L'Empirisme: Principis, Locke i Comparació Racionalisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,72 KB

L'Empirisme: Origen i Característiques Fonamentals

L'Empirisme és un moviment filosòfic que sorgeix a les illes britàniques entre els segles XVII i XVIII, amb figures destacades com John Locke, David Hume i George Berkeley.

Principis Clau de l'Empirisme

  • Consideren que l'experiència és alhora la font i el límit del coneixement (del grec empereia).
  • En conseqüència, neguen l'existència de les idees innates. Tots els continguts mentals s'adquireixen.
  • Es rebutgen les nocions metafísiques de substància, ànima i essència, perquè no estan fonamentades en l'experiència sensible (per a Locke no es poden conèixer, per a Hume no existeixen).
  • L'únic criteri de veritat és la sensibilitat, la percepció. Només allò que és concret, mesurable, sensible... és real (no hi ha lloc per a l'abstracció). Tot el que sé, ho conec en un temps concret i pot canviar.
  • No hi ha cap criteri de veritat que ofereixi validesa universal. Com que la realitat és canviant, també ho són les nostres impressions i idees: s'obre la porta a l'escepticisme.
  • Tot coneixement és una construcció que fa la ment a partir de les experiències. La raó no és autònoma.
  • No es pot establir com és "realment" el món, només com el percebem.
  • El model de la ciència més coherent per a la majoria d'empiristes és l'inductiu.

Axiomes Fonamentals de l'Empirisme

Tabula rasa: La ment és un quadre en blanc; res no preexisteix a l’experiència. (Concepte introduït per Aristòtil i central en Locke).

Principi de còpia: Només són veritat les idees que provenen d’una impressió sensible.

Comparació entre Empirisme i Racionalisme

AspecteRacionalismeEmpirisme
RaóConfiança absoluta en la raó com a font de coneixement.Intervé en establir relacions i associacions entre idees per generar coneixement, però no és autònoma ni la font primària de coneixement.
SentitsDesconfiança en els sentits (considerats foscos i confusos).Confiança màxima; són l'única font de coneixement veritable.
Criteri de veritatL'evidència (allò clar i distint). És absolut.La sensibilitat / percepció. No ofereix una validesa universal.
Límits del coneixementPunt de vista optimista i dogmàtic; es pot arribar a conèixer tot.Coneixement més escèptic; l’experiència constitueix els límits del coneixement.
Idees innatesEn defensa l'existència.Rebutja la seva existència (tabula rasa).
DéuLa seva idea innata és garantia de coneixement.No es pot provar que existeixi (no es pot percebre), per tant, no és garantia de coneixement.
SubstànciaParla de les idees de substàncies (segons Descartes: res cogitans, res divina, res extensa).És rebutjada com a concepte cognoscible perquè no prové de cap impressió sensorial directa.
MètodeUtilitza el model matemàtic (mathesis universalis): una ciència universal basada en la deducció.El model de treball és el mètode inductiu de Bacon per a la majoria d’autors (tot i que Hume l’acaba criticant).

Entradas relacionadas: