Escultura Eqüestre de Marc Aureli: Context i Estil Artístic
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,38 KB
Escultura Eqüestre de Marc Aureli
a) Context Cronològic
És una escultura exempta en bronze daurat, realitzada l'any 175 dC.
Marc Aureli pertany a la dinastia Antonina i va succeir a Antoní Pius.
Tot i haver de recórrer a la guerra per mantenir la seguretat de l'imperi, era un home d'ideals humanitaris, conscient dels beneficis d'una convivència pacífica i amb ideals filosòfics estoics.
El seu regnat es va desenvolupar durant l'època de l'Art Imperial i es va caracteritzar pel manteniment de les bases creades per Octavi August:
- Sistema polític liderat per l'emperador.
- Divisió del territori en províncies.
- Romanització - Globalització cultural.
- Sòlida estructura social, política, comercial i jurídica.
També va ser una època en què:
- Roma va viure la seva màxima expansió territorial i la seva màxima prosperitat econòmica i cultural.
- Marc Aureli es va haver d'enfrontar contra els pobles germànics a la riba del Danubi i contra els parts i els sàrmates, a Mesopotàmia.
b) Estil
Característiques generals:
- Consolidació de l’arquitectura religiosa (Panteó) amb l’ús de l’arc, la volta de canó, la volta d’aresta i la cúpula.
- Importància de l’enginyeria pública (aqüeductes, ponts, pantans)
- Homogeneïtzació urbanística de les ciutats romanitzades.
- Arquitectura de caràcter civil/lúdica (termes, teatres, amfiteatres…), de caràcter commemoratiu (altar, columnes, arcs triomfals…), de caràcter administratiu (basíliques).
- Consolidació de l’escultura (retrat i relleu històric Durant l’època d’August (27a.C.-14d.C.) va aparèixer el relleu històric d’origen hel·lenístic de gran reminiscència clàssica.)
- Gran desenvolupament de la pintura mural: estil ornamental i il·lusionista.
- Desenvolupament del mosaic i les seves tècniques (opus tessellatum, opus vermiculatum)
Subordinació de l’escultura a l’arquitectura:
- Art eclèctic, influenciat per l’art etrusc i hel·lenístic i especialment de l’estil grec clàssic.
- Ús del marbre (sense abandonar la pedra i el bronze).
- Divinització dels humans.
- L’art al servei dels interessos de l’Estat i especialment de l’emperador.
Anonimat de l’artista. Es van produir gran nombre de retrats i escultures, moltes d'elles amb intenció d'exalçar les virtuts castrenses i dels "équites", els cavallers romans, una classe social de gran prestigi.
Pel que fa a la pintura:
Moment àlgid de la pintura mural:
- L'estil ornamental (o tercer estil).
- L'estil il·lusionista (o quart estil). L'estil predominant a Pompeia en el moment de la seva destrucció.
Pel que fa a l'arquitectura:
- Ús de l'arc de mig punt, de la volta de canó i de la volta d'aresta.
- Durant l'època d'August es va instaurar novament l'ús sistemàtic del marbre.
- Noves tipologies arquitectòniques: basílica, amfiteatre...
- Arquitectura de serveis: ponts, aqüeductes...
- Grandiósitat i monumentalitat per tal de demostrar la grandesa de Roma.
- Consolidació de l'arquitectura amb obres tan importants com el Panteó i mostres d'arquitectura commemorativa.