Ensenyar Gramàtica: Reflexió i Ús de la Llengua

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,64 KB

Lectura 1: Ensenyar Gramàtica: Quan el Perquè Articula el Què i el Com (Xavier Fontich)

Focus Principal

Què i com (contingut i procediments) cal ensenyar gramàtica? Per què cal ensenyar gramàtica?

L'objectiu principal d'ensenyar gramàtica és millorar els usos lingüístics dels aprenents. Més concretament, aquest ensenyament busca ampliar els recursos de l'aprenent per reflexionar sobre la llengua, donant forma a una pràctica pedagògica centrada en els processos de raonament de l'estudiant.

Relació entre l'Ensenyament Gramatical i la Millora de l'Escriptura

Un focus comú de preocupació és la relació entre l'ensenyament gramatical i la millora de l'escriptura dels escolars.

  • El coneixement gramatical és essencial perquè els estudiants no es limitin a reproduir el registre oral col·loquial propi quan escriguin.
  • Per aconseguir ampliar els recursos lingüístics, cal explorar com són els textos que funcionen, promovent la reflexió sobre aspectes concrets perquè els estudiants vagin assimilant de manera implícita els recursos necessaris per escriure bé.

Cal ensenyar als alumnes només continguts i estratègies que sapiguem que els seran útils per escriure bé.

Què Ensenyem? (Contingut Gramatical)

Models lingüístics útils que permetin organitzar la reflexió dels alumnes.

Com Ensenyem?

Metodologia guiada i participant per implicar els alumnes en activitats d'observació, descobriberta i sistematització de la gramàtica. L'alumne aprèn a partir de les activitats en què l'expert l'implica.

Com Aprenen els Alumnes?

Identificar les dificultats dels alumnes ens pot ajudar a adequar millor el contingut i a afinar en les metodologies d'ensenyament.

Per Què de l'Ensenyament Gramatical? (Finalitat)

L'ensenyament gramatical tindria per objectiu dotar l'alumne de conceptes i d'estratègies per indagar reflexivament sobre la llengua.

Usar (Reflexivament) la Llengua

La reflexió ocupa un lloc molt rellevant en l'ús, el desenvolupament i l'aprenentatge de les llengües i la seva gramàtica.

Usar la llengua per referir-nos a la llengua. (Funció metalingüística)

Ensenyar Gramàtica, Ensenyar a Reflexionar sobre la Llengua

L'ensenyament gramatical és l'espai de l'educació on proporcionem instruments conceptuals i procedimentals als alumnes: poder convertir la llengua en objecte de reflexió conscient i poder assimilar que aquesta reflexió és a la base de l'ús adequat i eficient de la llengua.

Entradas relacionadas: