Emprenedoria: Conceptes Clau i Estratègies d'Èxit

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,82 KB

Tipus d'Emprenedoria

L'emprenedoria pot classificar-se en diversos tipus:

  • Innovadora: Impulsada per la innovació i la creació d'alguna cosa nova. Amb habilitats per identificar oportunitats de mercat i desenvolupar solucions creatives per a problemes existents.
  • Visionària: Amb una gran visió per al futur de la seva empresa. Capaç de fer que altra gent segueixi la seva visió, i amb l'habilitat de crear plans estratègics per aconseguir els seus objectius.
  • Accidental
  • Social
  • D'estil de vida
  • D'alt creixement
  • De franquícia

Reptes de l'Emprenedoria

  • Incertesa financera: L'èxit d'una empresa no està garantit des del començament i pot passar un temps fins que es generin suficients ingressos per cobrir els costos i obtenir beneficis. És possible que s'hagi d'invertir per posar en marxa o fer créixer l'empresa.
  • Poca estabilitat: La naturalesa de l'emprenedoria fa que sigui inestable. Les persones emprenedores experimenten alts i baixos en el negoci, que inclouen els canvis de la demanda del mercat i reguladors i els efectes de la competència.
  • Sobrecàrrega de feina: Les persones emprenedores acostumen a treballar moltes hores i fer més d'una tasca alhora. Això pot comportar problemes en la qualitat de vida.
  • Poca experiència en la gestió empresarial: No tenir experiència en la gestió d'una empresa pot portar a decisions equivocades i errors costosos.
  • Poques xarxes de suport: Els emprenedors tenen més dificultat per trobar mentors, socis comercials i altres que els ajudin a aconseguir el seu objectiu empresarial.

Knowmads i Sostre de Cristall

Knowmads

Els Knowmads són persones qualificades, d'entre 25 i 35 anys, generadores i gestores del coneixement i amb grans habilitats amb treballs digitals i tecnològics. Tenen una gran autonomia laboral i la capacitat de moure's de treball a treball a mesura que van adquirint habilitats i coneixements. Les seves característiques principals són:

  • Adaptables
  • Independents
  • Creatives
  • Autodidactes
  • Resilients
  • Digitals

Sostre de Cristall

El sostre de cristall descriu les barreres invisibles que impedeixen el desenvolupament professional de les dones, especialment l'accés a càrrecs directius o de molta responsabilitat, tot i estar en igualtat de condicions i experiència laboral que els homes. Alguns factors que contribueixen a aquest fenomen són:

  • Falta de referents
  • Estereotips de gènere
  • Conciliació de la vida familiar i professional
  • Discriminació de gènere
  • Accés a finançament

Responsabilitat Social Corporativa (RSC)

La responsabilitat social corporativa (RSC) és la integració activa i voluntària per part de les empreses de les preocupacions socials i mediambientals en les operacions comercials i en les relacions amb els seus interlocutors: la plantilla, els accionistes, els inversors, els consumidors, el sector públic, etc., amb l'objectiu de beneficiar la societat i alhora millorar la situació competitiva i el valor afegit.

Emprenedoria Inclusiva

L'emprenedoria inclusiva és la que té en compte tots els integrants de la societat i les capacitats i habilitats que poden tenir, i que construeix el projecte tenint-los en compte i fent les adaptacions necessàries en els llocs de treball perquè tothom en pugui formar part i es pugui sentir integrat. Algunes estratègies per a fomentar-la són:

  • Programes de finançament i assistència tècnica específics per a grups desafavorits.
  • Programes de mentoria i capacitació per a l'adquisició d'habilitats empresarials i per a l'establiment de contactes empresarials.
  • Campanyes de sensibilització i educació per fomentar la igualtat d'oportunitats i prevenir la discriminació.

Funcions Bàsiques de la Gestió Empresarial

Les quatre funcions bàsiques de la gestió empresarial són:

  • Planificar: Dissenyar un pla d'acció, després d'analitzar tota la situació econòmica del moment.
  • Organitzar: Coordinar els elements existents, per tal de fer que el funcionament sigui el més eficaç possible.
  • Gestionar: Dirigir els elements que formen l'empresa cap a l'assoliment dels objectius marcats prèviament.
  • Controlar: Controlar els objectius marcats en un pla d'empresa per saber si es compleixen i corregir desviacions.

Microentorn

El microentorn comprèn els factors que incideixen de manera directa en el negoci i sobre els quals l'empresa pot tenir control. Aquests factors inclouen:

  • Clients
  • Competidors
  • Entitats financeres
  • Mercat laboral
  • Proveïdors
  • Intermediaris o distribuïdors

Les 5 Forces de Porter

Les 5 forces de Porter és una teoria que explica la situació competitiva de l'empresa al mercat:

  • El poder de negociació dels clients: Es refereix a la capacitat dels clients a imposar condicions, com per exemple en el preu i la qualitat del producte, els terminis de lliurament i la forma o el termini de pagament.
  • El poder de negociació dels proveïdors: És la capacitat que tenen els proveïdors d'imposar el preu, el termini de lliurament, la forma de pagament, etc.
  • Amenaça de nous competidors: Al no tenir una barrera d'entrada molt gran, hi ha el risc que una altra empresa subministri els mateixos productes i domini aquesta quota de mercat.
  • L'amenaça de nous productes substitutius: Farà que les empreses no només competeixin entre les empreses que tenen productes semblants. Competiran amb sectors amb productes alternatius.
  • La rivalitat entre competidors: Poden tenir una competència agressiva o poden arribar a acords.

Anàlisi PESTEL

L'anàlisi PESTEL analitza si el possible entorn general d'una empresa seria favorable per al desenvolupament de la seva activitat. Hi ha una sèrie de variables que són:

  • Polítiques
  • Econòmiques
  • Socioculturals
  • Tecnològiques
  • Ecològiques
  • Legals

Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)

Els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) es van establir el 25 de setembre del 2015 per tal d'erradicar la pobresa i protegir el planeta. Les metes de cada objectiu s'han d'assolir el 2030. Dels 17 objectius, els que afecten més directament a l'empresa són:

  • Garantir l'accés a una energia assequible, segura, sostenible i moderna.
  • Construir infraestructures resilients, promoure la industrialització sostenible i fomentar la innovació.
  • Garantir modalitats de consum i producció sostenibles.

Balanç Social

El balanç social és una eina que permet a les empreses avaluar el seu impacte social i mediambiental. Els aspectes clau que s'avaluen en un balanç social són:

  • Gestió de treballadors
  • Impacte mediambiental
  • Contribucions a la comunitat
  • Pràctiques d'ètica empresarial
  • Cadenes de subministrament sostenibles

Els passos per a elaborar un balanç social són:

  1. Identificar els grups d'interès.
  2. Definir els indicadors.
  3. Recopilar la informació.
  4. Analitzar els resultats.
  5. Elaborar l'informe final.

Entradas relacionadas: