Embragatge: Tipus, Components i Funcionament

Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,51 KB

Embragatge: acoblament i desacoblament del motor i la transmissió

Tipus d'embragatge:

  • De fricció (convencionals)
  • Centrífugs (ciclomotor)
  • Electromagnètics
  • Hidràulic (caixes automàtiques)

Components de l'embragatge de fricció:

  • Plat de pressió: Genera pressió per acoblar el disc amb el volant d'inèrcia (de molles o diafragma).
  • Disc d'embragatge:
    • Amortiment:
      • De làmines: superficial (acoblament suau).
      • Torsional: primari (pot ser de diferents etapes) / secundari (acoblats a engranatge).
    • Greixatge: niquelat (no recomanat).
    • Materials:
      • Convencional (material convencional + ferro).
      • Carbo-ceràmic (brusc, sense posicions intermèdies, alta temperatura).
      • Kevlar (bon comportament, duresa, alta temperatura, cotxes d'alta potència de carrer).
      • Metàl·lics sintètics (competició, sorollosos, degraden el volant, alta pressió).
  • Coixinet d'empenta: Transmet l'accionament sobre el plat de pressió. Tipus:
    • Hidràulics (exteriors/interiors).
    • Mecànics (per cable, exteriors).
  • Volant d'inèrcia: Acumula treball. Tipus:
    • Monomassa (a través del pes).
    • Bimassa (a través de molles, menys pes, més potència).

Embragatge hidràulic (caixes automàtiques):

  • Embragatge hidràulic: Bomba + tuberia, lliscament constant, aproximadament a 3000 rpm (acoblament gairebé directe).
  • Convertidor de parell:

Funcionament de l'embragatge hidràulic:

Funcionament similar a dos ventiladors enfrontats. El corrent d'aire del primer fa girar el segon. Avantatge: transmissió de moviment sense fregament ni desgast. Compost per una bomba solidària al volant d'inèrcia i una turbina al primari de la caixa de canvis. A baixes rpm, lliscament del 100%. A partir de 3000 rpm, l'oli s'impulsa amb força contra la turbina.

Funcionament del convertidor de parell:

Actua com un embragatge hidràulic o com un multiplicador de parell, en funció de les revolucions. Funcions principals: transmissió suau, aturar el vehicle sense calar el motor i multiplicació de parell. Compost per una bomba i una turbina (com l'embragatge hidràulic), i un reactor amb un mecanisme de roda lliure (gira sempre en el sentit de la bomba). La bomba projecta l'oli sobre la turbina, provocant el moviment. Si hi ha diferència de velocitat de gir, el parell serà major a la turbina. Com més gran sigui la diferència de gir, més gran serà la diferència de parell.

Problemes d'exemple (càlculs):

(S'han mantingut els problemes originals, però es recomana revisar-los i presentar-los de manera més clara i estructurada, amb una explicació detallada de cada pas i les fórmules utilitzades).

  • Problema 1: Càlcul del parell màxim.
  • Problema 2: Càlcul de la pressió.

Diagnòstic del volant bimassa:

  • Moviment axial: ha de ser nul.
  • Joc torsional: segons la marca (exemples: Sachs, LuK).
  • Diagnòstic de possible ruptura: arrencada i aturada del motor.

Multidiscos:

  • Bidiscos sec, comandament únic (per transmetre parell en seccions reduïdes).
  • Bidiscos amb dos comandaments independents (DSG).
  • Bidiscos amb funcions separades però un comandament (agrícola).

Timoneria d'embragatge:

  • Accionament:
    • Per varetes (en desús).
    • Per cable (tensat manual).
    • Hidràulic (autoregulable).
    • Automàtic:
      • Pilotat (caixes robotitzades i pilotades).
      • Hidràulic (embragatge hidràulic i convertidor de parell).
  • Tensat:
    • Sobre funda (més utilitzat).
    • Cremallera al pedal (Renault antic).

Funcions del diferencial:

  • Desmultiplicació (per aguantar el parell i disminuir les rpm).
  • Compensar entre la roda interior i exterior.
  • Convertir el moviment longitudinal en transversal.

Tipus de diferencials:

  • Diferencial convencional (99,9%).
  • Diferencial epicicloïdal o de trens d'engranatges (grans reduccions).
  • Diferencial bloquejable (competició o gran potència).

(S'hauria d'afegir una explicació de com funciona el pinyó d'atac, esmentant els tipus espiral i hipoide).

Entradas relacionadas: