Erromantizismoko Poesia: Egileak, Obrak eta Ezaugarriak
Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín
Escrito el en
vasco con un tamaño de 15,97 KB
ALEMANIA
Friedrich Schiller
Schiller
Olerki ez narratiboa: Himnoak, odak, abestiak
- Liberalagoa, erromantikoa baino.
- Antzerkigilea, poeta baino.
- Askatasunaren alde, hasieran politika eta gizartean, gero mundu pertsonalean.
- Goetheren klasizismoaren eragina amaieran.
- Hölderlinen tonu indartsuaren eragina.
- Pozaren ereserkia → Himnoa.
Johann Wolfgang von Goethe
Goethe
Olerkigintza narratiboa
- Bertsozalea (drametan adibidez), baina lirika gutxi.
- Arrantzalea: Balada (ahozko olerki narratiboa, dramatismoz betea, sentimenduak adierazteko).
- Gaztetako lana.
- Haltzen errege / Elfoen erregea: Balada.
Olerki ez narratiboa
Elegia (Eresia)
- Erromatar elegiak eta Veneziako epigramak.
- Sentiberatasuna eta erotismoa lehenengoan; sarkasmoa bigarrenean.
- Italiako bidaiaren eragina.
Himnoak, odak, abestiak
- Sartaldeko-sortaldeko diwana: Ekialdeko eragina; Anbiguetatea, mistizismoa ere bai.
- Prometheus: Aldarrikapena (antzerkirako asmoa).
Friedrich Hölderlin (1770-1843)
Olerki ez narratiboa
Elegia (Eresia)
- Goethek klasizismora jotzen duenean, berak patetismora jotzen du.
- Elegiak (2. garaiko olerkiak).
- Mundu klasikoko ezagutza sakona.
- Jainkoaren erreferentea galdu ondoren, idazlea galduta; pietismo kristaua eta klasikotasuna lortu nahi.
- Poesia munduko misterioen argibidea; poeta, misterioak argitzeko aukeratua.
- Stuttgart.
- Ogia eta ardoa.
- Bakearen ospakizuna: Gaixorik/apokaliptikoa, ia eromena.
- Artxipielagoa: Salaminako gatazkaren ebokazio luzea.
Odak
- Lehen garaiko lanak.
- Bertso laburra.
- Serenitatea.
- Rousseauren inozentzia.
- Patmos: Gaixorik; Apokaliptikoa, ia eromena.
Novalis
Olerki ez narratiboa
- Gauaren ereserkiak: Bere maite gaztearen, Sophie von Kuhn, heriotzak bultzatua. Elegiak izan zitezkeen, baina baikorragoak. Gaua heriotzaren sinbolo izan beharrean, galdutako maitearekin aurkitzeko bidea.
- Kantu espiritualak (Herri poesiaren eragina).
Heinrich Heine
Olerkigintza narratiboa
- Prosazalea eta kazetaria.
- Alemaniako azken erromantizismoa.
- Erromantizismoarekin amaitu zuen.
- Erantzun gabeko maitasuna.
- Ironia.
- Pesimismoa.
- Eragina Schumann, Schubert eta Brahms musikagileengan, baita Bécquer eta Bilintxengan ere.
- Kantuen liburua: Kezka politikoak.
- Erromantze bilduma: Garraztasuna.
INGALATERRA
William Blake
Olerki ez narratiboak: Himnoak, odak, abestiak
- Espiritualismoa.
- Emozioa.
- Kritika soziala.
- Materialismoaren salaketa.
- Inozentziazko kantuak: Inozentzia eta zoriona. Sinboloa: ardia.
- Esperientziazko kantuak: Ustelkeria eta gizarte esplotazioa. Sinboloa: tigrea.
Wordsworth eta Coleridge
Olerkigintza narratiboa: Balada lirikoak
- Erromantizismoaren hasiera Ingalaterran.
- Baladak dira.
- Esperimentu moduan sortuak.
William Wordsworth (1. atala)
- Eguneroko gaiak.
- Industria eta zientziaren arbuioa.
- Balada lirikoak liburutik kanpo: Preludioa eta Lucyren poemak.
Samuel Taylor Coleridge (2. atala)
- Kritikari eta teoriazale gisa garrantzitsua.
- Fantasia nagusi.
- Zientzia ere (adibidez: Constancy to an ideal Object).
- Iluntasuna eta hermetismoa.
- Marinel zaharraren balada: Misterioz eta haluzinazioz betea.
- Balada lirikoak liburutik aparte: Kubla Khan (Ametsetako irudiak; Erritmo musikala).
Lord Byron (1788-1824)
Olerkigintza narratiboa
- Aurreko olerki erromantikoaren aurkakoa (uda gabeko urtea).
- Bere bizitza erromantizismoaren adibide gisa kontatu.
- Poesia nortasunaren eta bizitzaren adierazpen gisa.
- Indarra eta erritmoa.
- Childe Harold-en erromesaldia: Europako bidaien kantuak, autobiografikoak; Protagonista atsekabetua eta ase gabea.
- Kortsarioa: Olerki narratiboa; Askatasuna denaren gainetik.
- Cain: Bertsozko drama amaitugabea; Jainkotasunaren kontrafigura.
- Don Juan: Amaitugabea; Norberaren maitasunak kontatu; Eguneroko hizkuntza erabili; Heroiko-komikoa.
Percy Bysshe Shelley
Olerkigintza narratiboa
- Ateismoaren aldekoa.
- Bizitza du erromantizismoaren adibide gisa.
- Gizakiaren askatasuna gizartean eta maitasunean.
- Mab erregina: Lehen lana; Anarkismoaren goraipena.
- Alastor edo bakardadearen espiritua: Olerki bat da, naturaz gaindiko mundura eramana; Pesimismoari buruz hitz egiten du.
- Laon eta Cythna: Erlijioaren aurkakoa; Amorante intzestugileak.
Olerki ez narratiboak
Elegia (Eresia)
- Adonais: Eresia; Keats bere lagun gaztearen heriotza kontatu; Jainkoarekiko sinesmen falta dauka.
Himnoak, odak, abestiak
- Mont Blanc: Oda filosofikoa; Mistizismo panteista (Jainkoa unibertsoko gauza guztiak direla pentsatzen du).
- Apolo: Himnoa; Edertasunaren eta orekaren jainkoa.
- Pan: Himnoa; Izadiaren kausaren jainkoa.
- Nietzsche filosofoak hartzen du ideia hori (Apolo eta Dionisos).
- Dionisios: Ardo eta mozkorraldien jainkoa.
John Keats
Olerkigintza narratiboa
- Endymion: Olerki epiko mitologikoa; Oso luzea.
- Lamia, Isabella, Santa Ines bezperak eta beste olerki batzuk: Bilduma barruan daudenak.
- Hyperion: Amaitugabea; Jainko paganoen borroka; Forma trinko handia du.
- La belle Dame sans merci: Balada; Erantzun gabeko maitasuna.
Olerki ez narratiboak: Odak
- Miresgarria eta imitatua forman.
- Olerkariaren nortasuna desagertarazten da.
- Sentsazioak komunikatzen dira.
- Lamia, Isabella, Santa Ines bezperak.
- “Udazkenari” oda.
- “Psike 'ri leloa” oda.
- “Oda greziar anfora bati”: Eternitateaz.
- “Urretxindor bati” oda.
FRANTZIA
Alphonse Lamartine
Olerkigintza narratiboa
- Eguneroko esperientzia.
- Gogoeta poetikoak.
Victor Hugo
Olerkigintza narratiboa
- Odak eta baladak.
- Ekialdekoak: Erromara ihesi; Olerki narratiboak; Giro exotikoa.
- Mendeetako elezaharra: Hizkera eta erritmo anitza; Sinbolismoa eta aipamenak; Fantasia eta indarra; Epopeia asmoa.
Olerki ez narratiboak: Himnoak, odak, abestiak
- Konpromiso morala eta tristura pertsonala.
- Hurrengo poetak bere aurka.
- Udazkeneko lanak: Hitz zaparrada; Intimoa; Izadia, maitasuna, heriotza; Elegia eta lirika.
- Kontenplazioak: Haluzinazioak; Bizia oso, oroitzapenak; Alabaren heriotzaren eragina.
Alfred Musset
Olerki ez narratiboa: Elegia (Eresia)
- Gauak.
Aloysius Bertrand
Olerkigintza narratiboa
- Gauaren zaindaria / Gaspard de la nuit: Prosazko poema; Eragina Baudelairengan; Jarraitzaileak: Baudelaire eta Rimbaud.
ESPAINIA
José de Espronceda
Olerkigintza narratiboa
- Salamankako ikaslea: Elezahar erromantikoa.
- Abestiak (Piraten abestia).
- Olerki laburrak.
- Pertsonaia marjinalak.
Olerki ez narratiboa
- Teresari kantua (Maitasun elegia).
Gustavo Adolfo Bécquer
Olerkigintza narratiboa
- Errimak.
- Sinbolismotik hurbil eta oso laburrak.
- Hizkuntza sinplea.
- Bizipenaz gain, geroko elaborazioa.
Rosalía Castro (1837-1885)
Olerki ez narratiboa
- Hots berriak.
- Sar-en ibaiertzean.
IBEROAMERIKA
Esteban Echeverría
Olerkigintza narratiboa
- Errimak.
- Elvira, Platako emaztegaia: Olerki narratiboa; Gauchoen literaturaren hasiera.
José Hernández (1834-1886)
Olerkigintza narratiboa
- Martín Fierro: Sortzen ari den Argentina estatuko mugetako gauchoen olerki epikoa.
José María Heredia (Kubakoa)
Olerki ez narratiboak
- Niagara: Oda; Paisaia ikustean bere sorterria gogoratzen du (erbestean zegoen).
ERRUSIA
Alexander Pushkin
Olerkigintza narratiboa
- Ruslan eta Liudmila: Hizkera herrikoia.
- Kaukasoko gatibua eta Hijitoak: Kaukasoko deserriratzean.
- Siberiako mehatze sakonetan: Lagun presoei eskainia.
- Saltan erregea.
Mikhail Lermontov
Olerkigintza narratiboa
- Deabrua: Hizkuntzaren gehiegikeria.
Olerki ez narratiboa
- Poeta baten heriotza: Eresia; Pushkinen heriotzaz.
ITALIA
Giacomo Leopardi
Olerki ez narratiboa
Elegia (Eresia)
- Lehen maitasuna: Pesimista da; Maitea lortu ezinezkoari; Lehen lanak.
- Silviari: Etxeko zerbitzariaren heriotzari; Lehen lanak.
Himnoak, odak, abestiak
- Klasikoen nagusitasuna.
- Kristautasunak edertasuna saldu du ustezko geroko bizitza baten truke.
- Pesimismoa: gaiztakeriarako existitzen gara.
- Heriotzara hurbiltzen: Etsipena; Dante eta Petrarcaren eragina.
- Bertsoak: “Oroitzapena”.
- Kantuak: Hiru garaiak (klasikoak eta Dante-Petrarca, existentzialismoa eta izadiaren bazterketa).
- “Isatsa” (landarea) / Retama: Izadia ez da konponbidea; Hausnartzailea.
AEB
Edgar Allan Poe
Olerkigintza narratiboa
- Timur Lang.
- Balea (Ipuin famatua berana).
- Sobrenaturala.
- Ulalume: Maitearen mamua hilobiraino.
- Annabel Lee.
EUSKAL HERRIA
Juan Ignazio Iztueta
- Lehen euskal erromantikoa.
- Adierazpen pertsonala.
- Olerkari idatzia.
- Kontxesiri: Maitasuna.
Etxahun
Olerkigintza narratiboa
- Adierazpen pertsonala, garraztasuna.
- Irudi tradizionalak.
- Ahaide delizius huntan: Sorte txarrekoa.
- Urxapal bat.
- Maria Solt eta Kastero: Satira (tradiziozko tabu bat).
Jose Maria Iparragirre
Olerkigintza narratiboa
- Maitasuna, autobiografia, politika.
- Gehiegikeria.
- Adierazpen pertsonala.
- Gai politikoak.
- Ahozko bertsoak.
- Musikaren laguntza, masa-ikuskizunak ere bai.
- Ume eder bat: Maitasuna.
- Gitarra zartxo bat da (Kantari euskalduna): Autobiografikoa.
- Zibilak esan naute: Autobiografikoa eta politikoa.
- Ara non diran: Bukolikoa eta politikoa, idealizazio erromantikoa.
- Gernikako arbola: Politika.
Bilintx
Olerkigintza narratiboa
- Soiltasuna eta xehetasunen finezia.
- Ironia, nesken ezetza, Heineren eragina.
- Bertso idatziak.
- Jai-jai.
- Domingo kanpaña: Satira.
Felipe Arrese Beitia
Olerki ez narratiboa: Elegia (Eresia)
- Argudiozkoa.
- Euskara eta herri pizkundea.
- Ideologiagatik, elegia politikoa beste ezer baino gehiago.
- Ama Euskeriaren Liburu kantaria.
EUROPAKO BESTE ABERTZALETASUN BERRIAK
HUNGARIA
Sándor Petőfi
- János heroia (János Vitéz).
POLONIA
Adam Mickiewicz
- Pan Tadeusz: Olerki epikoa; Poloniar abertzaletasuna.
NORVEGIA
Henrik Wergeland
- Kreazioa, gizona eta Mesias: Abertzaletasun norvegiarra; Stella, maitea, Danteren erara; “Gizona” idazlea bera.