nola ezagutu? Ezagutzen dugu zeren Plinio el Viejok bere Naturalis Historia liburuan zuen honi buruz.