Erdi Aroko eta Errenazimentuko Musika Lanen Azterketa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en vasco con un tamaño de 3,86 KB
DIES IRAE
Garaia: Erdi Aroa
Estiloa: Gregorianoa (VIII. mendea)
Musika: Anonimoa, Tomas de Celano
Sekuentzia errimatua: Tropo mota bat.
Hildakoen otoitzarako erabiltzen zen, gero requiem mezan sartu zuten.
Ezaugarriak:
- Monofonikoa
- Ez neurtua: Letraren azentuazioak markatzen du.
- Doinua silabikoa, salto gutxikoa.
- A capella
- Latinez: Elizako hizkuntza ofiziala.
- Modala: Protus autentikoa (I. modua, Dorikoa).
- Forma zehatza (errimarekin): AABBCC. Testuak markatzen du.
AY SANTA MARIA
Garaia: Erdi Aroa, XIII. mendea
Egilea: Anonimoa
Estiloa: Monodia profanoa (Ama Birjinari eskaintzeko kantak).
Alfontso X. Jakitunaren izenean egina.
Ezaugarriak:
- Trobalarien estiloa jarraitzen du.
- Galaikoportugesa (hizkuntza erromantzea).
- Donejakue Bidearekin erlazionatua.
- Monofonikoa
- Erritmo neurtua.
- Ez dago idatzita.
- Modala.
VIDERUNT OMNES
Garaia: Erdi Aroa, Ars Antiqua (XIII. mendea). Notre-Dameko eskola (Paris).
Egilea: Pérotin
Mezaren zati propioa: Egun zehatz baterako egina.
Organum quadruplum: Lau ahotsetako genero erlijiosoa.
Tenorra: Beheko ahotsa, jatorrizko gregoriar ahotsa. Erritmo neurtugabea.
Ezaugarriak:
- Gainontzeko ahotsak: duplum, triplum, quadruplum. Erritmo neurtua.
- Modu erritmikoetan oinarrituak (trokeo, yanbo, daktilo...). Antzinako Greziako oin metrikoetan oinarrituak. Erritmo hirutarra daramate, balio labur eta luzeen konbinaketa dago.
- Neurtuak dauden ahotsak tesitura berbera dute. Honek motiboak behin eta berriz errepikatzen diren sentsazioa ematen digu. Tenorra eremu grabeago batean dago, ongi bereizten da.
- Doinua: Salto gutxikoa.
- Hizkuntza modala: Modu gregoriarrean oinarritua.
- Polifonia bakarlariaren zatian jartzeko da. Koruak abesten duenean gregoriar estiloa mantentzen da.
PAVANA
Autorea: Luis de Milán (XVI. mendea), bihuela-jotzailea.
Estiloa: Errenazimentua.
Generoa: Dantza mota bat.
Ezaugarriak:
- Hizkuntza modala.
- Ehundura polifonikoa.
- Doinua herrikoia, konplikaziorik gabekoa. Harmonia mantentzen da obra osoan zehar.
- Pavana, Gallardarekin batera doan dantza da, baina Pavana dantza lasaia da eta Gallarda azkarra.
TAEDENT ANIMAN MEAM
Egilea: Tomás Luis de Victoria.
Garaia: XVI. mendea.
Estiloa: Errenazimentua.
Generoa: Erlijiosoa (norbait hiltzen denean).
Ezaugarriak:
- Oreka polifonikoa (omofonia).
- Katolikoek omofonia gustuko dute, letra hobeto ulertzeko.
- Harmonia: Oraindik modala, baina kontsonantzia inperfektuaren erabilera.
- Sentikorrak erabiltzen hasten dira.
- Erritmoa: Neurtua, zehatza eta kontsonantea.
- Melodia: Leuna.
- Hizkuntza: Latina.
LA BOMBA
Egilea: Mateo Flecha Zaharra.
Garaia: XVI. mendea.
Estiloa: Errenazimentua.
Ezaugarriak:
- Profanoa (villancico), gaztelaniaz delako, baina ez da villancicoa, ez delako homofonikoa.
- Antzeztu egiten dute, entsalada bat da, nahasketa bat delako.
- Musika orekatsua da. Polifonikoa da, kasu honetan kontrapuntu imitatiboa.
- Entsaladak helburu didaktiko eta moralizatzailea dute. Latina ere sartzen dute.
- Erritmoa erregularra da, baina entsalada denez konpas aldaketa asko daude.
- Sistema modala.