Escola Inclusiva: Definició, Història i Principis Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,96 KB

Què és l'Escola Inclusiva? Definició i Principis

L'escola inclusiva és aquella que ha de garantir a tots els alumnes l'accés a una cultura comuna que els proporcioni una capacitació i formació bàsica. L'escola ha d'acceptar aquesta diversitat i proposar una intervenció educativa en la qual sigui possible un desenvolupament òptim de tots els alumnes. El desenvolupament consisteix en la individualització de cada persona. Cal partir de les situacions personals per a realitzar un procés educatiu individualitzat.

Antecedents de l'Educació Inclusiva: Un Recorregut Històric

La història de la inclusió és el relat de com s'acull, es mira i es conviu amb el «diferent» al llarg del temps. Un relat que s'assimila a un procés sempre inacabat, amb els seus avanços i retrocessos i replet de dificultats i contradiccions. Però que sempre apunta a un futur on tots els éssers humans puguin viure i conviure en un món on siguin socialment iguals, humanament diferents i totalment lliures. Aquest és el somni, la gran esperança.

En el desenvolupament de la humanitat, el trànsit de la segregació a la inclusió passa per quatre fases diferenciades:

  • Fase d'abandó i marginació
  • Fase de creació dels centres d'educació especial
  • Fase d'integració diferenciada: la figura de l'especialista és la que marca l'agenda i la presa de decisions.
  • Fase d'inclusió escolar.

La inclusió no és possible sense un canvi radical en la cultura docent, en la manera d'ensenyar i aprendre, i en l'imaginari dels valors i concepcions educatives.

Trets d'Identitat de l'Escola Inclusiva: Principis Clau

Stainback defineix l'educació inclusiva com el procés pel qual s'ofereix a tots els infants, sense distinció de les seves capacitats, l'oportunitat de pertànyer a una classe o aula ordinària, on aprenen dels companys i juntament amb ells. La inclusió garanteix a tot l'alumnat el dret d'escolaritzar-se en una classe comuna i amb un currículum comú.

Pujolàs diu que la inclusió és un concepte filosòfic i una forma de vida que té a veure amb el bon viure i l'acceptació de les diferències.

Segons Andy, els professors han d'adaptar-se a l'infant i no l'infant a la programació; l'educació especial ha de convertir-se en un element d'educació general, unificant-se els dos sistemes en els seus esforços per satisfer les necessitats infantils; els infants amb discapacitats han de ser participants plens i actius de l'escola i de la comunitat.

Experiències i Projectes d'Escola Inclusiva Destacats

  • Programa Cooperar per a Aprendre / Aprendre a Cooperar
  • Comunitats d'Aprenentatge
  • Projecte Included
  • El Projecte Roma
  • L'Escola Folch i Torres: Un Estudi de Cas.

Entradas relacionadas: