Eines Digitals i Competència Docent: Guia per a l'Educació Innovadora

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,92 KB

Eines Digitals per a l'Aprenentatge Innovador

Scratch Jr.: Programació Visual per a Infants

Scratch Jr. és un llenguatge de programació visual dissenyat per introduir habilitats de codificació a infants de 5 a 7 anys d'edat. En crear projectes amb Scratch Jr., els infants poden aprendre a pensar de forma creativa i raonar de manera sistemàtica. A més, serveix per aprendre a programar a través del joc i l'experimentació, introduint així el pensament computacional.

Blue-Bot: Robòtica Educativa per a la Primera Infància

Blue-Bot és un robot educatiu que permet muntar una seqüència de moviments prèviament programats. Aquesta programació es pot fer directament al mateix aparell o des d'un dispositiu mòbil gràcies a la connexió Bluetooth. Aquest robot està dissenyat per a infants de 3 a 7 anys.

Makey-Makey: Interfície Creativa per a l'Aprenentatge

Makey-Makey és una placa que controla el teclat i el ratolí. Permet enviar ordres a l'ordinador al qual es trobi connectat. El podem veure com un dispositiu que permet convertir qualsevol superfície conductora en una tecla o "joystick".

Què és la Competència Digital Docent?

S'entén per Competència Digital Docent la capacitat que tenen els docents d'aplicar i transferir tots els seus coneixements, estratègies, habilitats i actituds sobre les Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement (TAC) en situacions reals i concretes de la seva praxi professional per tal de:

  • Facilitar l'aprenentatge dels alumnes i l'adquisició de la competència digital d'aquest col·lectiu.
  • Dur a terme processos de millora i innovació a l'ensenyament d'acord amb les necessitats de l'era digital.
  • Contribuir al seu desenvolupament professional d'acord amb els processos de canvi que tenen lloc a la societat i als centres educatius.

Àrees Clau de la Competència Digital Docent (CDM)

1. Disseny, Planificació i Implementació Didàctica

Capacitat de selecció, ús i avaluació de tecnologies digitals de suport en la definició i execució del procés d'ensenyament-aprenentatge, dins i fora de l'aula; per a garantir l'adquisició dels aprenentatges i facilitar la col·laboració i difusió entre la comunitat educativa.

1.1. Ús de Tecnologies Digitals com a Recursos i Estratègies

Incorpora l'ús de les tecnologies digitals de manera integrada en les activitats d'ensenyament-aprenentatge.

2. Organització i Gestió d'Espais i Recursos Digitals

Capacitat per organitzar i gestionar, de manera responsable i sostenible, les tecnologies digitals, de manera que facilitin i/o permetin millorar les condicions de treball, tant a nivell de gestió educativa com a nivell didàctic.

3. Comunicació i Col·laboració

Conjunt de coneixements, habilitats, actituds, estratègies i sensibilització que es requereixen quan s'utilitzen les tecnologies digitals per comunicar-se, col·laborar, crear i compartir continguts i construir coneixement en el marc del disseny, implementació o avaluació d'una acció educativa entre docents i amb els estudiants.

3.2. Participació Activa en Xarxes Educatives Digitals

Col·labora de forma activa en xarxes educatives en entorns digitals.

4. Ètica i Civisme Digital

Coneixement i assumpció de les implicacions derivades de l'ús de les tecnologies digitals en l'àmbit educatiu pel que fa a les qüestions de legalitat, seguretat i identitat digital. Formació dels alumnes per tal que facin un ús ètic i responsable d'aquestes tecnologies.

5. Desenvolupament Professional

Les competències relacionades amb el desenvolupament professional del docent tenen a veure amb les reflexions sobre la seva pràctica professional i la implicació en entorns educatius virtuals, on configura la seva identitat digital professional.

Entradas relacionadas: