Escultura Venus de Willendorf, Panteó i Matrimoni Arnolfini
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,63 KB
Venus de Willendorf
Autor: Desconegut / Procedència: Willendorf / Localització: Museu d'Història Natural de Viena / Datació: 22000 aC / Estil: Paleolític.
Descripció: Petita estàtua exempta, representa cos nu de dona. Pits i abdomen molt desenvolupats, vulva molt marcada. Braços i trets facials no definits. Al cap porta barret o pentinat. No té peus i melic molt marcat. Anàlisi formal: Feta de pedra calcària amb restes d'ocre, policromia. Figura naturalista, sense moviment, rígida amb frontalitat, esculpida.
Interpretació: Part de conjunt d'estàtues, s'han trobat des de França a Sibèria. Totes són dones amb trets sexuals molt marcats. Es pensa que era el prototip de bellesa. Diferents interpretacions: deessa de la fertilitat / representa alguna dona de la classe dominant / no té peus perquè, al ser deessa, es portava a la mà / formava part de rituals i era per introduir-la a la vagina.
Panteó
Arquitecte: Desconegut / Localització: Camp de Mart, Roma / Datació: 113-128 / Tipologia: Temple dedicat a tots els déus / Ús actual: Església catòlica / Sistema constructiu: Arquitravat i voltes / Estil: Romà Imperial.
Descripció: Format per 3 parts: Pòrtic d'entrada: Ordre clàssic amb entaulament dentellat. 8 columnes que es van portar d'Egipte. Pròpylon: Espai de transició entre entrada i cel·la. Cel·la circular: Cúpula que durant molts segles ha sigut la més gran. El punt més alt està coronat per un òcul. Cúpula formada per 5 fileres de 28 cassetons. Dins els murs veiem escultures de sants.
Interpretació: L'any 27 aC Marc Agripa va edificar un temple dedicat als déus, l'edifici ha tingut diversos accidents i és Adrià qui el reforma. La funció originalment era un temple politeista dedicat als reis romans, de la dinastia júlia. El simbolisme de la cúpula: 28 cassetons (el que triga el cercle lunar), òcul és el sol i cada filera de cassetons els 5 planetes coneguts en aquell moment. La cúpula en origen va ser pintada de color blau cel.
Matrimoni Arnolfini
Autor: Jan van Eyck / Localització: National Gallery (Londres) / Datació: 1434 / Estil: Oli sobre taula.
Descripció: 2 persones, a l'interior d'una casa. Home: vestit de color marro-negre, dona: vestit verd i tradicional. Ells dos es donen la mà, darrere un llit. Veiem un gos i esclops de fusta. Un càntir amb una espelma encesa, mirall al fons que reflecteix 2 personatges. Moble i sota de la finestra taronges. Anàlisi formal: Llum entra a través de la part dreta del quadre, il·lumina la cara de la dona i la meitat de l'home. Línia de perspectiva marcada pels tablons, llit i finestra, acaben les línies al mirall. Colors vermell, verd, marró (colors que predominen).
Interpretació: Tradicionalment, compromís nupcial. Ell era comerciant italià, les 2 persones que es veuen al mirall són el pintor (testimoni) i el notari. Interpretació actual: la família Dell tenia 2 governants, el segon es va casar i havia perdut la seva dona en el moment del part. Gos - fidelitat / taronja - luxe.