L'Empresa: Unitat Econòmica i Responsabilitat Social
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,36 KB
L'empresa com a unitat econòmica
L'activitat econòmica sorgeix de la necessitat dels individus de satisfer carències. Són les necessitats de l'individu, el continu estat d'escassetat pel qual no sempre podem satisfer els nostres desitjos (alimentaris, d'habitatge, monetaris, etc.), els que fan sorgir l'activitat econòmica.
Necessitats
La sensació de carència unida al desig de fer-la desaparèixer. Els mitjans que utilitzarem per satisfer les necessitats són els béns econòmics (béns escassos). Les principals característiques dels quals són: que són limitats, enfront de les necessitats il·limitades, i que són susceptibles d'usos alternatius (més d'una utilitat). S'escullen pels següents criteris: rendibilitat, solidaritat, utilitat, ecologia, eficiència, sostenibilitat, imatge, etc.
Empresa
Conjunt d'elements organitzats i coordinats per la direcció, orientats cap a l'obtenció d'una sèrie d'objectius, i que actuen sota condicions de risc.
Elements que la componen (l'empresa)
- Factors humans: Elements molt importants, ja que no es poden comprar.
- Factors materials: Béns econòmics de l'empresa (maquinària, mobiliari d'oficina...).
- Organització: Manera de combinar el factor humà i el material.
- Entorn: Tot allò que envolta l'empresa i hi influeix, però que l'empresa no pot canviar.
Activitat econòmica
Activitat humana encaminada a satisfer les necessitats amb recursos escassos i susceptibles d'usos alternatius. Ús domèstic o industrial.
Béns lliures
Són il·limitats (exemples: Sol, aigua marina, sorra, aire, etc.). L'empresa transforma béns en béns i serveis que satisfan les necessitats dels individus.
Objectius de l'empresa
- Empreses amb ànim de lucre: Volen fer diners (cafeteria, cinema).
- Empreses sense ànim de lucre: Amb el màxim de diners, arribar a assolir tots els objectius (ONG, fundació, empresa estatal).
Cadena de valor
Avantatge competitiu: ens fa millors que els altres, superiors a les altres empreses. Cuidar cada un dels processos que l'empresa fa, cuidar-los de la manera més eficient, per exemple, mantenir un ordre. Exemple: Mantenir un hotel net, correcte.
Funcions que realitza
- Àrea comercial: Intenta vendre tots els béns i serveis, o el màxim, i intenta formar-se segons els gustos dels consumidors.
- Àrea de producció: Controla l'aprovisionament de les matèries primeres.
- Àrea d'inversió i finançament:
- Invertir: Comprar aquells factors productius que necessitaré.
- Finançament: Buscar recursos per poder invertir.
- Àrea de recursos humans: Persones que treballen en aquesta empresa.
Sinergia
El resultat de la suma dels components de l'empresa ha de donar un valor superior al valor que tenen els elements per separat.
L'empresa és:
Conjunt d'inputs (factors productius) que, organitzats d'una manera, donen resultats.
Entorn
Tot allò que envolta l'empresa, però que l'empresa no pot fer res per canviar-ho, sinó adaptar-s'hi.
- Entorn general: Afecta totes les empreses. Exemple: País subdesenvolupat.
- Entorn específic: Afecta algunes empreses i a d'altres no.
Externalitat
És l'efecte que provoca l'empresa en el seu entorn quan persegueix el seu propi benefici, sense tenir cap intenció de fer-ho desaparèixer, ja que ni hi guanya ni hi perd res.
- Externalitats positives: Ficar una abella en un complement perquè pol·linitzi un camp de fruites.
- Externalitats negatives: Contaminació.
La responsabilitat social corporativa (RSC)
Integració activa i voluntària per part de les empreses de les preocupacions socials i mediambientals. Si et preocupes pel medi ambient, a la llarga tindràs beneficis i noves idees dels empleats.
- Elaborant codis de conducta interns.
- Establint mesures per afavorir la conciliació de la vida familiar i laboral dels treballadors del centre.
- Formant els treballadors sobre els aspectes mediambientals relacionats amb la fabricació del producte de l'empresa.
El seu únic objectiu és fer les coses bé, amb ètica o sense.
L'ètica empresarial
L'honradesa, el respecte a les lleis i al medi ambient, el compliment de les obligacions fiscals i dels compromisos amb els seus clients, proveïdors i empleats, i la transparència informativa i comptable.
- L'augment del seu prestigi, l'acceptació i la preferència davant dels competidors, i tot això farà que millori la seva competitivitat.
- La fidelitat dels seus clients i proveïdors, que farà que s'incrementin les seves vendes.
- La motivació i la millora en el treball del seu personal, la qual cosa millorarà la seva productivitat.
- La possibilitat de rebre millors suports financers, ja que els informes que es facin sobre ella seran positius en aquest sentit.
El seu únic objectiu és fer les coses bé, adequadament, per donar un bon exemple a seguir.