Emocions i sentiments: components, funció adaptativa i social
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,35 KB
Les emocions
LES EMOCIONS són estats d’agitació o excitació fisiològica que apareixen en cada persona com a resposta a un estímul.
Components de les emocions:
Estímul (Causa). Resposta fisiològica (Efecte). La resposta és subjectiva. Per cadascú és diferent. La reacció es dóna en un procés temporal momentani.
Les 6 emocions bàsiques dels infants són:
- L’alegria
- Ira
- Tristesa
- Por
- L’aversió
- Sorpresa
VIDEO EMOCIONS/ALEGRIA: Afavoreix la comunicació, ens permet compartir els bons moments i genera un clima emocional sà. Si tenim un mal dia, fer un esforç per escoltar i acompanyar l’alegria de l’infant. Donar-los exemple, enfocant-nos en aquelles coses positives. Permetre que mostri l’alegria.
Tristesa:
La tristesa mal gestionada pot portar a la depressió, permetre que expressin la emoció, que vegin que és algo normal. Consolar i acompanyar. Ensenyar que a la vida és normal sentir tristesa. Gestionar-la sense tapar-la. Deixar que l'expressi. Necessita respecte, comprensió i escolta.
Por:
Ens fa prendre consciència d’una amenaça o un perill. Podem tenir por per coses reals o imaginàries. Pot conduir-nos a una fobia. Por a la foscor, a monstres, a estar sols. Permetre sentir aquella por. Acompanyar-lo a superar-ho poc a poc. Oferint-li seguretat i confiança.
Ira:
Associat a una sensació de ràbia, irritabilitat, molèstia o ressentiment. Oferir-li recursos per descarregar tota la tensió que té acumulada (tècnica de relaxació). Motivar-los a buscar solucions i resoldre els seus problemes de manera assertiva. Acompanyar i buscar les causes d’aquesta emoció. Comptar fins a 10, fer respiracions per així aconseguir calmar-se i reflexionar per millorar la situació.
Fàstic:
El fàstic és diferent en cada persona i també depèn del dia. Respectar que no li agradi el plat. Hem de tenir paciència i no forçar-los a menjar, sinó utilitzar estratègies de repetició i exemples.
Situacions o persones:
Respectar l'emoció i permetre el distanciament. Buscar solucions. És una emoció que ens pot fer evitar acceptar aliments tòxics o persones que ens cauen malament. Començar per nosaltres mateixos, és a dir, a acceptar que nosaltres també podem tenir fàstic. Acceptar emoció, entendre que pot tenir fàstic. Si és cap a una persona, ha de reflexionar sobre això.
Els sentiments
ELS SENTIMENTS són emocions pensades i sentides, encara es mantenen en absència de l’estímul que les ha generat.
Diferència entre emoció i sentiment:
L’emoció és breu i més intensa. No es pot controlar. El sentiment és més durador i menys intens. Es pot modificar, segons el pensament que s'associï a l’emoció viscuda.
Funció adaptativa i social de les emocions
Les emocions influeixen en el comportament de la persona, ja que exerceixen una activació necessària perquè la seva actuació sigui l’apropiada. Les emocions compleixen una funció adaptativa en què la reacció física produeix i genera una tensió d’alerta que crea les condicions necessàries per actuar davant d’una situació determinada. Alegria ens porta a repetir l’esdeveniment que l’ha produït. Ira ens fa menys reflexius i ens pot conduir cap a la destrucció. També serveix com a defensa en determinades situacions. Tristesa ens empeny a abandonar un objectiu i a substituir-lo per un altre. Por ens fa tendir a protegir-nos. Aversió ens empeny a rebutjar i evitar l’esdeveniment que la produeix. Sorpresa ens prepara a afrontar de forma efectiva una situació nova.
Piaget:
Assimilació: suposa la integració nova en les estructures de coneixements actuals. Acomodació: implica una reorganització de la informació present de les estructures cognitives de l'ésser humà. CONEIXEMENT HUMÀ: Considera que les emocions i l’afectivitat, tot i no poder modificar les estructures del coneixement, sí poden predisposar a adquirir-lo. Estadis: Sensoriomotor: 0-2 Desenv.mental, coneixement mental pel que pot fer un objecte en els àmbits sensorial i motor. Preoperacional: 2-6 no necessita una experiència directa i immediata, representacions del llenguatge, pensament simbòlic i la imitació. Operacions concretes: 7-11 utilitza la lògica, no pot imaginar una situació abstracta o hipotètica. Operacions formals: 12 manera de pensar i de conèixer el treball científic, pensament hipotètic, lògic i abstracte. Intervenció educativa: Com podem afavorir el desenvolupament afectiu? No és una acció en concret sinó un continu. L'educador ha de ser un exemple en la resolució de conflictes. Es pot enfocar en programació d’activitats per treballar les emocions. Intervenció en el període d’adaptació.
Període d'adaptació:
Espai de temps que transcorre des que es produeix la incorporació de l'infant cap al centre fins que s’hi troba plenament integrat.
Nens/es:
Coneguin l’entorn de l'escola, prenguin contacte amb les companyes/s i adquireixin confiança amb tot el personal del centre.
Pares/avis:
Important aconseguir que la família tingui confiança en les educadores/s i en el centre en general.
Educadors:
Important conèixer a cadascun dels infants. Conèixer les necessitats específiques. Fer reunions de grup amb les famílies. Entrevistes individualitzades.