Escola Nova: Pensament, Principis i Realitzacions Innovadores
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 14,19 KB
El Moviment de l'Escola Nova: Pensament i Innovació
El moviment de l’Escola Nova és un:
- Moviment educatiu ampli i heterogeni sorgit a Europa i als Estats Units a finals del segle XIX (a partir de 1889) i als inicis del XX.
- Suposà la renovació definitiva de molts aspectes de la pedagogia que fins aleshores s'havia posat en pràctica: l'“escola tradicional”.
- No es tracta, per tant, d'una sola escola o d'un sol mètode, sinó d'un conjunt de principis encaminats a revisar i transformar les formes anteriors d'educació.
- Els principis teòrics de l’Escola Nova dugueren com a conseqüència el plantejament de nous mètodes didàctics de caire molt divers.
- Als Estats Units, el moviment de l’Escola Nova es denominà Escola Progressiva/Progressista i fou representat per John Dewey, que proposà una nova filosofia que qüestionava la teoria de coneixement imperant fins aleshores.
- A Europa, no podem parlar d’un sol exponent. En ambdós casos, el moviment adquirí molta rellevància i derivà en canvis importants a nivell pedagògic.
L'Escola Nova es caracteritza per la voluntat d’adequar l’educació als moments socials de l’infant i per una educació centrada en l’infant (pedocentrisme).
Crítiques al Model Tradicional (Magistrocentrisme)
Els principals trets contra els quals l'Escola Nova volia lluitar eren, bàsicament:
- El paper central del mestre (magistrocentrisme).
- La disciplina, que donava al mestre el poder.
- El programa, que, juntament amb el mestre, ocupava un lloc central en el procés educatiu.
Així, s’obviaven els interessos, les capacitats i l’evolució psicològica del nen (logocentrisme = centrat en el programa escolar). L'Escola Nova defensa una educació centrada en l’infant i no en el programa escolar, ja que aquest no tenia en compte les necessitats reals de l’infant.
Antecedents i Influències Clau de l'Escola Nova
- Jean-Jacques Rousseau, que fou el primer a sistematitzar en una obra una teoria pedagògica crítica amb l'escola tradicional i a proposar una concepció diferent de nen.
- J.H. Pestalozzi i F. Fröbel, que proposaren noves metodologies basades en l'activitat del nen, sempre en contacte directe amb la natura i els objectes.
- L. Tolstoi, que aportà valuoses idees i pràctiques pedagògiques. Va pretendre acostar l’educació als fills dels pagesos de la seva finca. Defensa que l’educació parteix de l’interès de l’infant i rebutja l’autoritarisme en educació.
- A Espanya, l’antecedent per excel·lència de l’Escola Nova fou la Institució Lliure d'Ensenyament, dirigida per Francisco Giner de los Ríos.
Els Inicis del Moviment: L'Experiència d'Abbotsholme
- Primeres Escoles Noves a Anglaterra, França, Suïssa, Polònia i Hongria.
- La primera experiència fou la d'Abbotsholme, a Anglaterra, iniciada l'any 1889 per l'educador Cecil Reddie.
Principis de l'Escola d'Abbotsholme
- No havia de ser un medi separat de la vida, sinó un petit món real i pràctic, que facilités al nen el contacte amb la natura i les coses reals.
- No havia d'ensenyar només teoria, sinó també la pràctica. Les dues havien d'estar unides, tal com esdevé a la vida real.
- Havia de ser un internat que reproduís la vida de la llar. Aquesta havia d’assolir una disciplina molt relaxada.
- Havia d’estimular els alumnes a superar-se a si mateixos, no a competir amb els altres.
D’aquesta manera es preparava el nen per a la vida real.
- Aquesta escola va tenir gran influència dins i fora d’Anglaterra, i per això se la va considerar el punt de partida del moviment de l’Escola Nova. Escoles com aquesta s’estengueren ràpidament per Anglaterra i França.
(La creació de les noves escoles suposava una crítica a l’escola tradicional per no estar ambientada en l’infant).
Factors Socials i Científics que Impulsaren el Moviment
Diversos avanços a nivell científic i a nivell social donaren sentit al moviment de l'Escola Nova:
- La institucionalització de l'escola i, en conseqüència, l'expansió de l'ensenyament primari a capes socials que tradicionalment no accedien a la instrucció.
- Això produí la diversificació de l'alumnat: nens de diferents procedències socials, de diferents estats de salut, amb diferents aptituds i ritmes d'aprenentatge.
- Com a conseqüència d’aquest fet, es comença a constatar que un sol mètode no era vàlid per a tothom.
- Com a conseqüència d’aquesta diversificació, es produí un creixent interès en la recerca biològica i psicològica de tot el que estava relacionat amb l’infant.
- L’aplicació del treball industrial, que generà importants transformacions laborals i aplicacions tecnològiques que exigien una major preparació en els treballadors.
Difusió Internacional de les Idees de l'Escola Nova
- Per a coordinar aquesta tasca es creà a Ginebra (Suïssa), l'any 1899, l'Oficina Internacional de les Escoles Noves, dirigida per Adolphe Ferrière.
Funcions de l'Oficina Internacional
- Recollir un llistat de les institucions d'aquest moviment.
- Publicar revistes amb informació sobre l'educació nova: The New Era, Pour l'Ere Nouvelle, Das Werdende Zeitalter, Revista de Pedagogia.
- Vetllar pel perfeccionament dels mètodes.
- El 1906, Édouard Claparède creà un seminari de Psicologia pedagògica al laboratori de Psicologia de la Universitat de Ginebra.
- A partir d’aquesta experiència, l’any 1912 es creà l’Institut de Ciències de l’Educació J.J. Rousseau; d’aquesta manera Ginebra es convertí en l’epicentre de la difusió de les idees de l’Escola Nova.
- A Espanya, les idees de l'Escola Nova es varen difondre a través de la Revista de Pedagogía, fundada l'any 1922 i dirigida pel pedagog Lorenzo Luzuriaga, deixeble de la Institució Lliure d'Ensenyament.
- Luzuriaga participà activament en la política educativa de la Segona República, que advocà per una escola única, activa, pública i laica.
- La Lliga Internacional per a l’Educació Nova (Calais, 1921) formulà els principis del moviment i consensuà els 30 principis que havia de tenir una institució per a ser considerada una Escola Nova (d’aquests principis se n'havien de complir almenys 20 dels 30).
- El moviment de l’Escola Nova va viure un important auge al finalitzar la Primera Guerra Mundial (1914 – 1917), moment en què l’educació va ser considerada com a instrument de pau.
L'objectiu era formar per a la cooperació i per a la solidaritat (necessitat que l’educació fomentés la cooperació i la solidaritat).
Els 30 Principis Fonamentals de l'Escola Nova
Organització General
- L'Escola Nova és un laboratori de pedagogia pràctica que es proposa servir d'orientació a les escoles oficials.
- És un internat, amb una atmosfera tan familiar com sigui possible.
- Està situada al camp.
- L'educació s'imparteix en pavellons a grups de 10 a 15 alumnes.
- Es duu a terme la coeducació de sexes.
- L’Escola Nova ha de tenir com a mínim una hora i mitja diària de treballs manuals.
- Fusteria i cria d’animals.
- Possibilitat de treballs lliures.
- Educació Física (E.F.) amb gimnàstica natural.
- Les excursions al camp són imprescindibles, així com els viatges i els campaments.
Formació Intel·lectual
- Desenvolupar el judici més que la memòria.
- Especialització, primer espontània i després sistematitzada en un sentit professional.
- L'ensenyament està basat sobre fets i experiències.
- L'ensenyament està basat en l'activitat personal del nen.
- Consideració dels interessos espontanis del nen.
- El treball individual consisteix en una investigació.
- El treball col·lectiu per grups.
- L’ensenyament es limita al matí.
- Només es tracten una o dues matèries per dia; la varietat sorgirà del mode d’ensenyar-les.
- Es tracten poques matèries per mes i per trimestre, adoptant horaris individuals i agrupant les matèries segons l’avanç dels nens.
S’ha de treballar principalment en centres d’interès, fomentant un ensenyament més globalitzat.
Formació Moral
- L'educació moral es duu a terme per dins i per fora, és a dir, mitjançant la pràctica gradual del sentit crític i de la llibertat.
- El sistema representatiu democràtic s'aplica per a l'organització administrativa i disciplinària.
- No s’apliquen recompenses o sancions positives més que com a motius per a desenvolupar la iniciativa.
- Els càstigs i sancions negatives consisteixen a posar l’alumne en condicions d’assolir millor el fi considerat com a bo.
- Autoemulació.
- Atmosfera agradable i acollidora.
- Música col·lectiva, que inclou l’uníson i l’orquestra.
- Educació de la consciència moral mitjançant relats i lectures moralitzadores.
- Actitud religiosa sense sectorismes i pràctica de la neutralitat confessional.
- (Principi afegit posteriorment): L’Escola Nova prepara el futur dels nens.
Etapes Clau del Desenvolupament del Moviment (1889-1918+)
- Primer moment (1889-1900): Creació de les primeres escoles noves a Europa i Amèrica. El moviment es troba centrat en realitzacions pràctiques, assaigs i experiències, més que en la formació de teories.
- Segon moment (1900-1907): Formulació de les noves idees educatives, unint teoria i pràctica: Dewey (pragmatisme) i Kerschensteiner (escola del treball). Es difonen els primers mètodes educatius.
- Quart moment (a partir de 1918): Difusió i consolidació de les idees i mètodes de l’Escola Nova a través de la Lliga Internacional per a l’Educació Nova. Es duen a la pràctica les idees de l’educació nova a partir de les grans reformes escolars.
En aquesta darrera etapa es consolida finalment el moviment i es creen els 30 principis.
Trets Fonamentals i Pedagògics de l'Escola Nova
Escola Centrada en el Nen (Pedocentrisme)
- S'adopta el pedocentrisme.
- Aquesta nova concepció del nen, heretada de la teoria rousseauniana, es reafirma gràcies a les primeres investigacions psicològiques del nen.
Escola Activa
- La idea d’activitat suposa una nova concepció de l’aprenentatge, en què aquest és considerat com un procés d’adquisició individual.
- L’aprenentatge es realitza a través de l’observació, la investigació, el treball, etc.
- L’educació ha de proporcionar l’activitat espontània de l’alumne.
- En aquest sentit, adquireix suma importància la idea de llibertat (a partir de la pròpia investigació de l’infant).
Canvis en la Relació Mestre-Alumne
- Se substitueix la relació de poder/submissió d'abans i el mestre es transforma en un guia, un motivador.
Escola Vitalista
- S'incorporen temes de la vida quotidiana a l'aula, modificant els antics continguts.
- L’escola no ha de ser una preparació per a la vida, sinó la vida mateixa.
- Adquireixen importància les sortides de l’escola i el contacte amb la natura, i es rebutgen els llibres com a fonts primàries d’aprenentatge.
Escola Centrada en la Comunitat
- Es fomenta una nova dinàmica entre els alumnes, basada en la solidaritat i la cooperació.
- S’inicien diverses fórmules de treball col·lectiu (molta importància al treball col·lectiu).
L'Escola Progressista als Estats Units (John Dewey)
- Als Estats Units, l'Escola Nova fou coneguda amb el terme d'Escola Progressista.
- Corrent de crítica a l'escola tradicional nord-americana; a diferència dels europeus, els educadors nord-americans, a finals del segle XIX, començaren a qüestionar la teoria del coneixement.
Ambdós moviments (europeu i americà) critiquen les formes de l’Escola tradicional.
- El moviment progressista americà va tenir un marcat contingut de reforma social, criticant les limitacions de la democràcia i de l’economia del moment.
- El principal ideòleg fou John Dewey, sobretot per la seva experiència duta a terme a l’Escola Laboratori o “Escola Dewey” a la Universitat de Chicago.
L'Associació de l'Escola Progressista i els seus Objectius
Objectius per a millorar l'escola elemental:
- Llibertat per desenvolupar-se naturalment.
- L'interès ha de ser el motiu de treball.
- El mestre és un guia, no un mestre de tasca.
- Estudi científic de l'evolució del nen.
- Major adaptació a tot el que afecta al desenvolupament del nen.
- Cooperació entre l'escola i la llar.
- L'Escola Progressista, líder del moviment d'educació.
- Publicació trimestral Educació Progressiva, que introduí als Estats Units també les experiències d’Escola Nova que en aquells moments es desenvolupaven a Europa.
- L’Associació finalment es convertí en la secció d’Estats Units de la Lliga Internacional per a l’Educació Nova.
- El moviment progressiu, tot i que durant les primeres tres dècades del segle XX arribà a imposar-se, després de la Segona Guerra Mundial va anar perdent força i arribà a la seva fi.