Equip de Treball Multidisciplinari: Coordinació i Comunicació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,56 KB

L'equip de treball és un conjunt organitzat de persones que aporten la seva formació, coneixements, habilitats i experiència en la realització d'un treball. Estan compromeses amb un objectiu comú. Les habilitats, aptituds i esforços de cada component convergeixen en aquest objectiu. Les tasques es distribueixen entre les diferents persones.

L'atenció integral fa referència a la globalitat de la persona i a totes les seves necessitats, tant domiciliàries com residencials.

Un equip multidisciplinari o interdisciplinari està format per professionals procedents de diferents disciplines, però amb un mateix objectiu: l'atenció integral.

Personal sanitari, treballadors i treballadores socials, psicòlegs i psicòlogues, educadors i educadores, terapeutes ocupacionals, animadors i animadores socioculturals, logopedes, tècnics i tècniques, altres.

Als equips multidisciplinaris sempre hi ha la figura del coordinador/a de l'equip que assumeix el lideratge formal. Funcions: Supervisió, Conducció de les reunions, Promoció de la comunicació, etc.

El/la professional de referència és el membre de l'equip de treball que atén de manera personalitzada una persona usuària.

La figura del/la TAPSD en l'equip multidisciplinari suposa una peça més de l'organigrama de la institució. Cal tenir clares:

  • Les relacions jeràrquiques i la teva posició en l'estructura organitzativa.
  • Les teves funcions i tasques.
  • De qui depens i a qui has d'informar en cada moment.
  • La posició dels companys/es per millorar la coordinació amb la resta de professionals.

Assistencial: ajudar la persona a fer les activitats que no pot executar per ella mateixa (alimentació, mobilització, higiene, etc).

Rehabilitadora: seguir les indicacions destinades a mantenir o rehabilitar les capacitats funcionals perdudes. Exemple: estimulació cognitiva o deambulació.

Socialitzadora: desenvolupar activitats que promoguin la comunicació, la participació i les relacions personals entre les usuàries i la seva xarxa familiar i social.

Educativa: executar activitats de promoció de l'autonomia personal i d'adquisició d'hàbits saludables.

Actituds que s'han de tenir en compte: sensibilitat, delicadesa, empatia, serenitat, confidencialitat.

Treball en equip: es refereix a les metodologies, procediments i estratègies de l'equip de treball per aconseguir els objectius marcats de manera cooperativa i coordinada.

Sinergia: el resultat de l'esforç coordinat de cada professional, que genera un valor superior a la suma de les intervencions per separat.

Quatre requisits del treball en equip: Planificació, Coordinació, Comunicació, Presa de decisions

El PIAI (pla individual d'atenció integral), document on es registren les diferents atencions i tasques que s'han de fer a la persona usuària. El pla de treball. Assignació de tasques a cada professional.

Alguns elements (a evitar) que distorsionen la comunicació en l'equip de treball: La grandària del grup, La inseguretat, Missatges poc clars o subjectius

La teva aportació en la presa de decisions és fonamental, perquè tu ets el/la professional que atén directament la persona usuària durant moltes hores al dia i coneixes de primera mà les seves necessitats.

Instruments per a valorar la qualitat de les intervencions:
Registres: registre de protocols i procediments emplenats i signats. Instrument formal. Coneixement objectiu.
Observació: observació directa. Comprovar la realització de les tasques i verificar la qualitat i ús de protocols. Valorar la relació dels professionals amb els usuaris: amable, respectuosa, afectiva, humana... Estar al corrent de la relació entre companys: tensions, repartiment equilibrat tasques, discussions...
Incidències: opinions o queixes que ens proporcionen les persones usuàries o les seves famílies.

TÈCNIQUES DE TREBALL EN EQUIP: Engloben tots els procediments utilitzats en l'entorn de treball per facilitar els processos de comunicació i l'intercanvi d'informació.

Objectius: Informar sobre esdeveniments o novetats, Compartir informació i millorar la competència professional, Identificar una situació o problema, Buscar les solucions més adequades, Avaluar, Revisar documentació: PIAI, expedient personal..., Millorar les relacions humanes, Facilitar la ventilació emocional després de situacions estressants

Reunions: És un instrument bàsic de coordinació. Permet el debat, facilita la interacció i posada en comú de situacions i valoracions relacionats amb la feina.

Reunions de valoració, seguiment i presa de decisions. Trobada formal de l'equip interdisciplinari. Programades regularment per revisar PIAI, avaluar els resultats i objectius.
Reunions informatives. Finalitat: transmissió d'informació:
- Perquè el grup conegui l'evolució de la intervenció - Tècniques noves - Productes nous - Legislació - Aspectes relacionats amb l'administració...
Reunions formatives. Per ampliar el coneixement personal de cada membre.

Fases de la reunió: preparació, desenvolupament i tancament.

Sistema de treball discontinu. La feina s'interromp a la nit i els caps de setmana = 2 torns: matí i tarda. - Sistema de treball semicontinu. Interrupció setmanal, descans de cap de setmana o diumenge. 3 torns: matí, tarda i nit. - Sistema de treball continu. Ininterromput 24h/7d. 3 torns: matí, tarda i nit i treball nocturn.

Entradas relacionadas: