Elements Clau del Currículum Educatiu

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,39 KB

Elements del Currículum

Els elements clau del currículum són: objectius, competències, continguts, metodologia didàctica, estàndards d'aprenentatge avaluables i criteris d'avaluació.

Objectius

Els objectius són les capacitats o metes que es pretén que l'alumnat aconsegueixi en acabar cadascun dels ensenyaments. Es refereixen a cinc capacitats humanes:

  • Cognitives o intel·lectuals
  • Afectives
  • Inserció social
  • Motrius
  • Relació interpersonal

Relació entre el disseny circular (administracions) i el desenvolupament curricular del centre:

Disseny circular (administracions)Objectius generals d'etapa
Objectius generals d'àrea
Desenvolupament curricular centreObjectius del cicle
Objectius didàctics

Competències Bàsiques

Les competències bàsiques són un conjunt de coneixements i habilitats que es consideren indispensables en cada etapa educativa. És allò que l'administració pública considera que totes les persones d'un curs han d'assolir, com a mínim. Estan distribuïdes per àrees.

Competències en els currículums d'educació primària i secundària:

  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual
  • Competències artístiques i culturals
  • Tractament de la informació i competència digital (TIC)
  • Competència matemàtica
  • Competència d'aprendre a aprendre (la més important)
  • Competència d'autonomia i iniciativa personal
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
  • Competència social i ciutadana

Continguts

Els continguts són el conjunt de coneixements que l'alumnat ha de treballar per aconseguir els objectius i adquirir les competències de cada ensenyament de l'etapa educativa que cursa.

S'ordenen en assignatures, que es classifiquen en matèries, àmbits, àrees o mòduls. És el professorat, en última instància, qui decideix els continguts incorporats a la programació.

Els continguts s'agrupen en tres grans grups:

  • Fets o conceptes: Definició d'una idea (coses abstractes que es defineixen de forma real). Exemple: números, calculadora.
  • Habilitats o procediments: Coses que coneixem i sabem aplicar a les nostres vides. Exemple: tocar, observar, ús de la calculadora.
  • Actituds, valors o normes: Experimentar per tenir uns valors. Exemple: respecte pel medi ambient, companyonia, reciclar, no abusar de l'ús de la calculadora.

Metodologia Didàctica

La metodologia didàctica inclou el conjunt d'estratègies, procediments i accions organitzades i planificades de manera conscient i reflexiva, amb la finalitat de facilitar l'aprenentatge i aconseguir els objectius plantejats.

Estàndards d'Aprenentatge Avaluables i Criteris d'Avaluació

Els estàndards d'aprenentatge avaluables són els referents per a l'avaluació dels objectius i continguts, com per a l'avaluació del nivell d'adquisició de les competències (funcionen com un manual o pautes).

Els criteris d'avaluació són el referent específic per avaluar l'aprenentatge dels alumnes.

Desenvolupament Curricular

El desenvolupament curricular és el procés d'adaptació, adequació i contextualització del disseny circular (normatiu) fins a la seva aplicació efectiva a l'aula. Es tracta d'adaptar els continguts que s'han de transmetre al grup.

En la intervenció educativa formal existeixen quatre nivells de concreció curricular, que van de menys a més concrets:

Nivell de concreció curricularDocuments de referènciaInstància responsable
Primer nivell (disseny curricular)Currículum, ensenyaments mínims o currículum bàsic.
  • Ministeri d'educació
  • Administracions educatives de les comunitats autònomes
Segon nivellProjecte educatiu del centre (PEC)Equip educatiu (professors, etc.)
Tercer nivellProgramació d'aulaProfessor/a o mestre/a
Quart nivellAdaptació curricular (individualitzada)Tutor/a servei d'orientació

El Projecte Educatiu del Centre (PEC)

El PEC és el document clau. És una microidea per millorar i transformar, amb programes que actuen com a caixa d'eines principal. Inclou:

  • Característiques de l'entorn social i cultural.
  • Principis que defineixen: personalitat, finalitat, prioritats d'actuació, proposta educativa, organització convivencial.

Entradas relacionadas: