Escultura eqüestre de Marc Aureli: Context històric i descripció formal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,52 KB

Context històric

Marc Aureli fou emperador des de l’any 161 fins al 180. Era un home culte i amant de la filosofia. No tenia vocació per a les armes, ans al contrari, el seu caràcter era pacífic, melancòlic i humanitari. Era un home partidari de la pau.

Les escultures eqüestres

Les escultures eqüestres simbolitzen el poder polític i el caràcter dirigent dels personatges que es representaven.

Descripció formal

El tema central de l’estàtua és el poder i la grandesa divina. L’emperador té una mida més gran que la real. Tendeix la mà en un gest característic dels retrats d’August. Segons alguns historiadors també podria voler significar un gest de clemència cap a un enemic caigut als peus del cavall.

Aquesta imatge tenia com a finalitat mostrar l’emperador com a senyor de la terra sempre victoriós i conqueridor. No obstant, al no portar armes ni armadura, sembla que transmet més una imatge de pau que d’heroi militar.

També cal destacar que munta sense estreps perquè encara no havien estat introduïts en el món occidental.

Vesteix una túnica curta, el paludamentum o capa vermella dels generals, que rellisca pel cavall, i botes de patrici.

Té una cabellera de rínxols i barba poblada i llarga, amb gest greu i mirada penetrant.

El cavall està representat amb un gran realisme i adquireix un extraordinari moviment al tenir el cap lleugerament de costat i aixecada la pota davantera dreta, mentre que una de les de darrera toca lleument el terra amb el casc.

Originàriament estava recoberta de làmines d’or.

Significació

Es tracta de la figura eqüestre (muntada a cavall) de l’emperador romà Marc Aureli, que posa de manifest tota la seva grandesa i poder. El gest, molt semblant al d’algunes representacions d’Octavi (primer emperador, 16aC. - 14dC.), ha estat interpretat com una manifestació de clemència. Aquesta suposició vindria confirmada per la figura d’un cabdill bàrbar, citada per una font medieval però perduda, que era sota la pota enlairada del cavall. L’emperador es manifesta d’aquesta manera com un general invencible. Però el fet d’anar vestit de civil i desarmat, humanitza el personatge perquè indica que es tracta d’un pacificador, no d’un conqueridor. Té una funció commemorativa i d’exaltació del poder de l’emperador. És l’única estàtua eqüestre conservada de la iconoclàstia cristiana pel fet d’haver estat confosa amb la figura de Constantí primer emperador cristà.

Entradas relacionadas: