L'Escultura Romana: Característiques, Retrat i Relleu Històric
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en
catalán con un tamaño de 5,63 KB
Escultura Romana
Característiques Generals de l'Escultura Romana
- Doble influència:
- A) Etrusca (més popular): Influeix en el realisme (a través de les màscares funeràries), en la representació dels retrats sols de bust, i en la representació en bronze d’animals fantàstics.
- B) Grega, especialment hel·lenística (més culta): Es plasma en el gust per les al·legories i els temes mitològics, el moviment i les figures.
- Tècnica escultòrica molt desenvolupada, cosa que es nota especialment als relleus.
- Els materials emprats pels romans i les tècniques són similars als grecs: treballen la pedra, especialment el marbre (talla) i el bronze (tècnica de la cera perduda), encara que també van fer servir matèries com la ceràmica, el vidre, la fusta o el vori.
- És una escultura marcadament realista, sobretot en el retrat.
- Triple funció:
- De propaganda (fonamental).
- Commemorativa (recordar persones i fets importants).
- Estètica (la menys important, però també decoraven cases i espais públics).
- La individualització s’aplica al rostre, mentre els cossos es podien fabricar en sèrie.
- Les mides solen ser superiors al natural.
- Destaca el punt de vista frontal.
- Estaven policromades, almenys fins al segle II d. C.
- L’escultor és considerat un simple artesà anònim al servei del client i del poder.
- El tema predilecte de l’escultura romana són les representacions de l’ésser humà.
- Els dos gèneres més representats són el retrat i el relleu històric i narratiu.
El Retrat Romà: Evolució i Característiques
- Encara que les característiques principals del retrat romà seran el realisme i la individualització del rostre, es diferencien dues tendències:
- A) L'art popular, amb retrats més realistes, que mostraven interès per retratar fidelment les persones. Era costum dels patricis fer mascaretes de cera dels seus difunts per conservar-les als atris de les seves cases i dur-les a les cerimònies funeràries.
- B) L'art aristocràtic, amb una clara influència de l’escultura grega, adreçat a una elit, amb un caràcter més culte i oficial, i que tendia a idealitzar els trets. Destaquen les imatges dels emperadors, amb un caràcter clarament propagandístic. Exemple: La famosa estàtua de l’August de Prima Porta.
- S’intenta captar la psicologia del personatge representat: retrat psicològic.
- La missió de l’artista no era demostrar la seva mestria, sinó honorar el representat.
- Tipologies. Els tipus de retrats més habituals van ser els busts i menys els retrats eqüestres. El retrat pot ser:
- De cos sencer: dempeus, sedent o eqüestre (reservat als emperadors).
- De bust: tan sols la part superior del cos. En un començament, els retrats es policromaven, però després eren monocroms.
- Periodització. En el retrat romà es poden distingir dues grans èpoques: la República i la Imperial.
El Relleu Històric i Narratiu
El relleu històric és un tipus d’escultura monumental que narra un fet històric, de vegades mostrant una sola escena i d’altres recreant, de forma continuada i en ordre cronològic, els diversos episodis d’un mateix fet, com per exemple, una campanya militar.
- D’origen asiàtic, el relleu arriba per influència grega, com s’aprecia en el tractament del moviment, els plecs i les figures (com les Panatenees o l’Altar de Zeus de Pèrgam), però existeixen importants diferències entre ambdós. Els romans utilitzaven el relleu per perpetuar les seves gestes.
- El relleu romà es caracteritza per la seva voluntat històrica i narrativa. Els relleus romans són molt més realistes.
- El modelatge de les figures és precís, definit, ferm i tàctil.
- Arriben a un detallisme sorprenent en figures, paisatges naturals, paisatges urbans, etc.
- El ritme compositiu i el moviment s’aconsegueix variant l’actitud dels personatges, amb una gran riquesa gestual.
- En conjunt, el relleu mostra l’extraordinari domini tècnic a què arriba l’escultura romana.