Emocions, Intel·ligència Emocional i Autocontrol

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,01 KB

Classificació de les emocions

Izard classifica les emocions en:

  • Positives: interès
  • Negatives: por, ràbia, fàstic, vergonya, culpa, menyspreu i angoixa
  • Neutres: sorpresa

Aquestes són les emocions fonamentals que solen tenir una expressió facial clara i una descàrrega neuronal específica per a cada una d’elles i, com a conseqüència, provoquen una conducta concreta.

Després podem trobar les emocions bàsiques: algunes són una barreja de les fonamentals com per exemple l’amor seria una barreja d’alegria, interès i excitació; alegria, interès, excitació, sorpresa, tristesa, còlera, disgust, menyspreu, por, vergonya i culpa.

La intel·ligència emocional

La intel·ligència i l’emoció van molt lligades. El coeficient intel·lectual serveix molt per exemple pels estudis, però una persona que tingui un CI molt alt no vol dir que després sàpiga resoldre situacions personals i sigui emprenedora.

Goleman defineix la Intel·ligència emocional com un conjunt d’habilitats com l’autocontrol, entusiasme, perseverança i capacitat per motivar-se a un mateix.

Una característica de les habilitats que formen la intel·ligència emocional és que es poden educar i evolucionar amb el temps i per tant podem millorar per aconseguir la felicitat.

Definició de intel·ligència emocional: conjunt d’habilitats que serveixen per expressar i controlar els sentiments de la manera més adequada i no només de nosaltres sinó que també veure i interpretar els dels demés.

Competències fonamentals de la intel·ligència emocional:

  1. Coneixement de les pròpies emocions: reconèixer els nostres sentiments per així entendre’ns a nosaltres mateixos.
  2. Capacitat per controlar les emocions: saber controlar la nostra irritabilitat, ansietat, ser capaços de relaxar-nos,... controlar això ens ajuda a superar moments difícils.
  3. Capacitat de motivar-se a un mateix: tracta de marcar-nos uns objectius i lluitar per ells.
  4. Reconèixer les emocions dels altres: hem de tenir empatia i posar-te en el lloc de l’altre i pensar el que ell pensaria. Això ens ajuda amb les relacions de les persones.
  5. Control de les relacions: tracta de saber controlar les nostres emocions i alhora les dels demés per relacionar-nos millor.

De la mateixa manera que es pot conèixer el CI podem avaluar la Intel·ligència Emocional. S’han fet experiments com el del psicòleg W. Mischel (el dels caramels) on veiem les diferents habilitats dels nens.

Característiques bàsiques d'una persona emocionalment intel·ligent:

  • Tenir autoestima
  • Ser positiu
  • Saber donar i rebre
  • Empatia
  • Reconèixer els propis sentiments
  • Ser capaç d’expressar els propis sentiments
  • Motivació, il·lusió i interès
  • Tenir valors alternatius
  • Superació de les dificultats i frustracions
  • Trobar l’equilibri entre exigència i tolerància

Entradas relacionadas: