Enfocaments Pedagògics i Inclusió Educativa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,96 KB

Enfocaments Pedagògics: Tècnic, Pràctic i Crític

Enfocament Tècnic

  • Segueix el currículum sense innovar.
  • Es preocupa només d'executar les tasques assignades, sense avaluar l'aprenentatge dels alumnes.
  • No té en compte la interacció.
  • És individualista.
  • Selecciona els estudiants considerats aptes.
  • No qüestiona l'eficàcia ni el significat de la seva pràctica.
  • No segueix les reformes educatives.
  • Valora la jerarquia, situant-se per sobre dels pares.
  • Exerceix un rol docent tradicional, sense permetre qüestionaments.

Enfocament Pràctic

  • Cerca la interacció i la comunicació.
  • Es qüestiona el QUÈ (contingut), COM (forma), PER QUÈ (motiu) i PER A QUÈ (finalitat).
  • Adapta el currículum, afegint un toc personal.
  • Promou l'autonomia dels alumnes.
  • Accepta l'error i la diversitat de camins per a l'aprenentatge.
  • És un professor reflexiu.
  • L'excés de confiança pot afectar la relació amb els alumnes.
  • La reforma educativa requereix esforç, però només considera el seu propi treball.

Enfocament Crític

  • És clau en la innovació curricular, sent molt exigent.
  • Aspira al canvi, però mostra desconfiança.
  • Prioritza la figura de l'alumne.
  • Pot experimentar frustració en buscar la millora, ja que percep la necessitat de canviar el currículum i no només els docents.
  • Promou la responsabilitat i l'autonomia.
  • Utilitza material didàctic elaborat.

La Mirada Pedagògica segons Van Manen

La mirada pedagògica, segons Van Manen, pot ser objectiva o subjectiva. Són les representacions mútues entre professor i alumne. Un mestre que coneix l'alumne en diversos aspectes (personals i acadèmics) té una visió diferent de la d'una mare, per exemple. El professor, sent un punt neutre, té una visió més objectiva, analitzant les necessitats de l'alumne en l'àmbit acadèmic. La mirada pedagògica és única i requereix atenció, observació i interacció.

La Relació Educativa

La relació educativa es basa en la mirada pedagògica i la comunicació didàctica. Té característiques:

  • Cognitives
  • Afectives i emocionals
  • Tendeix a la separació: L'alumne, en desenvolupar el seu aprenentatge, esdevé autònom i ja no necessita la guia constant del professor.

Aules Inclusives: Reptes i Perspectives

Les escoles han d'acollir tots els nens i nenes, independentment de les seves condicions. Hi ha diverses perspectives sobre la diversitat:

  • Oblit/Abandonament: S'ignora les persones etiquetades com a "diferents".
  • Segregadora: Se separa els alumnes "diferents" de la resta.
  • Integracionista: Es busca integrar els alumnes a l'aula, però la responsabilitat d'adaptar-se recau en ells.
  • Intercultural: L'escola reconeix la diversitat i s'hi adapta, assumint la responsabilitat de crear un currículum adaptat.

La lectura "Educar en la mirada... y el oído. Percibir la singularidad y también las posibilidades" mostra una perspectiva on es comparen i etiqueten els infants com a "diferents", entenent la diversitat com un problema.

La Mirada Criticada vs. La Mirada Proposada

  • Mirada criticada: Tracta tothom per igual, etiquetant constantment.
  • Mirada proposada: Valora la identitat individual, fomentant l'escolta i la comprensió abans d'etiquetar.

Barreres per a l'Escola Inclusiva

  • Polítiques: Lleis contradictòries, per exemple.
  • Culturals.
  • Didàctiques: Aspectes organitzatius de l'escola.

Entradas relacionadas: