Efectes de processament de so

Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,23 KB

TEMA 1: Un Chorus

Un Chorus és un efecte que intenta crear la sensació que hi ha més d'un instrument o veu on només hi ha una. Per fer-ho, al senyal original li suma un senyal retardat. El retard no pot ser constant ja que acústicament no ens semblaria real atès (per exemple, dos guitarres que toquen el mateix sempre aniran una mica retardades entre elles i aquet retard anirà variant depenent dels guitarristes). L'LFO és un oscil·lador de baixa freqüència que determina quina és la variació del retard. Per tant, aquest senyal de baixa freqüència que genera pot tenir diverses formes (sinus, triangle, logarítmic,...) depenent de l'efecte que busquem.


Denoiser

Denoiser serveix per reduir sorolls de banda ampla; és a dir, sorolls no localitzats en unes freqüències concretes. Per fer-ho, ha d'analisar a quines freqüències està el soroll i per això necessita disposar d'una mostra del soroll. Per tant, en una primera fase posem només soroll i l'anàlisi. En una segona fase tenim senyal+soroll i dinàmicament intenta maximitzar la senyal útil respecte el soroll. Un cas concret d'ús pot ser actuar davant el soroll ambiental d'un carrer. El seu ús no seria recomanable, per exemple, davant sorolls deguts als 50 Hz de la xarxa elèctrica.


El plug-in és un DeNoiser, que ens ajuda a reduir els sorolls de banda ampla. En aquests reductors sempre es tracta de conèixer el perfil espectral del soroll, que normalment hem de tenir enregistrat per separat, sense material útil coincident. Veiem que hi ha dos comandaments principals: Sensitivity, que és el nivell a partir del qual comencem a reduir el soroll i Attenuation, que és l'atenuació que apliquem. També veiem que hi ha 2 modes de treball: Freeze, en el que representa que ja ha analitzat el perfil espectral del soroll i Adapt, en el que està fent l'anàlisi. Els altres paràmetres són secundaris: activació (enable), visualitzadors del nivell d'entrada i sortida i un filtre.


DeEsser:

La sibil·lància és l'efecte pel qual una persona dona una excessiva sonoritat a les “esses” i sons semblants. Per tant, és més notori en unes persones que en altres. Aquesta sonoritat està especialment concentrada en la banda dels 6-7 KHz i el DeEsser el que fa és aplicar un filtre en aquesta banda per reduir l'efecte. El filtre no pot ser molt profund perquè també estem eliminant material útil.


L'efecte Hass

L'efecte Hass és un efecte de la oïda pel qual considera que dos sons que arriben amb un petit retard són el mateix i, per tant, engreixa aquest so. A partir de 50 ms això no és així i l'efecte és un eco. Per tant, la reverberació ha de tenir un retard no superior en cap cas a aquests 50 ms.


TEMA 2:

Veiem que els paràmetres d'aquest plugin estan repetits en 6 seccions diferents, cadascuna de les quals definides amb un paràmetre freqüencial (Freq o Crossover). Per cada secció es defineixen els valors Thresh, Gain, Range, Attack i Release. Aquests paràmetres són els típics d'un compressor (Thresh és el nivell d'entrada a partir del qual comprimeix; Gain és el guany aplicat a la sortida; Range mesura si comprimeix poc o molt; Attack és el temps que triga en comprimir des de que l'entrada supera el llindar i Release és el temps que triga en deixar de comprimir des de que l'entrada baixa del llindar), per la qual cosa es tracta d'un compressor multibanda de 6 bandes. Veiem que també disposa d'un sidechain (intern o extern) que és el senyal que determina si el senyal d'entrada es comprimeix o no.


En un compressor, partim d'un senyal per sota d'un cert nivell de tal manera que quan supera el nivell, el compressor actua (després d'un cert temps d'atac) i quan torna a estar per sota del nivell deixa d'actuar (després d'un cert temps de relaxació). En els expansors (com podria ser una porta de soroll), podríem dir que per defecte està actuant de tal forma que quan es supera el llindar, deixa d'actuar (després d'un temps d'atac) i quan tornem a estar per sota del llindar ens esperem un temps de manteniment per si era una baixada de curta durada i així no perdre el senyal, cosa que passaria si directament esperéssim només el temps de relaxació. En el següent dibuix veiem com es defineix el temps de manteniment. En resum, mentre que en una porta de soroll, si tanquem la porta en fals tallem el so (i això s'ha d'evitar amb el temps de manteniment), en un compressor no ens resulta convenient comprimir quan no cal (i per això no definim un temps mínim de permanència de la compressió).


Es tracta d'un efecte tipus “Delay” que permet donar un retard a cada canal (Left i Right). A més, amb el botó Feedback podem realimentar l'efecte, donant lloc a retards més grans. També disposa del control wet/dry per si a la sortida volem tenir també el senyal no retardat. Finalment, dir que amb els botons de Filter i Pan podem tenir filtres pas-alt o pas-baix i podem regular la posició en l'estèreo del retard.


Observem que els paràmetres són els típics dels controls de dinàmica. El fet que hagi el control “Hold” ens diu que es tracta d'un expansor, ja que els compressors no tenen aquest control. Un expansor fa que per sota d'un cert nivell, el senyal soni encara més fluix, augmentant així la seva dinàmica.


El Threshold és el nivell per sota del qual expandeix; el Ratio ens indica el factor d'expansió (ens diu si expandeix poc o molt); el knee ens indica el comportament al voltant del Threshold; Attack és el temps que triga en actuar l'expansor (temps que triga en deixar passar senyal); Release és el temps que triga en deixar d'aplicar-se (temps que triga en reduir el senyal que passa); Hold és el temps d'espera abans que comenci a comptar el Release. Depth i Hysteresis són paràmetres específics d'aquest plugin concret que no cal descriure.


El plugin és un Dithering, la missió del qual és que una baixada en el nombre de bits es noti el menys possible i això ho sol fer afegint un soroll. Pel cas que es mostra, el plugin farà que el resultat sigui de 20 bit i aplica un soroll amb un perfil anomenat “Noise Shaping Type 2”. El Dithering es sol aplicar a mescles ja fetes doncs aquesta baixada en el nombre de bits sol venir motivada perquè hem d'exportar la mescla a un determinat format on el nombre de bits per mostra és menor al que hem treballat en el projecte.


Kill-EQ permet eliminar completament algunes bandes freqüencials. Gain és el guany que dona a cadascuna de les 3 bandes. Les bandes queden separades pels valors Low i High. Amb Sweep podem mantenir la relació entre Low i High. Finalment, Output és un guany de sortida. El plugin afecta a les bandes seleccionades amb els botons de l'esquerra.


Amb un flanger generem nuls equiespaiats en l'espectre. Usa l'esquema del chorus però amb un retard molt petit (1-10 ms).

Si IN té totes les freqüències audibles i el retard és 1 ms, la sortida serà 0 pels senyals on aquest ms sigui mig període o 1.5 períodes o 2.5 etc... (o sigui, 500 Hz, 1500 Hz...)

Entradas relacionadas: