Erromatar Artea eta Arkitektura: Ezaugarriak eta Adibideak
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en vasco con un tamaño de 4,41 KB
Erliebe Historikoa Erromatar Artean
- Arkitektura monumentuen ezinbesteko osagarria.
- Oroitzapeneko monumentuetarako erabilia.
- Helburu narratiboa: gertaera zehatzak kontatu.
- Enperadorearen garaipen eta lorpen politikoak islatu (propagandarako tresna).
- Sakonera ezberdineko planoak: goi-erliebea eta baxu-erliebea.
Erromatar Arkitektura
Ezaugarri Orokorrak
- Praktikoa eta utilitarioa (greziar edertasun ideala baztertu).
- Lan publikoak eta ingeniaritzarekiko interesa.
- Monumentalitatea.
- Aurrerapen tekniko handiak.
- Kolosala (Erromatar boterea erakusteko).
- Ohorezkoa eta propagandistikoa.
- Hirian txertatua.
- Edertasuna eta erabilgarritasuna.
- Eraikitzeko sistema: dinteldua eta gangatua (erdi zirkularra eta mota askotako gangak).
- Materialak: kareharria, adreilua, marmola.
- Arkuak: Erdi puntako edo zirkuluerdi formakoak, arkuen gainean dintelak erabili.
- Orden klasikoak eta 2 berri: Konposatua (boluta kiribildua eta akanto hostoak) eta Toskaniarra (ildaska leunduta).
Erromatar Urbanismoa
- Inperioaren oinarria.
- Erromatar bizitzeko erdigunea.
- Hiriak elkarrekin lotzeko galtzadak erabili.
- 2 ardatz nagusi: Cardus (E-M) eta Decumanus (I-H).
- Bi ardatzak elkartzen diren tokia: Foruma.
- Espazioa laukietan banatua.
- Harresituta.
- Erdian eskultura.
- Eraikuntza nagusiak forumean kokatuta.
Arkitekturako Tipologia
- Eraikuntza erlijiosoak: tenplua.
- Eraikuntza zibila publikoak: basilikak, bainu etxeak.
- Ikuskizunetarako: antzokiak, anfiteatroak, zirkoak.
- Ohorezkoak: garaipen arkuak.
- Domestikoa: etxea.
- Ingeniaritzako lanak: zubiak, portuak, galtzadak, akueduktuak.
Adibide Nabarmenak
Panteoia
- Oinplano mixtoa: egitura laukia (portikoa) eta egitura zirkularra (cella).
- Jainko guztien omenez eraikia.
- Adriano enperadorearen aginduz.
- Hirian txertatua.
- Agripak eraikitako tenpluaren gainean.
- Oktaestiloa.
- Korintiarra.
- Sarrera bakarra (3 nabe, erdikoa zabalagoa).
- Barrutik polikromatua.
- Cella kupula batekin estalita.
- Hormigoiez egindako kupularik handiena.
- Pisua arintzeko kasetoietan banatua.
- Okulua: erdiko zuloa argia sartzeko.
- Jainkoak gurtzeko tokia.
- Eraikuntza erlijioso bakarra (kontserbatua?).
- Dekorazio gutxi kanpotik, fatxada nagusia landuta.
- Kupula zirkuluerdi formakoa.
- Lurra ez zen zuzena (ura ez gelditzeko).
Koliseoa
- 4 solairu: 1. toskaniarra, 2. joniarra, 3. korintiarra, 4. pareta hutsa (velarium-erako euskarria).
- Sistema gangatua: erdi puntako arkuak.
- Erdian pasiluak.
- 3 minututan husteko diseinatua.
- Hirian txertatua.
- Oso dekoratua.
- Eraikuntza handiena.
- Boterea erakusteko.
- Barruan tribuna (enperadorea egoteko).
Titoren Arkua
- Helburu propagandistikoa (Titoren garaipenak gogoratzeko).
- Tito hil ostean eraiki.
- Granitoz egina.
- Zulo (arku) bakarra.
- Oinplano laukizuzena.
- Frisoa erliebeztatua.
- 4 zutabe konposatuak (2 ildaskatuta, besteak ildaska barik).
- Zutabeak ez dira askeak.
- 2 leiho pisua kentzeko.
- 2 aingeru arkuan Tito zerura eramaten irudikatuta.
- Sistema gangatua.
- Dekorazio sinplea kanpotik, barrutik oso dekoratua (kanoia eta zutabeak).
- 2 irudi nagusi: 1. Jerusalemen konkista, 2. Tito garaile bezala.
Zaldi Gaineko Estatua (Marko Aurelio?)
- 2 ardatz: enperadorea goitik behera, zaldia aurrerantz.
- Brontzezkoa.
- Enperadorearen oroipena.
- Erretratu inperiala.
- Egile ezezaguna.
- Zaldi gainean kontserbatzen den bakarra (Antzinate Klasikotik).
- Ilea bolumen handikoa, bizarra.
- Naturalista.
- Armadura militarra jantzita.
- Baketsua (armarik gabe).
- Aurpegi serioa.
- Eskua aurrerantz (jendea agurtzen).
- Zaldia txikiagoa (enperadorea garrantzitsuena delako).
- Hanka bat aurrera (mugimendua adierazteko) eta 3 lurrean (oreka mantentzeko).