Les Empreses Multinacionals: Estratègies i Raons d'Expansió
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,2 KB
Les empreses multinacionals són un conjunt de societats que formen un grup empresarial: l’empresa matriu és l’empresa del país d’origen on radica la gestió de la companyia, mentre que les empreses filials es creen per operar a altres països.
- La matriu exerceix el control de les filials a través de la seva participació total o parcial en el capital.
- La seva direcció i planificació es centralitzen en la matriu; les filials operen dins la disciplina i l’estructura d’una estratègia mundial comú.
- Produeixen amb costos reduïts mitjançant l’explotació d'economies d'escala.
- Fan importants inversions en investigació i desenvolupament.
- Són les millors situades en els seus sectors.
- Els resultats negatius d’algunes filials es compensen amb els positius d’altres.
- Són empreses en constant creixement.
- Gaudeixen d’un poder econòmic i social molt gran.
Raons que impulsen a una empresa a adoptar una empresa multinacional:
- Plans d’expansió cap a nous mercats a altres països.
- Superar les barreres proteccionistes.
Estratègies de desenvolupament:
- Estratègia d’exportació: Cap empresa munta de cop i volta una fàbrica a l’exterior. En un principi, cerca la sortida del seu producte a través de l’exportació ajudant-se d’empreses del país receptor o mitjançant la venda directa.
- Sistemes d’associació: Es produeix o es ven a un altre país mitjançant acords de cooperació amb empreses locals, a través de concessions de llicència de patents.
- Inversió directa: Una vegada és coneguda i té èxit, arriba el moment de establir-se a l’exterior, bàsicament mitjançant dues modalitats:
- Creació de filials pròpies de les empreses multinacionals.
- Creació de societats de risc compartit (joint-venture). Es tracta d’una aliança de dues o més empreses de distints països que aporten el capital per constituir una nova societat conjunta.