Elogi de l'Aigua: Escultura Abstracta de Chillida a Barcelona

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,56 KB

1. Fitxa Tècnica

a. Títol: Elogi de l'Aigua

b. Autor: Eduardo Chillida

c. Cronologia: 1987

d. Escola o país: Espanya

e. Estil: Art abstracte

2. Descripció

2.1. Elements tècnics

Escultura exempta realitzada en formigó armat i acer mitjançant la tècnica de l'encofrat. El procés creatiu de Chillida incloïa:

  • Creació d'una maqueta.
  • Construcció a mida real amb porexpan.
  • Encofrat amb fusta.
  • Enumeració i desmuntatge de les peces de fusta per al seu trasllat.
  • Muntatge final i abocament del formigó.
  • Retirada de l'encofrat un cop solidificat el formigó.

2.2. Anàlisi formal

Gran massa de formigó armat (54 tones) suspesa a 80 centímetres de l'aigua mitjançant quatre cables d'acer ancorats a les parets de l'antiga pedrera. La part superior, cúbica, contrasta amb els quatre blocs recargolats inferiors, creant un espai buit interior. L'obra harmonitza línies rectes i corbes, destacant el contrast entre volum/densitat i la lleugeresa de la suspensió. El reflex a l'aigua, evocant el mite de Narcís, integra l'escultura al paisatge.

3. Antecedents i Influències

L'estil de Chillida evoluciona de la figuració a l'abstracció, amb obres de dimensions creixents. Estudià l'equilibri entre espais plens i buits, i el contrast llum-ombra. Influenciat per:

  • L'estètica escultòrica de Pau Gargallo (ús auster de fusta i ferro).
  • La indústria siderúrgica basca (ús de metalls).
  • La forja artesanal.

A partir de 1966, incorporà materials com el marbre, el ciment i el granit.

4. Relacions amb Obres Similars

Altres obres destacades de Chillida inclouen Enclusa de Somnis, Mutació, Modulació en l'espai, Iru zulo i Pinta del vent. També es pot relacionar amb escultors coetanis com Oteiza (estil similar) i Henry Moore (incorporació del buit, tot i que amb diferències).

5. Diferències amb altres Solucions Coetànies

L'obra abstracta de Chillida es diferencia de l'escultura figurativa de l'època. Tot i que Henry Moore també utilitza el buit, no arriba a l'abstracció total de Chillida.

6. Funció

L'obra va ser encarregada per l'Ajuntament de Barcelona per al Parc de la Creueta del Coll, una antiga pedrera transformada en espai d'oci. L'escultura és el centre visual de la zona.

7. Interpretació

a. Aspectes iconogràfics

El reflex a l'aigua duplica l'escultura, formant part integral de l'obra.

b. Significat

L'artista relaciona l'obra amb el mite de Narcís narrat per Ovidi, on Narcís s'enamora del seu propi reflex. Chillida sembla buscar el retrobament amb el seu reflex a l'aigua, amb els braços de l'escultura estenent-se cap a la seva altra meitat.

8. Context Històric i Artístic

El segle XX marca una revolució en l'escultura, iniciada per Rodin, amb la incorporació del buit i l'expansió tridimensional. L'evolució de l'escultura és més lenta que la pintura a causa de l'alt cost dels materials. Destaca la tendència a l'abstracció, l'ús de nous materials i tècniques. Escultors destacats de l'època inclouen Picasso, Boccioni, Brancusi, Pau Gargallo, Juli González, Alexander Calder, Henry Moore i Eduardo Chillida.

Chillida va rebre nombrosos premis internacionals d'escultura i art.

Entradas relacionadas: