Erdi Aroko eta Errenazimentuko Musika Formak eta Testurak
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en
vasco con un tamaño de 4,49 KB
Polifonia Goiztiarra: Organumaren Garapena
Organuma
IX. mendean sortua. Kantu edo melodia gregoriano bat elkarren arteko distantzia mantenduz batera doazen bi ahotsek kantatzen dute. Distantzia hori laugarren edo bosgarren mailako bitarteak dira.
Organum Paralelo Triplum
(X. mendean paraleloa) Vox organalis-ari hirugarren ahots bat gehitzen zaio, zortzigarren mailako distantzian.
Organum Melismatikoa
Vox principalis-ek (hau da, melodia gregorianoak) nota luzeak erabiltzen ditu, eta horren gainean vox organalis-ek melismak kantatzen ditu.
Discantusa
Melodia gregorianoa kantatzen duen ahotzaren gainetik, aurkako norabidean doan beste ahots bat dugu.
Perotin Handikoa: Sederunt principes
Organum hau melismatikoa da. "SE" silaba minutu bat baino gehiago mantentzen da. Beste ahotsek bariazioak egiten dituzte silaba horren gainean, erritmo zehatz eta errepikakor batekin.
Parisko Eskola eta Berrikuntzak
Saint Marceleko (Limoges) organuma desagertu aurretik, beste berrikuntza batzuk sortu ziren Parisko Eskolaren inguruan. Ordezkari nagusiak Leonin eta Perotin dira.
Estilo Polifoniko Berriak
- Klausura
- Conductusa: Melodia nagusia ez da kantu gregorianoa, konpositoreak asmatutakoa baizik.
Motetea
Eskolako asmakizunik garrantzitsuena motetea da. Hau Saint Marceleko organumari goiko ahotsek kantatutakoari testu bat egokitu nahian sortu zen. Geroago, goiko ahotzari testu profanoa jarri zioten, eta ondoren moteteari hirugarren ahotsa gehitu zitzaion.
Ars Nova (XIV. Mendea)
Ars Nova izena Philippe de Vitry-k idatzi zuen. Izen honekin XIV. mendetik aurrera Frantzian erabiltzen ziren konposizio-teknika berriak adierazi nahi dira. Musika konplexuagoa egiten hasi zen, bai erritmoaren aldetik, bai ahotsaren aldetik, eta aldaketa horien neurrian konposizio-teknikak aldatu beharrean aurkitzen ziren.
Guillaume de Machaut
Arte berriaren egile nagusia Guillaume de Machaut dugu. Poeta izateaz gain, abesti, balada eta motete asko idatzi zituen; lanik famatuena Notre Dameko Meza da.
Ars Novako Berrikuntzak
- Kantu gehienak anonimoak ziren.
- Notazio musikala garatu egin zen.
- Polifonia hirugarren eta seigarren bitarteetan oinarritzen da.
- Ahotzen arteko imitazioa zabaldu zen.
- Frantzian eta Ingalaterran hiru eta lau ahotzetarako polifonia idatzi zen.
- Italian eta Frantzian madrigal eta caccia landuko dira.
Errenazimentuko Musikagileak eta Erreforma
XVI. Mendeko Musikagile Garrantzitsuenak
- Giovani Pierluigi da Palestina (Italia)
- Orlando di Lassus (Herbehereak)
- William Byrd (Ingalaterra)
- Tomás Luis de Victoria (Espainia)
Elizaren eta Musikaren arteko Banaketa
Erreformak musikan eragina izan zuen. Mugimendu hori Martin Lutherrek Alemanian hasi zuen. Berarentzat musika inportantea zen, eta korala izeneko himno batzuk sortu zituen. Herriak kantatzen zituen eta alemanez idatzita zeuden. Henrike VIII.ak ere anthema sortu zuen.
Eliza katolikoak Erreforma leuntzeko Kontrarreforma mugimendua 1540. urtean jarri zuen martxan. Hortik aurrera, musika korala musika-tresnarik gabe, a capella deitu zen.
Ahotsak Errenazimentuan
Ahots nagusiak: Soprano, kontratenor, tenor eta baxu. Garai honetan emakumeek ezin zutenez abestu, ahots akutuak haurrek edo falsetistek abesten zituzten.
Ahots Musika Profana
- Chanson (Frantzia)
- Frottola (Italia)
- Madrigalak (Italia eta Ingalaterra)
- Villancicoa (Espainia)
Musika Testuraren Definizioak
- Melodia
- Soinu desberdinekin egindako musika.
- Monodia
- Melodia bat bakarrik dagoenean.
- Polifonia
- Melodia bat baino gehiago dagoenean. Hiru mota nagusi:
Polifonia Motak
- Homofonia
- Erritmo berdina baina nota desberdinekin (hots, neurri berdina). Horregatik, musikak blokeka mugitzen dela ematen du.
- Kontrapuntua
- Neurri eta nota desberdinekin. Melodia batzuk aldi berean, bata bestearekiko independenteak dira, haien artean erantzunak zein imitazioak sortuz.
- Melodia Lagundua
- Homofonia mota bat. Melodia nagusi bat eta laguntza harmoniko bat.