Escultures Emblemàtiques del Segle XX: Anàlisi i Context
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,29 KB
Nit de Lluna: L'Abstracció de Leandre Cristòfol
Fitxa Tècnica
- Artista: Leandre Cristòfol
- Any: Segle XX
- Localització: MNAC (Barcelona)
- Materials: Fusta vista i fusta tenyida
- Tècnica: Talla
- Tipologia: Escultura exempta
- Dimensions: 71 x 40 x 4.5 cm
- Estat de Conservació: Bon estat
Descripció i Anàlisi
Nit de Lluna és una obra que destaca per la seva figuració extreta a partir d'objectes quotidians, com un fus de filar, transformats en una composició abstracta. Presenta una policromia subtil amb diferents tonalitats de fusta, que aporten brillantor i matisos a l'obra. Les figures, tot i ser proporcionades, generen un dinamisme latent a partir d'un aparent repòs.
L'escultura s'emmarca en un context de franquisme, que va suposar un fre a la creativitat, però també va veure sorgir els primers creadors moderns que van impulsar nous corrents artístics. L'art d'aquest període comença a perdre el realisme en favor de l'abstracció i el joc simbòlic.
Cristòfol, influenciat pel surrealisme, aconsegueix que cada figura de l'obra destaqui per la puresa de les seves formes, amb un joc equilibrat entre la línia recta i la línia corba. Aquesta obra, de caràcter no figuratiu, sorgeix de les intuïcions personals i els records de l'artista, especialment el record de la seva mare. La seva pròpia voluntat el va portar a crear aquesta peça, que es pot considerar decorativa, lúdica, expressiva i profundament simbòlica, reflectint els sentiments de l'artista.
Context i Influències
L'obra s'associa amb figures com el poeta André Breton i Joan Brossa, i es relaciona amb la sèrie L'aureola astral de l'artista.
Maman: L'Aranya Maternal de Louise Bourgeois
Fitxa Tècnica
- Artista: Louise Bourgeois
- Any: 1999
- Localització: Museu Guggenheim (Bilbao)
- Materials: Bronze, acer inoxidable, marbre
- Tècnica: Forja, talla
- Tipologia: Escultura exempta, aranya gegant
- Dimensions: 8.95 x 9.80 x 11.60 m
- Estat de Conservació: Bon estat
Descripció i Anàlisi
Maman és una imponent escultura que representa una aranya gegant, part d'una sèrie d'escultures anomenades Spider. La seva policromia es manifesta en la rugosa superfície de bronze i acer, on la llum canvia constantment, creant un aspecte dinàmic. L'obra presenta una simetria general, amb un ventre i potes que suggereixen un moviment centrífug.
Aquesta obra desmesurada és un homenatge que l'artista fa a la seva mare, una teixidora. Bourgeois va patir menyspreu del seu pare de petita, i les potes de l'aranya, tot i semblar fràgils, poden resultar amenaçadores, simbolitzant la força protectora i, alhora, la vulnerabilitat de la figura materna. L'artista expressa que ha passat la vida a l'ombra i lluita per esdevenir ella mateixa, criticant un capitalisme que menysprea l'ésser interior.
Maman és una obra de voluntat pròpia, decorativa i expressiva, que busca una clara reconstrucció de les emocions del passat. Bourgeois mai va voler seguir modes, aportant un toc d'originalitat inconfusible a la seva obra, que beu de la naturalesa i de les seves pròpies experiències infantils com a dona infravalorada.
Context i Influències
L'obra es relaciona amb l'expressionisme abstracte i amb la idea que les expressions negatives poden impulsar la creació artística, una filosofia compartida per artistes com Frida Kahlo. El títol alternatiu"Dona i ne" suggereix la complexa relació maternal que explora l'escultura.
Boccioni: Formes Úniques de Continuïtat en l'Espai
Fitxa Tècnica
- Artista: Umberto Boccioni
- Any: Segle XX
- Localització: MoMA (Nova York)
- Materials: Bronze
- Tècnica: Fosa
- Tipologia: Escultura dempeus, monocroma
- Dimensions: 1.11 x 0.88 x 0.40 m
- Estat de Conservació: Bon estat
Descripció i Anàlisi
Aquesta icònica escultura de bronze, tot i ser més petita que una figura humana, transmet una sensació de moviment i impuls centrífug. La seva simetria general, combinada amb la figura en acció, crea una dinàmica visual potent. El metall guanya en matisos gràcies a la tècnica de fosa, que permet capturar la llum i les ombres de manera expressiva.
L'obra és un manifest del futurisme, un moviment que pretenia expressar l'acció i la velocitat, amb una forma moderna i abstracta que esclata cap a l'espai exterior. La figura humana, gairebé robotitzada, sembla estar corrent, simbolitzant l'home modern, un ésser anònim que viu a la gran ciutat, en una societat en canvi constant. S'ha interpretat com una "bola de foc envoltada de flames daurades" o la figura d'un guerrer que avança amb força cap al futur.
Boccioni, amb la seva pròpia voluntat, va crear una obra expressiva que encarna la força, el moviment i la voluntat d'eternitat, reflectint els grans canvis que Europa experimentava al segle XX, en un context d'imperialisme i de recerca de la dominació.
Context i Influències
L'escultura és un símbol de la ciutat emergent i de la modernitat, capturant l'essència del dinamisme urbà i tecnològic de principis del segle XX.
Dona i Ocell: El Monument Surrealista de Joan Miró
Fitxa Tècnica
- Artista: Joan Miró
- Any: Segle XX
- Localització: Estany artificial, Parc Joan Miró (Barcelona)
- Materials: Buidat de formigó i recobriment de trencadís de ceràmica; ciment revestit de ceràmica pintada
- Tècnica: Escultura exempta
- Dimensions: 22 m d'alçada
- Tipologia: Escultura dempeus
- Estat de Conservació: Bon estat
Descripció i Anàlisi
Dona i Ocell és una escultura monumental que s'alça 22 metres sobre un estany artificial al Parc Joan Miró de Barcelona. Aquesta obra, de caràcter abstracte i al·legòric, és una expressió del surrealisme de Miró en un entorn urbà. La seva figura gegantina i desproporcionada, amb una simetria intuïtiva, recorre a l'equilibri de línies i colors primaris per crear una composició vibrant.
La policromia, amb colors lluminosos, i el predomini de la corba, tot i suggerir repòs, li atorguen un dinamisme inherent. L'obra presenta una verticalitat i monumentalitat que la fan destacar en el paisatge urbà, amb una varietat de formes i una duplicitat contrastada.
L'escultura va ser un encàrrec de l'Ajuntament de Barcelona per a la gent de la ciutat, en un moment de renovació urbanística. Miró es va inspirar en una obra prèvia de ceràmica seva i en el paisatge català. Els elements de l'obra tenen un profund simbolisme: la dona representa l'univers, l'ocell l'apropa al cel, i el llac reflecteix la figura, creant una interacció amb la natura. La ceràmica, amb la seva coloració clàssica, connecta amb la tradició mediterrània.
Aquesta escultura és urbanística, decorativa i expressiva, establint diverses relacions entre l'escultura i els elements de la natura, i donant la benvinguda als visitants del parc.
Context i Influències
L'obra mostra una clara influència de Gaudí en l'ús del trencadís i la integració de l'art en l'arquitectura urbana. Es relaciona amb l'obra "La Masia" de Miró, que també evoca el paisatge i les arrels catalanes de l'artista.