Educació Social: Reptes, Ètica i Formació Professional
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,14 KB
Reptes Clau de l'Educació Social
Procés d'Identitat Professional
El treball del professional de l'educació social ha experimentat un canvi intens recentment, amb un desenvolupament poc harmònic. No ha quedat clara la funció de l'educador. La preocupació s'ha centrat en definir en què consistia la professió i quins llocs es podien arribar a desenvolupar, però no en la definició de la seva identitat. S'ha passat molt ràpidament d'ocupació a professió. És fonamental un procés de constitució d'identitats i de definició de tasques. De què som responsables? Davant de qui som responsables? Hem de saber qui som abans de definir què farem.
Aprofundiment en el Posicionament Ètic
Aquest repte implica que els professionals han de respectar uns valors i unes posicions ètiques que posen en evidència la seva implicació en la tasca que realitzen. Per a la construcció d'aquesta ètica, és necessari un bon nombre de debats interns i un treball rigorós per tal de garantir que es treballa de manera coherent i amb valors correctes. Per a la realització d'un treball correcte, es poden elaborar guies de referència, guies de bones pràctiques i protocols per a l'anàlisi i gestió de conflictes entre l'equip. Aquest procés de consolidació és imprescindible per definir els valors i les tasques que són pròpies de la professió.
Millorar el Rigor en l'Exercici Professional
Hi ha una necessitat de tecnificar i planificar els processos de treball, el disseny i la responsabilitat moral. El professional ha de tenir responsabilitat moral sempre relacionada amb les persones que tracta, millorant la seva qualitat de vida. La realització d'una feina bona amb èxit implica desenvolupar estratègies i, per aconseguir-ho, un treball rigorós i detallat de planificació. Si una intervenció no funciona, és perquè fracassen els dissenys i no les persones.
Previsibilitat, Anticipació i Anàlisi del Risc
Aquestes són condicions per assolir l'èxit. És important millorar la cultura professional. Cal millorar sempre els coneixements dels professionals, ja que si no tenen coneixements, no tindran exactitud ni eficàcia a l'hora de realitzar la feina, i els dissenys no serviran de res perquè no es podran desenvolupar correctament.
Triple Vessant de la Formació en Educació Social
Hi ha tres vies que convergeixen entre elles per tal d'arribar a una meta: la formació de professionals. També es complementen per veure la part positiva i negativa de l'evolució.
Titulació: Diplomatura d'Educació Social (1991)
La professió d'educador social, amb professionals formats en la carrera, té la pràctica com a objecte d'estudi de la pedagogia social. Aquesta permet construir els coneixements teòrics dels estudiants, obtinguts dels estudis de la titulació.
Pràctica Educativa i el seu Estudi
La pràctica educativa i el seu estudi poden arribar a contribuir a formar professionals tant en l'àmbit acadèmic com en el professional, i d'aquesta manera construir un pont entre l'una i l'altra.