L'Empirisme de David Hume: Causalitat, Creença i Hàbit
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 13,85 KB
Setembre 2010: L'Anima
Segons Hume
David Hume argumenta que l'ànima no és res més que un sistema o una successió de diferents percepcions sense identitat ni simplicitat perfecta, ja que subscriu a les idees fonamentals de l'empirisme i rebutja les nocions de substància i jo substancial.
L'Empirisme i l'Ànima
Primer, conforme a l'empirisme de Hume, tota idea deriva d'impressions. Això implica que les nostres percepcions són la font de tot coneixement, i no hi ha res en la ment que no provingui de l'experiència sensible directa. Així, quan parla de l'ànima com un sistema de percepcions, Hume està assenyalant que tot el que podem conèixer sobre l'ànima sorgeix de les impressions i les percepcions que experimentem.
Rebuig de la Substància i el Jo Substancial
En segon lloc, Hume rebutja la idea de substància i jo substancial. Argumenta que no podem tenir impressions d'un jo substancial, ja que tots els nostres pensaments i percepcions són contingents i canviants. Per tant, la idea d'un jo substancial manca de contingut i, per tant, no té justificació en l'experiència. Hume sosté que el jo és una il·lusió, una construcció mental basada en la successió d'estats mentals i les relacions de causalitat i semblança entre ells.
Conclusió sobre l'Ànima
Així, la conclusió de Hume sobre l'ànima com un sistema de percepcions sense identitat ni simplicitat perfecta es deriva de la seva negació de la substància i el jo substancial, juntament amb la seva afirmació de l'empirisme radical, on tot el coneixement es deriva de l'experiència. En conseqüència, ens veiem reduïts a ser simplement un seguit d'estats mentals particulars, units per relacions de causalitat i semblança, sense un substrat substancial o jo substancial que els unifiqui.
Juny 2010: El Nostre Autor
El Mètode de Hume per a Determinar el Significat
Hume argumentava que tots els nostres coneixements provenen de l'experiència sensible, i que no podem tenir cap coneixement a priori de la realitat. Per tant, en la frase citada, Hume està expressant el seu mètode per determinar si una idea té algun tipus de significat o no.
Impressions i Idees
Els trets bàsics de l’epistemologia empirista de Hume es basen en la distinció entre impressions i idees. Les impressions són les percepcions immediates i vívides que tenim a través dels sentits, mentre que les idees són les representacions mentals d'aquestes impressions. Segons Hume, totes les nostres idees deriven d'impressions anteriors.
La Font de les Idees
Quan Hume diu "de quina impressió deriva aquesta idea?", està fent referència a la seva creença que totes les nostres idees han de tenir una font en les impressions. Si podem identificar una impressió de la qual deriva una idea, llavors la idea té un fonament real i significatiu. Per exemple, si tinc la idea de calor, Hume argumentaria que aquesta idea deriva d'una impressió anterior d'experiència del calor a través dels meus sentits.
Idees sense Fonament Experiencial
No obstant això, si una idea no pot ser remesa a cap impressió, és a dir, si no podem identificar cap experiència sensible que la fonamenti, Hume conclouria que aquesta idea està totalment mancada de significat. Això es deu al seu principi que tots els nostres coneixements provenen de l'experiència i, per tant, si una idea no té cap fonament experiencial, no té cap base real i, per tant, no té significat.
Crítica a la Noció de Substància
En relació amb la crítica de Hume a la noció de substància, aquesta frase s'hi relaciona en el sentit que Hume qüestiona la existència de substàncies com a entitats reals independents de les impressions. Si no podem trobar cap impressió que correspongui a la idea de substància, llavors segons Hume, aquesta idea no té significat i, per tant, la noció de substància com a entitat independent seria qüestionable.
Juny 2009: De Tot Allò
La Creença com a Sentiment
David Hume, un filòsof empirista escocès del segle XVIII, va desenvolupar una epistemologia que posava un èmfasi considerable en l'experiència i en com la ment humana processa la informació. Per entendre per què Hume afirmaria que la creença que acompanya l'experiència es pot explicar com un sentiment peculiar o una concepció vívida produïda per l'hàbit, hem de considerar diversos aspectes del seu pensament:
Distinció entre Impressions i Idees
Distinció entre impressions i idees: Hume distingeix entre les impressions, que són les percepcions immediates i vívides que tenim del món, i les idees, que són les representacions mentals de les impressions. Hume argumenta que tot el coneixement deriva de les impressions, ja que les idees simplement reflecteixen les impressions originals.
Associació d'Idees i Paper de la Causalitat
Associació d'idees i paper de la causalitat: Segons Hume, les nostres idees es relacionen entre elles a través de tres principis d'associació: semblança, continuïtat i causalitat. La causalitat és especialment important, ja que ens permet fer inferències sobre el futur basades en l'experiència passada. Per exemple, si veiem que una pilota de billar colpeja una altra i la fa moure's, esperem que això continuï passant en situacions similars. Això forma la base de moltes de les nostres creences i expectatives.
La Creença com un Sentiment
La creença com un sentiment: Hume considera la creença com un tipus de sentiment o impressió que se'ns presenta quan tenim una idea que està associada amb altres idees de manera habitual o consistent. Aquest sentiment de creença és el que ens porta a confiar en les nostres inferències basades en l'experiència passada.
Solució "Escèptica" de Hume
Solució "escèptica" de Hume: Malgrat la importància de la causalitat i altres associacions d'idees en la formació de creences, Hume adverteix que no podem justificar racionalment aquests processos des d'una perspectiva purament lògica. En lloc d'això, Hume suggereix que la nostra tendència a fer aquestes inferències és una característica innata de la ment humana, més que una garantia de certesa objectiva.
Conclusió sobre la Creença
A partir d'aquests punts, es pot veure que quan Hume parla de la creença que acompanya l'experiència com un sentiment produït per l'hàbit, està assenyalant com les nostres associacions d'idees, especialment la causalitat, i la nostra tendència a confiar en aquestes associacions, donen lloc a creences que no es poden justificar plenament des d'una perspectiva racional.
Setembre 2007: Estem Determinats a Suposar
L'Escèpticisme de Hume sobre la Causalitat
David Hume, un dels filòsofs més importants de l'empirisme, sosté una visió radicalment escèptica sobre la relació causal i la nostra capacitat de predir el futur basant-nos en l'experiència passada. Aquesta cita reflecteix la seva idea que no hi ha cap fonament racional per assumir que un efecte seguirà necessàriament una causa, simplement perquè així ha succeït en el passat.
El Paper de l'Empirisme en l'Anàlisi de la Causalitat
El paper dels elements bàsics de l'empirisme de Hume en la seva anàlisi de la relació causal: Hume posa gran èmfasi en la nostra experiència i en com la nostra comprensió del món deriva de les impressions sensorials. Segons la seva teoria de la percepció, tot el que podem conèixer prové de les impressions que rebem dels sentits i de les idees que construïm a partir d'aquestes impressions. En el cas de la relació causal, Hume argumenta que no podem observar directament la connexió necessària entre causa i efecte, sinó que només podem observar successions regulars d'esdeveniments. Aquesta limitació de la nostra experiència impedeix que puguem arribar a conclusions definitives sobre la relació causal.
Rebuig de la Connexió Necessària
El rebuig de la idea de connexió necessària: Hume rebutja la idea de connexió necessària entre causa i efecte. Argumenta que no hi ha una raó inherent per la qual una causa hauria de produir un efecte específic; en lloc d'això, només observem una constant successió d'esdeveniments. Per exemple, si veiem que sempre que llencem una pedra a l'aigua, la pedra s'enfonsa, podem concloure que hi ha una successió regular, però no podem afirmar que hi ha una connexió necessària entre llançar la pedra i que s'enfonsi.
Límits de la Comprensió
L'observació del passat no justifica racionalment una creença sobre el futur si no descobrim una connexió necessària entre causes i efectes: Hume destaca que, malgrat la nostra tendència a assumir que el futur serà com el passat basant-nos en l'experiència passada, aquesta extrapolació no està justificada des del punt de vista de la raó. Sense una connexió necessària entre causes i efectes, la simple observació del passat no és suficient per predir amb certesa el futur. Per tant, Hume ens insta a ser escèptics sobre les nostres inferències causals i reconèixer els límits de la nostra comprensió.
Juny 2019: És Evident q Adam
La Impossibilitat de Justificar la Creença en la Regularitat de la Naturalesa
La frase que has proporcionat és un resum dels arguments de David Hume sobre la impossibilitat de justificar la creença en la regularitat de la naturalesa, és a dir, la idea que el futur serà com el passat. Aquesta creença és fonamental per a la nostra comprensió del món i és central per al seu sistema filosòfic.
L'Empirisme i la Causalitat
En el context de l'empirisme de Hume, que destaca la importància de l'experiència en la formació del coneixement, Hume posa en qüestió la idea de causalitat. La causalitat implica la creença que les mateixes causes produiran els mateixos efectes en el futur. Aquesta creença és fonamental per a la nostra comprensió de la naturalesa i la predicció dels esdeveniments futurs.
Arguments de Hume sobre la Regularitat de la Naturalesa
Els arguments de Hume sobre aquesta qüestió es poden resumir de la següent manera:
- No podem justificar la creença que el futur serà com el passat, és a dir, que la naturalesa és regular.
- Per a justificar aquesta creença, hauríem de fer-ho amb una prova a priori o basada en l'experiència.
- No podem justificar-ho amb una prova a priori, ja que és lògicament possible que la naturalesa en el futur no sigui com en el passat. Això ens mostra que el que és possible no es pot demostrar que sigui fals amb una demostració a priori.
- Tampoc no podem provar-ho amb un argument basat en l'experiència, ja que això seria circular: intentem provar la regularitat de la naturalesa utilitzant la mateixa regularitat de la naturalesa com a base.
Conclusió sobre la Creença en la Regularitat
Per tant, quan donem per descomptat que el futur serà com el passat, ho fem sense cap mena de prova. És una creença fonamental que no pot ser justificada racionalment segons els criteris de Hume. Això posa en qüestió la solidesa dels fonaments del coneixement i la nostra comprensió de la naturalesa.
Setembre 2020: Estem Determinats Nomes pel Costum
L'Empirisme de Hume i la Causalitat
Segons David Hume, les afirmacions que es presenten es poden entendre a la llum dels principals aspectes del seu empirisme:
Empirisme de Hume
Empirisme de Hume: Hume sosté que tot el coneixement es deriva de l'experiència, i aquesta es basa en les impressions sensorials immediates. Així, tot coneixement, incloent-hi les idees sobre relacions causals, es fonamenta en les impressions.
Connexions Causals
Connexions causals: Hume argumenta que no hi ha impressions directes de cap connexió necessària, força o poder entre les relacions causals. Això significa que no podem percebre directament la relació causal entre dos esdeveniments, sinó només les impressions sensorials que els acompanyen.
Absència de Justificació
Absència de justificació: Donat que no hi ha impressions de connexions necessàries entre esdeveniments, Hume conclou que no estem justificats a creure en aquesta idea. No podem apel·lar a cap fonament racional o empíric per afirmar que hi ha connexions causals més enllà de la nostra experiència passada.
Rebuig de la Causalitat
Rebuig de la noció de causalitat: Hume rebutja la noció tradicional de causalitat, ja que considera que no es pot justificar racionalment ni a priori ni a posteriori. Argumenta que ni les demostracions a priori ni l'experiència poden justificar la idea de connexions causals necessàries, ja que qualsevol intent d'utilitzar l'experiència per justificar-ho seria circular, ja que necessitaria assumir la causalitat prèviament.
Paper de l'Hàbit
Paper de l'hàbit en la creença de la causalitat: Hume sosté que la nostra creença en la causalitat no es basa en cap coneixement raonat o experiencial de connexions necessàries entre causes i efectes, sinó simplement en l'hàbit mental. Ens acostumem a veure certes successions d'esdeveniments i, a causa d'aquest hàbit, inferim que hi ha una relació causal entre ells.
Conclusió sobre la Causalitat
Per tant, les afirmacions citades es poden entendre com una expressió de la perspectiva de Hume sobre la naturalesa de la causalitat, argumentant que no tenim fonaments raonables per creure en connexions causals necessàries més enllà de la nostra experiència i els nostres hàbits mentals.