Escultura Eqüestre de Marc Aureli: Anàlisi, Història i Significat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,87 KB

Escultura Eqüestre de Marc Aureli

Fitxa Tècnica

  • Forma: Exempta
  • Cromatisme: Policrom
  • Cronologia: ca. 175 d.C.
  • Estil: Romà imperial
  • Material: Bronze
  • Tècnica: Fosa
  • Localització: Piazza del Campidoglio (Roma)
  • Tipologia: Retrat eqüestre

Context Històric i Cultural de l’Obra

Marc Aureli, cinquè emperador de la dinastia Antonina. El seu govern es va caracteritzar per nombroses guerres contra els pobles germànics al riu Danubi i a Mesopotàmia. És conegut per la seva obra filosòfica Les Meditacions (conjunt de normes i reflexions estoiques).

A nivell cultural, l'època es defineix per la romanització, que consistia a expandir els costums, les idees i les institucions romanes en els territoris conquerits.

Descripció Formal i Composició

L'obra representa un cavall amb la figura de Marc Aureli al damunt. S’allunya dels models clàssics grecs, ja que l’escultor vol transmetre al personatge central un caràcter de proximitat i transcendència.

La Figura de l'Emperador

  • L’emperador vesteix una toga amb un cíngol i cobert amb una capa militar anomenada paludamentum.
  • Hi ha un gran interès a reproduir els detalls fisonòmics, com els cabells, la barba, els trets facials i el detallisme dels plecs de la roba.
  • La posició elevada de l’emperador i el recurs de la mirada transmeten un sentiment de força, autoritat i transcendència.
  • El gest relaxat del braç dret de l’emperador transmet la idea de pausa.

El Cavall i l'Equilibri Compositiu

  • El cavall presenta una forma natural i un cert contrapposto a les cames anteriors, amb detallisme al cap.
  • Hi ha un equilibri compositiu entre l’emperador i el cavall.
  • Es manifesta una contenció en el moviment del cavall, que se sosté a terra amb tres potes i en té una d'aixecada.
  • Es destaca el treball detallat dels plecs de la vestimenta de l’emperador.

Estil i Precedents del Retrat Eqüestre

Aquesta obra pertany al gènere del retrat eqüestre, que es caracteritzava pels següents punts:

  1. Segueix el model original romà d’escultura eqüestre: representar l’emperador a cavall en el moment de passar revista militar, amb el braç alçat per saludar els soldats o el poble.
  2. El precedent d’aquest tipus de retrat el tenim al Cavaller Rampin (s. VI a.C.), que és un kouros muntant a cavall.
  3. A l’època romana, aquest retrat servia per exaltar la figura de l’emperador.
  4. A l’Edat Mitjana, la majoria d'escultures de bronze es van fondre per aprofitar el material. Aquesta es va salvar per ser confosa amb un retrat de l’emperador Constantí, que havia reconegut el cristianisme com a religió.
  5. Al Renaixement, destaquen obres influenciades pel retrat de Marc Aureli, com el Condottiero Gattamelata de Donatello.

Significat i Funció de l’Escultura

L'escultura és una demostració del poder imperial i la grandesa del caràcter i vida de l’emperador. Els seus gestos recorden l’August de Prima Porta.

Algunes cròniques medievals deien que sota la pota del cavall hi havia esculpit un rei bàrbar ajupit i amb les mans lligades a l’esquena. Aquesta figura servia per mostrar Marc Aureli com un emperador victoriós.

Funció Commemorativa

Va ser realitzada per commemorar la conquesta de les dues capitals dels parts entre els anys 161-166 d.C.: Ctesifont i Selèucia del Tigris.

Entradas relacionadas: