Erromantizismoko Poesia: Egileak, Obrak eta Ezaugarriak

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en vasco con un tamaño de 15,97 KB

ALEMANIA

Friedrich Schiller

Schiller

Olerki ez narratiboa: Himnoak, odak, abestiak

  • Liberalagoa, erromantikoa baino.
  • Antzerkigilea, poeta baino.
  • Askatasunaren alde, hasieran politika eta gizartean, gero mundu pertsonalean.
  • Goetheren klasizismoaren eragina amaieran.
  • Hölderlinen tonu indartsuaren eragina.
  • Pozaren ereserkia → Himnoa.

Johann Wolfgang von Goethe

Goethe

Olerkigintza narratiboa

  • Bertsozalea (drametan adibidez), baina lirika gutxi.
  • Arrantzalea: Balada (ahozko olerki narratiboa, dramatismoz betea, sentimenduak adierazteko).
  • Gaztetako lana.
  • Haltzen errege / Elfoen erregea: Balada.

Olerki ez narratiboa

Elegia (Eresia)
  • Erromatar elegiak eta Veneziako epigramak.
  • Sentiberatasuna eta erotismoa lehenengoan; sarkasmoa bigarrenean.
  • Italiako bidaiaren eragina.
Himnoak, odak, abestiak
  • Sartaldeko-sortaldeko diwana: Ekialdeko eragina; Anbiguetatea, mistizismoa ere bai.
  • Prometheus: Aldarrikapena (antzerkirako asmoa).

Friedrich Hölderlin (1770-1843)

Olerki ez narratiboa

Elegia (Eresia)
  • Goethek klasizismora jotzen duenean, berak patetismora jotzen du.
  • Elegiak (2. garaiko olerkiak).
  • Mundu klasikoko ezagutza sakona.
  • Jainkoaren erreferentea galdu ondoren, idazlea galduta; pietismo kristaua eta klasikotasuna lortu nahi.
  • Poesia munduko misterioen argibidea; poeta, misterioak argitzeko aukeratua.
  • Stuttgart.
  • Ogia eta ardoa.
  • Bakearen ospakizuna: Gaixorik/apokaliptikoa, ia eromena.
  • Artxipielagoa: Salaminako gatazkaren ebokazio luzea.
Odak
  • Lehen garaiko lanak.
  • Bertso laburra.
  • Serenitatea.
  • Rousseauren inozentzia.
  • Patmos: Gaixorik; Apokaliptikoa, ia eromena.

Novalis

Olerki ez narratiboa

  • Gauaren ereserkiak: Bere maite gaztearen, Sophie von Kuhn, heriotzak bultzatua. Elegiak izan zitezkeen, baina baikorragoak. Gaua heriotzaren sinbolo izan beharrean, galdutako maitearekin aurkitzeko bidea.
  • Kantu espiritualak (Herri poesiaren eragina).

Heinrich Heine

Olerkigintza narratiboa

  • Prosazalea eta kazetaria.
  • Alemaniako azken erromantizismoa.
  • Erromantizismoarekin amaitu zuen.
  • Erantzun gabeko maitasuna.
  • Ironia.
  • Pesimismoa.
  • Eragina Schumann, Schubert eta Brahms musikagileengan, baita Bécquer eta Bilintxengan ere.
  • Kantuen liburua: Kezka politikoak.
  • Erromantze bilduma: Garraztasuna.

INGALATERRA

William Blake

Olerki ez narratiboak: Himnoak, odak, abestiak

  • Espiritualismoa.
  • Emozioa.
  • Kritika soziala.
  • Materialismoaren salaketa.
  • Inozentziazko kantuak: Inozentzia eta zoriona. Sinboloa: ardia.
  • Esperientziazko kantuak: Ustelkeria eta gizarte esplotazioa. Sinboloa: tigrea.

Wordsworth eta Coleridge

Olerkigintza narratiboa: Balada lirikoak

  • Erromantizismoaren hasiera Ingalaterran.
  • Baladak dira.
  • Esperimentu moduan sortuak.

William Wordsworth (1. atala)

  • Eguneroko gaiak.
  • Industria eta zientziaren arbuioa.
  • Balada lirikoak liburutik kanpo: Preludioa eta Lucyren poemak.

Samuel Taylor Coleridge (2. atala)

  • Kritikari eta teoriazale gisa garrantzitsua.
  • Fantasia nagusi.
  • Zientzia ere (adibidez: Constancy to an ideal Object).
  • Iluntasuna eta hermetismoa.
  • Marinel zaharraren balada: Misterioz eta haluzinazioz betea.
  • Balada lirikoak liburutik aparte: Kubla Khan (Ametsetako irudiak; Erritmo musikala).

Lord Byron (1788-1824)

Olerkigintza narratiboa

  • Aurreko olerki erromantikoaren aurkakoa (uda gabeko urtea).
  • Bere bizitza erromantizismoaren adibide gisa kontatu.
  • Poesia nortasunaren eta bizitzaren adierazpen gisa.
  • Indarra eta erritmoa.
  • Childe Harold-en erromesaldia: Europako bidaien kantuak, autobiografikoak; Protagonista atsekabetua eta ase gabea.
  • Kortsarioa: Olerki narratiboa; Askatasuna denaren gainetik.
  • Cain: Bertsozko drama amaitugabea; Jainkotasunaren kontrafigura.
  • Don Juan: Amaitugabea; Norberaren maitasunak kontatu; Eguneroko hizkuntza erabili; Heroiko-komikoa.

Percy Bysshe Shelley

Olerkigintza narratiboa

  • Ateismoaren aldekoa.
  • Bizitza du erromantizismoaren adibide gisa.
  • Gizakiaren askatasuna gizartean eta maitasunean.
  • Mab erregina: Lehen lana; Anarkismoaren goraipena.
  • Alastor edo bakardadearen espiritua: Olerki bat da, naturaz gaindiko mundura eramana; Pesimismoari buruz hitz egiten du.
  • Laon eta Cythna: Erlijioaren aurkakoa; Amorante intzestugileak.

Olerki ez narratiboak

Elegia (Eresia)
  • Adonais: Eresia; Keats bere lagun gaztearen heriotza kontatu; Jainkoarekiko sinesmen falta dauka.
Himnoak, odak, abestiak
  • Mont Blanc: Oda filosofikoa; Mistizismo panteista (Jainkoa unibertsoko gauza guztiak direla pentsatzen du).
  • Apolo: Himnoa; Edertasunaren eta orekaren jainkoa.
  • Pan: Himnoa; Izadiaren kausaren jainkoa.
  • Nietzsche filosofoak hartzen du ideia hori (Apolo eta Dionisos).
  • Dionisios: Ardo eta mozkorraldien jainkoa.

John Keats

Olerkigintza narratiboa

  • Endymion: Olerki epiko mitologikoa; Oso luzea.
  • Lamia, Isabella, Santa Ines bezperak eta beste olerki batzuk: Bilduma barruan daudenak.
  • Hyperion: Amaitugabea; Jainko paganoen borroka; Forma trinko handia du.
  • La belle Dame sans merci: Balada; Erantzun gabeko maitasuna.

Olerki ez narratiboak: Odak

  • Miresgarria eta imitatua forman.
  • Olerkariaren nortasuna desagertarazten da.
  • Sentsazioak komunikatzen dira.
  • Lamia, Isabella, Santa Ines bezperak.
  • “Udazkenari” oda.
  • “Psike 'ri leloa” oda.
  • “Oda greziar anfora bati”: Eternitateaz.
  • “Urretxindor bati” oda.

FRANTZIA

Alphonse Lamartine

Olerkigintza narratiboa

  • Eguneroko esperientzia.
  • Gogoeta poetikoak.

Victor Hugo

Olerkigintza narratiboa

  • Odak eta baladak.
  • Ekialdekoak: Erromara ihesi; Olerki narratiboak; Giro exotikoa.
  • Mendeetako elezaharra: Hizkera eta erritmo anitza; Sinbolismoa eta aipamenak; Fantasia eta indarra; Epopeia asmoa.

Olerki ez narratiboak: Himnoak, odak, abestiak

  • Konpromiso morala eta tristura pertsonala.
  • Hurrengo poetak bere aurka.
  • Udazkeneko lanak: Hitz zaparrada; Intimoa; Izadia, maitasuna, heriotza; Elegia eta lirika.
  • Kontenplazioak: Haluzinazioak; Bizia oso, oroitzapenak; Alabaren heriotzaren eragina.

Alfred Musset

Olerki ez narratiboa: Elegia (Eresia)

  • Gauak.

Aloysius Bertrand

Olerkigintza narratiboa

  • Gauaren zaindaria / Gaspard de la nuit: Prosazko poema; Eragina Baudelairengan; Jarraitzaileak: Baudelaire eta Rimbaud.

ESPAINIA

José de Espronceda

Olerkigintza narratiboa

  • Salamankako ikaslea: Elezahar erromantikoa.
  • Abestiak (Piraten abestia).
  • Olerki laburrak.
  • Pertsonaia marjinalak.

Olerki ez narratiboa

  • Teresari kantua (Maitasun elegia).

Gustavo Adolfo Bécquer

Olerkigintza narratiboa

  • Errimak.
  • Sinbolismotik hurbil eta oso laburrak.
  • Hizkuntza sinplea.
  • Bizipenaz gain, geroko elaborazioa.

Rosalía Castro (1837-1885)

Olerki ez narratiboa

  • Hots berriak.
  • Sar-en ibaiertzean.

IBEROAMERIKA

Esteban Echeverría

Olerkigintza narratiboa

  • Errimak.
  • Elvira, Platako emaztegaia: Olerki narratiboa; Gauchoen literaturaren hasiera.

José Hernández (1834-1886)

Olerkigintza narratiboa

  • Martín Fierro: Sortzen ari den Argentina estatuko mugetako gauchoen olerki epikoa.

José María Heredia (Kubakoa)

Olerki ez narratiboak

  • Niagara: Oda; Paisaia ikustean bere sorterria gogoratzen du (erbestean zegoen).

ERRUSIA

Alexander Pushkin

Olerkigintza narratiboa

  • Ruslan eta Liudmila: Hizkera herrikoia.
  • Kaukasoko gatibua eta Hijitoak: Kaukasoko deserriratzean.
  • Siberiako mehatze sakonetan: Lagun presoei eskainia.
  • Saltan erregea.

Mikhail Lermontov

Olerkigintza narratiboa

  • Deabrua: Hizkuntzaren gehiegikeria.

Olerki ez narratiboa

  • Poeta baten heriotza: Eresia; Pushkinen heriotzaz.

ITALIA

Giacomo Leopardi

Olerki ez narratiboa

Elegia (Eresia)
  • Lehen maitasuna: Pesimista da; Maitea lortu ezinezkoari; Lehen lanak.
  • Silviari: Etxeko zerbitzariaren heriotzari; Lehen lanak.
Himnoak, odak, abestiak
  • Klasikoen nagusitasuna.
  • Kristautasunak edertasuna saldu du ustezko geroko bizitza baten truke.
  • Pesimismoa: gaiztakeriarako existitzen gara.
  • Heriotzara hurbiltzen: Etsipena; Dante eta Petrarcaren eragina.
  • Bertsoak: “Oroitzapena”.
  • Kantuak: Hiru garaiak (klasikoak eta Dante-Petrarca, existentzialismoa eta izadiaren bazterketa).
  • “Isatsa” (landarea) / Retama: Izadia ez da konponbidea; Hausnartzailea.

AEB

Edgar Allan Poe

Olerkigintza narratiboa

  • Timur Lang.
  • Balea (Ipuin famatua berana).
  • Sobrenaturala.
  • Ulalume: Maitearen mamua hilobiraino.
  • Annabel Lee.

EUSKAL HERRIA

Juan Ignazio Iztueta

  • Lehen euskal erromantikoa.
  • Adierazpen pertsonala.
  • Olerkari idatzia.
  • Kontxesiri: Maitasuna.

Etxahun

Olerkigintza narratiboa

  • Adierazpen pertsonala, garraztasuna.
  • Irudi tradizionalak.
  • Ahaide delizius huntan: Sorte txarrekoa.
  • Urxapal bat.
  • Maria Solt eta Kastero: Satira (tradiziozko tabu bat).

Jose Maria Iparragirre

Olerkigintza narratiboa

  • Maitasuna, autobiografia, politika.
  • Gehiegikeria.
  • Adierazpen pertsonala.
  • Gai politikoak.
  • Ahozko bertsoak.
  • Musikaren laguntza, masa-ikuskizunak ere bai.
  • Ume eder bat: Maitasuna.
  • Gitarra zartxo bat da (Kantari euskalduna): Autobiografikoa.
  • Zibilak esan naute: Autobiografikoa eta politikoa.
  • Ara non diran: Bukolikoa eta politikoa, idealizazio erromantikoa.
  • Gernikako arbola: Politika.

Bilintx

Olerkigintza narratiboa

  • Soiltasuna eta xehetasunen finezia.
  • Ironia, nesken ezetza, Heineren eragina.
  • Bertso idatziak.
  • Jai-jai.
  • Domingo kanpaña: Satira.

Felipe Arrese Beitia

Olerki ez narratiboa: Elegia (Eresia)

  • Argudiozkoa.
  • Euskara eta herri pizkundea.
  • Ideologiagatik, elegia politikoa beste ezer baino gehiago.
  • Ama Euskeriaren Liburu kantaria.

EUROPAKO BESTE ABERTZALETASUN BERRIAK

HUNGARIA

Sándor Petőfi

  • János heroia (János Vitéz).

POLONIA

Adam Mickiewicz

  • Pan Tadeusz: Olerki epikoa; Poloniar abertzaletasuna.

NORVEGIA

Henrik Wergeland

  • Kreazioa, gizona eta Mesias: Abertzaletasun norvegiarra; Stella, maitea, Danteren erara; “Gizona” idazlea bera.

Entradas relacionadas: