Erromatar Artea eta Arkitektura: Ezaugarriak eta Adibideak

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 4,41 KB

Erliebe Historikoa Erromatar Artean

  • Arkitektura monumentuen ezinbesteko osagarria.
  • Oroitzapeneko monumentuetarako erabilia.
  • Helburu narratiboa: gertaera zehatzak kontatu.
  • Enperadorearen garaipen eta lorpen politikoak islatu (propagandarako tresna).
  • Sakonera ezberdineko planoak: goi-erliebea eta baxu-erliebea.

Erromatar Arkitektura

Ezaugarri Orokorrak

  • Praktikoa eta utilitarioa (greziar edertasun ideala baztertu).
  • Lan publikoak eta ingeniaritzarekiko interesa.
  • Monumentalitatea.
  • Aurrerapen tekniko handiak.
  • Kolosala (Erromatar boterea erakusteko).
  • Ohorezkoa eta propagandistikoa.
  • Hirian txertatua.
  • Edertasuna eta erabilgarritasuna.
  • Eraikitzeko sistema: dinteldua eta gangatua (erdi zirkularra eta mota askotako gangak).
  • Materialak: kareharria, adreilua, marmola.
  • Arkuak: Erdi puntako edo zirkuluerdi formakoak, arkuen gainean dintelak erabili.
  • Orden klasikoak eta 2 berri: Konposatua (boluta kiribildua eta akanto hostoak) eta Toskaniarra (ildaska leunduta).

Erromatar Urbanismoa

  • Inperioaren oinarria.
  • Erromatar bizitzeko erdigunea.
  • Hiriak elkarrekin lotzeko galtzadak erabili.
  • 2 ardatz nagusi: Cardus (E-M) eta Decumanus (I-H).
  • Bi ardatzak elkartzen diren tokia: Foruma.
  • Espazioa laukietan banatua.
  • Harresituta.
  • Erdian eskultura.
  • Eraikuntza nagusiak forumean kokatuta.

Arkitekturako Tipologia

  • Eraikuntza erlijiosoak: tenplua.
  • Eraikuntza zibila publikoak: basilikak, bainu etxeak.
  • Ikuskizunetarako: antzokiak, anfiteatroak, zirkoak.
  • Ohorezkoak: garaipen arkuak.
  • Domestikoa: etxea.
  • Ingeniaritzako lanak: zubiak, portuak, galtzadak, akueduktuak.

Adibide Nabarmenak

Panteoia

  • Oinplano mixtoa: egitura laukia (portikoa) eta egitura zirkularra (cella).
  • Jainko guztien omenez eraikia.
  • Adriano enperadorearen aginduz.
  • Hirian txertatua.
  • Agripak eraikitako tenpluaren gainean.
  • Oktaestiloa.
  • Korintiarra.
  • Sarrera bakarra (3 nabe, erdikoa zabalagoa).
  • Barrutik polikromatua.
  • Cella kupula batekin estalita.
  • Hormigoiez egindako kupularik handiena.
  • Pisua arintzeko kasetoietan banatua.
  • Okulua: erdiko zuloa argia sartzeko.
  • Jainkoak gurtzeko tokia.
  • Eraikuntza erlijioso bakarra (kontserbatua?).
  • Dekorazio gutxi kanpotik, fatxada nagusia landuta.
  • Kupula zirkuluerdi formakoa.
  • Lurra ez zen zuzena (ura ez gelditzeko).

Koliseoa

  • 4 solairu: 1. toskaniarra, 2. joniarra, 3. korintiarra, 4. pareta hutsa (velarium-erako euskarria).
  • Sistema gangatua: erdi puntako arkuak.
  • Erdian pasiluak.
  • 3 minututan husteko diseinatua.
  • Hirian txertatua.
  • Oso dekoratua.
  • Eraikuntza handiena.
  • Boterea erakusteko.
  • Barruan tribuna (enperadorea egoteko).

Titoren Arkua

  • Helburu propagandistikoa (Titoren garaipenak gogoratzeko).
  • Tito hil ostean eraiki.
  • Granitoz egina.
  • Zulo (arku) bakarra.
  • Oinplano laukizuzena.
  • Frisoa erliebeztatua.
  • 4 zutabe konposatuak (2 ildaskatuta, besteak ildaska barik).
  • Zutabeak ez dira askeak.
  • 2 leiho pisua kentzeko.
  • 2 aingeru arkuan Tito zerura eramaten irudikatuta.
  • Sistema gangatua.
  • Dekorazio sinplea kanpotik, barrutik oso dekoratua (kanoia eta zutabeak).
  • 2 irudi nagusi: 1. Jerusalemen konkista, 2. Tito garaile bezala.

Zaldi Gaineko Estatua (Marko Aurelio?)

  • 2 ardatz: enperadorea goitik behera, zaldia aurrerantz.
  • Brontzezkoa.
  • Enperadorearen oroipena.
  • Erretratu inperiala.
  • Egile ezezaguna.
  • Zaldi gainean kontserbatzen den bakarra (Antzinate Klasikotik).
  • Ilea bolumen handikoa, bizarra.
  • Naturalista.
  • Armadura militarra jantzita.
  • Baketsua (armarik gabe).
  • Aurpegi serioa.
  • Eskua aurrerantz (jendea agurtzen).
  • Zaldia txikiagoa (enperadorea garrantzitsuena delako).
  • Hanka bat aurrera (mugimendua adierazteko) eta 3 lurrean (oreka mantentzeko).

Entradas relacionadas: