Efectes Especials al Cinema: De Méliès a la Postproducció Digital

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,7 KB

Pioners i Tècniques Primitives en Efectes Cinematogràfics

Georges Méliès: Innovador del Cinema

  • Tècniques teatrals aplicades al cinema.
  • Animació stop motion: per aparentar moviment a través d'una successió d'imatges fixes.
  • Acceleració / ralentització.
  • Doble exposició.
  • Màscares i pantalla partida (split screen).

Altres Pioners Destacats

  • Robert W. Paul: The Motorist (1906).
  • George A. Smith:
    • The Corsican Brothers (1909): dobles exposicions per crear fantasmes.
    • Productor d'Airship Destroyer (1909): maqueta de Londres.
  • Cecil Hepworth:
    • Explosion of a Motor Car (1900).
    • How It Feels to Be Run Over (1900): primers títols dins una pel·lícula.
    • Alice in Wonderland (1903).
  • Segundo de Chomón: The Electric Hotel (1908).

Tècniques de Projecció i Càmera Avançades

Trombone Shot (Dolly Zoom)

Vist a Vertigo (1958) i Jaws (1975). Combina travelling in + zoom out i al revés. Manté la mida del subjecte i augmenta la profunditat del fons.

Retroprojecció

Simula exteriors a l'estudi, projecta escenes mentre es registra. Utilitzada a Vertigo.

Projecció Frontal

  • Utilitza material reflectant, com Scotchlite 3M.
  • Càmera i projector a 90º i un vidre separador a 45º.
  • Juga amb la il·luminació. Exemple: 2001: A Space Odyssey (1968).

Zoptics

Evolució de la projecció frontal, sincronitza l'electrònica del zoom. Utilitzada en els vols de Superman (1978).

Introvision

Millora de la projecció frontal. L'actor es posa entre capes prefilmades, creant un efecte de profunditat 3D. Utilitza dues superfícies de Scotchlite i dues pantalles matte. Exemple: The Fugitive (1993).

Procés Shuftan: Efectes en Temps Real

Creat per Eugene Shuftan el 1923. Combina miniatures, miralls i decorats de mida real. Es realitza durant el rodatge. Exemple: Metropolis (1926).

Maquillatge en Efectes Especials

Exemple clàssic: Dr. Jekyll (maquillatge verd) i Mr. Hyde (maquillatge vermell).

Tècniques Digitals i Postproducció

Chroma Key (Incrustació de Color)

Incrustació de senyal de càmera i l'entorn en temps real, crea imatges uniformes. Problemes comuns: baixos nivells d'il·luminació, spill (desbordament de color), i ombres.

  • Foreground: Imatge en primer pla / senyal de càmera.
  • Background: Fons virtual (normalment generat).
  • Backing: Tela que s'utilitza com a fons material del chroma. S'il·lumina amb llum intensa, brillant i uniforme (posteriorment es mesura amb fotòmetre).
  • Chroma Key: Clau de color que se substitueix per una altra imatge.
  • Tracking: Moviments de càmera que l'entorn virtual actualitza en temps real.

Modelat 3D

Reprodueix un entorn 2D en un renderitzat 3D, utilitzant programari com Maya.

Motion Tracking

Inserir gràfics per ordinador en un vídeo (posició, escala, etc.).

Matte Painting

Integració d'imatges i vídeos en una única imatge, respectant la direcció de la llum, el color i la brillantor de les imatges.

Retoscòpia

Redibuixar un fotograma tenint-ne un altre de referència, frame a frame. La primera retoscòpia va ser realitzada el 1919 per Max Fleischer.

Entradas relacionadas: