Enterrament a Ornans i Vicaria de Marià Fortuny: Anàlisi Comparativa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,69 KB
Enterrament a Ornans
Estil realista francès, emmarca el segle XIX, contextualitza 1848 es va produir una Revolució que va imposar la 2a República i el sufragi universal a França. La burgesia i el proletariat es separen, i la pintura havia de tenir una funció decorativa. A partir de 1848 neix l'art social que capta la realitat. El pintor, d'una gran personalitat, conrea la pintura de gènere, allunyant-se de tot clàssic.
Tècnica
Oli sobre llenç, permet aconseguir perfecció, virtuosisme pictòric, detallisme, lentitud en l’execució d'obres, retocs i correcció d'errors. Barreja oli i pigments.
Composició
Tancada, sense punt de fuga, mostra moviment pausat.
Cromatisme
Colors austers, sense adornaments. Pinta a base de grans taques de color amb tocs negres, dominant el negre, color dels enterraments.
Tema
Retrat col·lectiu funeral, tipus de pintura figurativa. Tracta l'enterrament a Ornans, espai rural, amb personatges de diferents àmbits. S'inspira en l'enterrament familiar del pintor.
Iconografia
Ritual on es mostra el moment de dipositar el difunt dins la fossa. Figures a mida natural, amb un crucifix que sobresurt. Es pot comparar amb l'enterrament del Comte Orgaz del Greco.
Funció
Decorativa i crítica social, amb persones que apareixen en un acte religiós sense semblar implicades. Desinterès per aquest acte mostrat a través de les expressions facials.
Relació
Juntament amb Daumier i Millet, màxims exponents del moviment artístic del realisme. Destaca per les obres 'Bonjour' i 'Dones garbellant blat'.
Valoració
Va influir en pintors del segle XIX i XX com Picasso, sent el màxim representant del realisme pictòric francès.
Vicaria de Marià Fortuny
Neix a Reus i mor a Roma jove. Pintor que va conèixer l'èxit a París i Roma en vida, influenciant especialment Goya. Estil realista català, emmarcat al segle XIX. Destaca per la gamma rica de colors, preciosisme i detallisme.
Tècnica
Pintura a oli sobre fusta, permetent assolir perfecció, virtuosisme pictòric i detallisme. Barreja de pigments i oli.
Composició
Tancada, amb predominança de la verticalitat. No simetria, amb moviment pausat.
Cromatisme
Colors variats, amb càlids com la catifa groga i freds com el fons.
Tema
Representa la signatura del contracte matrimonial d'una parella d'alta classe dins una vicaria. Moda de finals del segle XVIII.
Iconografia
Escena típica del segle XVIII, amb personatges ben vestits i detalls preciosistes. Personatges amb actituds diferenciades.
Funció
Decorativa, destinada a satisfer la demanda de la burgesia, exempta de crítica social.
Relació
Col·leccionista d'estampes i venedor de tapissos.
Valoració
Va gaudir d'un enorme èxit a París, sent copiat i imitat per molts, portant-lo a l'èxit internacional. Seguidors coneguts com a fortunyistes.
Déjeuner-Manet
Impressionisme. Forma oberta, pintura que predomina sobre la línia. Composició tancada, triangular, asimètrica i amb moviment pausat. No hi ha perspectiva, tractant-se d'una pintura plana. Tractament de la llum sense sensació de profunditat, amb taques de color. Cromatisme amb predominança de verds, blaus i negres.
Tema
Dues parelles passen el dia en un bosc amb un rierol, prop dels banys del Sena. Una nua i l'altra vestida a l'estil de l'època. Al fons, una barca i al primer pla, un cistell amb fruites i vestits.
Iconografia
Inspirat en obres del Louvre, amb personatges ben vestits i detalls preciosistes.
Funció
Estètica.