Equips de treball: concepte, característiques, rols i estratègies
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,77 KB
Equips de treball
Equips de treball. Conjunt de persones que tenen habilitats complementàries i treballen juntes per assolir els objectius en comú de l'empresa. Grup de treball.
- No hi ha cap direcció clara o a vegades la jerarquia és rígida.
- No hi ha una meta comuna, sinó objectius individuals de cada membre del grup.
- Treballen de manera aïllada/independent, cadascú aporta una feina individual.
- Responsabilitat individual.
- Decisions i solució de qualsevol conflicte sovint es decideixen de manera imposada.
- S’arriba a un resultat final que reflecteix la suma de treballs individuals.
Equip de treball.
- Lideratge compartit, coordinació forta.
- Meta comuna i repartiment de feina.
- Treball coordinat i conjunt, compartir la feina en comú i aportacions/opinions, visió col·lectiva.
- Compartir la visió del conjunt final.
- Responsabilitat conjunta.
- Flexibilitat i bona adaptació als canvis.
- Decisions i solucions a qualsevol conflicte de manera consensuada.
- Compartir creixements i capacitats.
Concepte i característiques dels equips de treball
- Objectiu comú i compartit per tots els components.
- Lideratge, figura que coordina les accions, que sap escoltar, motivar, repartir tasques, compartir.
- Desenvolupament de la feina en un entorn fluid, d’intercanvis comunicatius, idees.
- Decisions i treball en un ambient de pensament positiu.
- Presa de decisions conjunta, votacions.
- Ambient d’aprenentatge i treball cooperatiu, defensar les nostres idees.
- Fonament de motivació, cada membre fa objectius.
- Reconeixement de l’empresa i membres de l’equip de la feina que han fet.
- Aparició d’una identitat col·lectiva.
Qualitats que han de desenvolupar els membres d’un equip de treball
(Habilitats emocionals/intel·ligència emocional) Tenir capacitat de conèixer i interpretar els sentiments propis i aliens i actuar de manera convenient. (Empatia) Cada company de l’equip s’ha de posar en el lloc de l’altre i entendre els seus problemes. (Assertivitat) Exposar clarament les idees i raonant els arguments. (Saber escoltar i acceptar crítiques) Obert a noves idees. (Comprometre’s) Ser coherent amb els compromisos adquirits amb l’equip i fer les tasques.
Rols positius (aporten valor a l’equip)
- Lider, capacitat de convèncer i dirigir.
- Afavoridor/Animador, aportar entusiasme i les millors propostes mirant els aspectes positius.
- Treballador, complir amb tot.
- Organitzador, millorar objectius.
- Cervell/Creatiu, idees noves.
- Humil, no prenen ser superior als altres i convèncer amb arguments.
Obert, explicar i escoltar als altres i sempre respectuos. Tranquil, s’adapta als canvis i accepta idees dels altres.
Rols negatius (aporten traves a l’equip)
- Dominador, no escolta als altres i gens participatiu.
- Obstructiu/Opositor, aprecia els problemes i es nega a col·laborar.
- Llepaire/Dropo, s’aprofita dels altres.
- Xerraire, fa perdre el temps i no aporta res de nou.
- Empipador, crea malestar en el treball en equip.
- Setciències, arrogant i convençut.
- Tancat/cap cuadrat, li costa escoltar raons.
- Nerviós, li costa adaptar-se als canvis.
Avantatges
- Sinergies, s’aprofita dels coneixements de l’equip.
- Integració, cohesiona els components, pertinença més profunda.
- Creativitat, iniciatives personals i desenvolupa les persones amb potencial.
- Autoconfiança, seguretat dins de cada individu.
- Enfocament múltiple, afavorir la creativitat, pensament lateral i noves solucions.
Inconvenients
Amagar reducció de l’esforç individual per algunes persones. La coordinació necessària entre individus fa més lent el treball.
Tipus d’equip de treball a les empreses
- Segons la durada (Permanents) centre educatiu, l’equip directiu. (Temporals) equip de treball per estudiar mesures d’adaptació davant d’una fusió empresarial.
- Segons el grau de formalitat (Formals) creat per la iniciativa de la mateixa empresa. (Informals) iniciativa per davant d’un problema.
- Segons la jerarquia dels membres (Horitzontals) equip directiu, administratiu i operaris. (Verticals) caps i operaris.
- Segons l’objectiu (Equips ad hoc) afrontar situacions i problemes (Equips de negociació o de solució de conflictes) conjuntar ingressos (Equips laborals) coordinadors de tasques. (Equips directius) organització i direcció de l’empresa).
Les cinc Ces del treball en equip
- (Comunicació) bon ambient comunicatiu, lideratge que escolti, promoure intercanvis d’idees.
- (Complementarietat) tothom treballa amb tothom, enfocaments diferents.
- (Coordinació) figura de líder, coordinador del procés, dirigeix i promou.
- (Confiança) comunicació transparent, treball cooperatiu.
- (Compromís) resultat de la suma dels factors esmentats.
Tàctiques de negociació
- (Decidir el nombre de participants) nombre de persones que formen part de la negociació.
- (Escollir les persones per negociar, dins del nostre grup) valorar actituds i personalitats, persones que saben negociar.
- (Negociar el lloc i data de les reunions) que els membres de l’equip negociador no hi vagin cansats.
- (No dir mai que sí a la primera proposta que reben) les propostes primeres mai seran millors que les darreres si no les escoltem.
- (Establir moments o períodes de reflexió abans de respondre) no deixar anar una resposta ràpida.
- (No mostrar-se inflexible) posició massa rígida ens pot apartar de la negociació ja que l’altra part no es considera negociar útil.
- (Analitzar l’altra part) saber fins on està disposat a negociar l’adversari.
- (Preveure sempre un pla B) no hem de batalar sobre un únic i immutable escenari.
- (Que tot quedi escrit) si hi ha acord que quedi per escrit.
Estratègies de negociació (WIN-LOSE)
Estratègia competitiva, dues parts competeixen per guanyar, es busca un guanyador i un perdedor, només funciona a curt termini. (WIN-WIN) Estratègia col·laboradora, la més recomanable ja que aconsegueix un èxit puntual. (LOSE-LOSE) Estratègia destructiva o sense interès, no té possibilitats d'èxit i és perjudicial per als interessos comuns. (LOSE-WIN) Estratègia complaent i suïcida, sacrifici total, generositat que crea frustracions i dificulta la negociació en el futur.