Elements Clau del Currículum Educatiu
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,39 KB
Elements del Currículum
Els elements clau del currículum són: objectius, competències, continguts, metodologia didàctica, estàndards d'aprenentatge avaluables i criteris d'avaluació.
Objectius
Els objectius són les capacitats o metes que es pretén que l'alumnat aconsegueixi en acabar cadascun dels ensenyaments. Es refereixen a cinc capacitats humanes:
- Cognitives o intel·lectuals
- Afectives
- Inserció social
- Motrius
- Relació interpersonal
Relació entre el disseny circular (administracions) i el desenvolupament curricular del centre:
Disseny circular (administracions) | Objectius generals d'etapa Objectius generals d'àrea |
Desenvolupament curricular centre | Objectius del cicle Objectius didàctics |
Competències Bàsiques
Les competències bàsiques són un conjunt de coneixements i habilitats que es consideren indispensables en cada etapa educativa. És allò que l'administració pública considera que totes les persones d'un curs han d'assolir, com a mínim. Estan distribuïdes per àrees.
Competències en els currículums d'educació primària i secundària:
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Competències artístiques i culturals
- Tractament de la informació i competència digital (TIC)
- Competència matemàtica
- Competència d'aprendre a aprendre (la més important)
- Competència d'autonomia i iniciativa personal
- Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
- Competència social i ciutadana
Continguts
Els continguts són el conjunt de coneixements que l'alumnat ha de treballar per aconseguir els objectius i adquirir les competències de cada ensenyament de l'etapa educativa que cursa.
S'ordenen en assignatures, que es classifiquen en matèries, àmbits, àrees o mòduls. És el professorat, en última instància, qui decideix els continguts incorporats a la programació.
Els continguts s'agrupen en tres grans grups:
- Fets o conceptes: Definició d'una idea (coses abstractes que es defineixen de forma real). Exemple: números, calculadora.
- Habilitats o procediments: Coses que coneixem i sabem aplicar a les nostres vides. Exemple: tocar, observar, ús de la calculadora.
- Actituds, valors o normes: Experimentar per tenir uns valors. Exemple: respecte pel medi ambient, companyonia, reciclar, no abusar de l'ús de la calculadora.
Metodologia Didàctica
La metodologia didàctica inclou el conjunt d'estratègies, procediments i accions organitzades i planificades de manera conscient i reflexiva, amb la finalitat de facilitar l'aprenentatge i aconseguir els objectius plantejats.
Estàndards d'Aprenentatge Avaluables i Criteris d'Avaluació
Els estàndards d'aprenentatge avaluables són els referents per a l'avaluació dels objectius i continguts, com per a l'avaluació del nivell d'adquisició de les competències (funcionen com un manual o pautes).
Els criteris d'avaluació són el referent específic per avaluar l'aprenentatge dels alumnes.
Desenvolupament Curricular
El desenvolupament curricular és el procés d'adaptació, adequació i contextualització del disseny circular (normatiu) fins a la seva aplicació efectiva a l'aula. Es tracta d'adaptar els continguts que s'han de transmetre al grup.
En la intervenció educativa formal existeixen quatre nivells de concreció curricular, que van de menys a més concrets:
Nivell de concreció curricular | Documents de referència | Instància responsable |
Primer nivell (disseny curricular) | Currículum, ensenyaments mínims o currículum bàsic. |
|
Segon nivell | Projecte educatiu del centre (PEC) | Equip educatiu (professors, etc.) |
Tercer nivell | Programació d'aula | Professor/a o mestre/a |
Quart nivell | Adaptació curricular (individualitzada) | Tutor/a servei d'orientació |
El Projecte Educatiu del Centre (PEC)
El PEC és el document clau. És una microidea per millorar i transformar, amb programes que actuen com a caixa d'eines principal. Inclou:
- Característiques de l'entorn social i cultural.
- Principis que defineixen: personalitat, finalitat, prioritats d'actuació, proposta educativa, organització convivencial.