L'Empresa en Economia: Concepte, Objectius i Classificació

Enviado por valença y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,02 KB

Les necessitats que tenim són il·limitades i els recursos són limitats i escassos. El fet que els béns siguin escassos fa que tinguin un valor, per tant, qui els vulgui haurà de pagar d'alguna manera per obtenir-los. Sorgeix la necessitat d'altres persones de proporcionar aquests béns a la població.

Aquest és el punt de partida de l'empresa com a unitat econòmica de producció, entenent com a producció qualsevol procés que tingui com a finalitat crear i, si més no, posar a l'abast de les persones els béns i serveis necessaris per a satisfer les necessitats. Les empreses, per poder realitzar la funció de producció dins del sistema econòmic, necessiten uns grups socials anomenats famílies que tenen com a funció el consum i aporten factors de producció.

L'Empresa: Unitat Econòmica de Producció

L'empresa és la unitat econòmica de producció. Combina factors productius (terra, treball, capital), organització, per obtenir béns i serveis. Busca maximitzar beneficis minimitzant costos, actua sota condicions de risc i ha de respectar el medi ambient.

Objectius d'una Empresa

Objectiu general

És el primer nivell en la jerarquia dels objectius. Descriu metes que l'empresa ha d'assolir a llarg termini i seria el punt de partida de l'actuació empresarial.

Els objectius pròpiament dits

Són aquells que vol aconseguir l'empresari en un període concret, és a dir, les metes triades un cop analitzat l'entorn.

Conflicte d'objectius

A l'hora de fixar els objectius, s'ha de mantenir un equilibri amb totes les persones que estan relacionades amb l'empresa, ja que cadascuna d'elles voldrà que se satisfacin els seus interessos. D'alguna manera, aquests objectius sortiran de l'acord de totes i pot ser complicat, ja que les prioritats de cadascun dels grups que formen el factor humà i l'entorn de l'empresa són diverses.

La Cadena de Valor

Un objectiu de l'empresa és optimitzar al màxim la seva cadena de valor. La cadena de valor engloba tots els passos d'una empresa des del moment que entra la demanda del producte fins que surt el producte acabat. En cadascun dels passos, l'empresa va creant valor. La cadena de valor és una forma d'anàlisi de l'activitat empresarial mitjançant la qual una empresa disgrega l'activitat global en diferents parts amb l'objectiu d'identificar fonts d'avantatge competitiu en les accions que generen valor.

Elements bàsics

  • Activitats bàsiques primàries (desenvolupament del bé o servei)
  • Activitats de suport (administració i organització de recursos humans)
  • El marge o diferència entre el valor real i els costos totals.

Elements que Componen l'Empresa

  • Factors humans: Són les persones físiques o jurídiques.
  • Factors materials: Són els béns econòmics de l'empresa.
  • Organització: Relacions d'autoritat, de coordinació, comunicació que formen l'activitat del grup humà.
  • Entorn: S'entén com tots aquells factors que condicionen d'alguna manera l'actuació de l'empresari.

Funcions Clau de l'Empresa

  • Àrea comercial: Conjunt d'activitats necessàries per fer arribar els béns i serveis als consumidors.
  • Àrea de producció: Matèries primeres, producció dels béns i serveis.
  • Àrea d'inversió i finançament: Captar fons necessaris i la política d'inversions.
  • Àrea de recursos humans: Selecciona i contracta treballadors i els forma.

L'Empresa com a Sistema

Entenent el sistema com un conjunt d'elements interrelacionats entre ells i amb el sistema econòmic global.

Característiques

  • Sistema obert: Relaciona l'entorn amb tot allò que passa fora de l'empresa.
  • La combinació de subsistemes diferents: Combinació que li atorga unes característiques concretes que no té cap dels subsistemes que la formen.
  • Un sistema global: Qualsevol influència que rebi algun dels seus subsistemes repercuteix sobre els altres.
  • S'autocontrola: En el sentit que s'adapta a qualsevol canvi conjuntural.

L'Entorn de l'Empresa

  • Entorn general: Afecta a totes les empreses.
  • Entorn específic: Afecta d'una manera concreta cadascuna de les empreses.

Responsabilitat Social de l'Empresa

  • Costos socials negatius: No són res més que despeses directes o bé indirectes suportades sense compensació per persones alienes a l'empresa a conseqüència de l'activitat d'aquesta.
  • Cost social positiu: És aquell cost de l'empresa que té una repercussió positiva en la societat.

La Responsabilitat Social Corporativa (RSC)

La integració activa i voluntària per part de les empreses de les preocupacions socials i mediambientals en les seves operacions comercials i en les seves relacions amb els seus interlocutors (els treballadors, els accionistes...) amb l'objectiu de millorar la seva situació competitiva i el seu valor afegit.

L'Ètica Empresarial

  • L'augment del seu prestigi.
  • La fidelitat dels seus clients.
  • La motivació i la millora en el treball del seu personal.
  • La possibilitat de rebre millors suports financers.

L'Empresari i les Seves Funcions

Es defineix empresari com una o diverses persones que tenen com a finalitat prendre decisions en l'empresa per assolir uns objectius prèviament marcats.

Classificació de les Empreses

Segons l'activitat

  • Sector primari: Realitzen activitats referents als recursos naturals.
  • Sector secundari: Es dediquen a les activitats transformadores o industrials.
  • Sector terciari: Comercials sense transformació.

Segons la mida

  • Criteris: Criteri econòmic (el volum de facturació), Criteri tècnic (nivell tecnològic), Criteri patrimonial (patrimoni), Criteri organitzatiu (nombre de treballadors).
  • Microempreses: 0 a 9 treballadors.
  • Petita empresa: de 10 a 49 treballadors.
  • Mitjana empresa: 50 a 249 treballadors.
  • Empresa gran: + 250 treballadors.

Segons la propietat del capital

  • Privada: Propietat de persones físiques o jurídiques.
  • Pública: Propietat de l'Estat.
  • Mixta: Propietat compartida per l'Estat i particulars.

Segons l'estructura jurídica

  • Individual: Un sol propietari.
  • De socis o societària: Té un o més propietaris. Quan són més d'un, aquests s'associen i formen un patrimoni comú aportant cadascú un capital per a l'explotació.

Entradas relacionadas: