Equips de treball: concepte, característiques, rols i estratègies

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,77 KB

Equips de treball

Equips de treball. Conjunt de persones que tenen habilitats complementàries i treballen juntes per assolir els objectius en comú de l'empresa. Grup de treball.

  • No hi ha cap direcció clara o a vegades la jerarquia és rígida.
  • No hi ha una meta comuna, sinó objectius individuals de cada membre del grup.
  • Treballen de manera aïllada/independent, cadascú aporta una feina individual.
  • Responsabilitat individual.
  • Decisions i solució de qualsevol conflicte sovint es decideixen de manera imposada.
  • S’arriba a un resultat final que reflecteix la suma de treballs individuals.

Equip de treball.

  • Lideratge compartit, coordinació forta.
  • Meta comuna i repartiment de feina.
  • Treball coordinat i conjunt, compartir la feina en comú i aportacions/opinions, visió col·lectiva.
  • Compartir la visió del conjunt final.
  • Responsabilitat conjunta.
  • Flexibilitat i bona adaptació als canvis.
  • Decisions i solucions a qualsevol conflicte de manera consensuada.
  • Compartir creixements i capacitats.

Concepte i característiques dels equips de treball

  • Objectiu comú i compartit per tots els components.
  • Lideratge, figura que coordina les accions, que sap escoltar, motivar, repartir tasques, compartir.
  • Desenvolupament de la feina en un entorn fluid, d’intercanvis comunicatius, idees.
  • Decisions i treball en un ambient de pensament positiu.
  • Presa de decisions conjunta, votacions.
  • Ambient d’aprenentatge i treball cooperatiu, defensar les nostres idees.
  • Fonament de motivació, cada membre fa objectius.
  • Reconeixement de l’empresa i membres de l’equip de la feina que han fet.
  • Aparició d’una identitat col·lectiva.

Qualitats que han de desenvolupar els membres d’un equip de treball

(Habilitats emocionals/intel·ligència emocional) Tenir capacitat de conèixer i interpretar els sentiments propis i aliens i actuar de manera convenient. (Empatia) Cada company de l’equip s’ha de posar en el lloc de l’altre i entendre els seus problemes. (Assertivitat) Exposar clarament les idees i raonant els arguments. (Saber escoltar i acceptar crítiques) Obert a noves idees. (Comprometre’s) Ser coherent amb els compromisos adquirits amb l’equip i fer les tasques.

Rols positius (aporten valor a l’equip)
  • Lider, capacitat de convèncer i dirigir.
  • Afavoridor/Animador, aportar entusiasme i les millors propostes mirant els aspectes positius.
  • Treballador, complir amb tot.
  • Organitzador, millorar objectius.
  • Cervell/Creatiu, idees noves.
  • Humil, no prenen ser superior als altres i convèncer amb arguments.

Obert, explicar i escoltar als altres i sempre respectuos. Tranquil, s’adapta als canvis i accepta idees dels altres.

Rols negatius (aporten traves a l’equip)
  • Dominador, no escolta als altres i gens participatiu.
  • Obstructiu/Opositor, aprecia els problemes i es nega a col·laborar.
  • Llepaire/Dropo, s’aprofita dels altres.
  • Xerraire, fa perdre el temps i no aporta res de nou.
  • Empipador, crea malestar en el treball en equip.
  • Setciències, arrogant i convençut.
  • Tancat/cap cuadrat, li costa escoltar raons.
  • Nerviós, li costa adaptar-se als canvis.

Avantatges

  • Sinergies, s’aprofita dels coneixements de l’equip.
  • Integració, cohesiona els components, pertinença més profunda.
  • Creativitat, iniciatives personals i desenvolupa les persones amb potencial.
  • Autoconfiança, seguretat dins de cada individu.
  • Enfocament múltiple, afavorir la creativitat, pensament lateral i noves solucions.

Inconvenients

Amagar reducció de l’esforç individual per algunes persones. La coordinació necessària entre individus fa més lent el treball.

Tipus d’equip de treball a les empreses
  • Segons la durada (Permanents) centre educatiu, l’equip directiu. (Temporals) equip de treball per estudiar mesures d’adaptació davant d’una fusió empresarial.
  • Segons el grau de formalitat (Formals) creat per la iniciativa de la mateixa empresa. (Informals) iniciativa per davant d’un problema.
  • Segons la jerarquia dels membres (Horitzontals) equip directiu, administratiu i operaris. (Verticals) caps i operaris.
  • Segons l’objectiu (Equips ad hoc) afrontar situacions i problemes (Equips de negociació o de solució de conflictes) conjuntar ingressos (Equips laborals) coordinadors de tasques. (Equips directius) organització i direcció de l’empresa).
Les cinc Ces del treball en equip
  • (Comunicació) bon ambient comunicatiu, lideratge que escolti, promoure intercanvis d’idees.
  • (Complementarietat) tothom treballa amb tothom, enfocaments diferents.
  • (Coordinació) figura de líder, coordinador del procés, dirigeix i promou.
  • (Confiança) comunicació transparent, treball cooperatiu.
  • (Compromís) resultat de la suma dels factors esmentats.

Tàctiques de negociació

  • (Decidir el nombre de participants) nombre de persones que formen part de la negociació.
  • (Escollir les persones per negociar, dins del nostre grup) valorar actituds i personalitats, persones que saben negociar.
  • (Negociar el lloc i data de les reunions) que els membres de l’equip negociador no hi vagin cansats.
  • (No dir mai que sí a la primera proposta que reben) les propostes primeres mai seran millors que les darreres si no les escoltem.
  • (Establir moments o períodes de reflexió abans de respondre) no deixar anar una resposta ràpida.
  • (No mostrar-se inflexible) posició massa rígida ens pot apartar de la negociació ja que l’altra part no es considera negociar útil.
  • (Analitzar l’altra part) saber fins on està disposat a negociar l’adversari.
  • (Preveure sempre un pla B) no hem de batalar sobre un únic i immutable escenari.
  • (Que tot quedi escrit) si hi ha acord que quedi per escrit.

Estratègies de negociació (WIN-LOSE)

Estratègia competitiva, dues parts competeixen per guanyar, es busca un guanyador i un perdedor, només funciona a curt termini. (WIN-WIN) Estratègia col·laboradora, la més recomanable ja que aconsegueix un èxit puntual. (LOSE-LOSE) Estratègia destructiva o sense interès, no té possibilitats d'èxit i és perjudicial per als interessos comuns. (LOSE-WIN) Estratègia complaent i suïcida, sacrifici total, generositat que crea frustracions i dificulta la negociació en el futur.

Entradas relacionadas: