Elements Clau de la Competència Comunicativa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,58 KB

Context Previ

  • Situació comunicativa
  • Consigna
  • Principi de legitimitat
  • Situació inicial
  • Diagnòstic
  • Interdisciplinarietat
  • Contingut temàtic
  • Contingut lingüístic
  • Currículum
  • Dissenys d'actuació
  • Activitats
  • Principi de pertinença
  • Ordenar activitats pel principi de solidaritat
  • Producció final

Gèneres Discursius

Un gènere discursiu és l'expressió d'un acte comunicatiu, ja sigui oral o escrit, que té un sentit complet i unitari, i que dóna resposta a una intenció comunicativa concreta dins d'un context social determinat.

Tradicionalment, es distingeix entre els gèneres primaris o simples que es refereixen a la comunicació discursiva immediata i els secundaris o complexos, que apareixen en condicions culturals més complexes (novel·les, investigacions, cròniques periodístiques).

Els gèneres discursius són conjunts de convencions i expectatives que focalitzen l'atenció sobre diferents aspectes del text, que guien el procés de formulació d'hipòtesi i, per tant, el procés de comprensió i d'expressió oral i escrita. Són pràctiques de llenguatge socialment reconegudes. Els gèneres són els textos en els seus contextos socials de producció.

La Competència Comunicativa

"La competència comunicativa implica conèixer no només el codi lingüístic, sinó també saber què cal dir a qui i com cal dir-ho de manera apropiada en qualsevol situació donada. Té a veure amb el coneixement social i cultural que se suposa que han de tenir els parlants i que els permet usar i interpretar les formes lingüístiques. Inclou tant el coneixement com les expectatives respecte a qui pot o no pot parlar en determinats contextos, quan cal parlar i quan s'ha de mantenir el silenci, a qui es pot parlar, com es pot parlar a persones de diferents estatus i rols, quins són els comportaments no verbals adequats en diferents contextos, quines són les rutines per tenir la paraula en una conversació, com s'ha de preguntar i aconseguir informació, com s'ha de demanar, com s'ha d'oferir o declinar ajuda o cooperació, com s'han de donar les ordres, com s'ha de gestionar o imposar disciplina, etc. En poques paraules, tot allò que implica l'ús lingüístic en un context social determinat."

Subcompetències:

  • Sociolingüística: normes, registres, etc.; adequació i pertinença.
  • Discursiva: gèneres, tipus de text; estructura, parts; coherència i cohesió.
  • Lingüística: components del sistema de la llengua; la correcció.
  • Estratègica: recursos verbals i no verbals segons el gènere, les finalitats; eficàcia.
  • Cultural: contingut curricular; coneixement d'allò de què es parla; certesa.

Competència Comunicativa i Context

Ser competent comunicativament implica, com veiem al model interactiu de l'enfocament constructivista, conèixer el sistema de la llengua, el seu ús i les seves normes de correcció, però també ser capaç d'adaptar-se als diferents contextos socials. Com per exemple, és necessari conèixer les normes d'ús de la llengua quan estàs impartint una classe, però has de tenir en compte el tipus de context i d'alumnat que tens per poder adaptar-te a la situació. Tot i utilitzar les mateixes normes d'ús de la llengua, no faràs la classe igual amb un alumnat de 6è de primària d'una escola ordinària que amb un alumnat d'adults que volen titular-se de primària.

Entradas relacionadas: