Educació a Llarg Termini: Inclusió, Diversitat i Aprenentatge al Segle XXI
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,34 KB
Importància de l'Educació a Llarg Termini
El desenvolupament de l'aprenentatge a llarg termini és crucial per afrontar les desigualtats i discriminacions. L'educació és una eina essencial per a la igualtat d'oportunitats i la sensibilització. Amb els canvis en els cicles vitals i la prolongació de l'esperança de vida, l'educació promou la capacitació contínua i l'adaptabilitat. En societats democràtiques, és fonamental per a la participació ciutadana activa, formant individus crítics i informats. Davant els desafiaments tecnològics, es requereix preparació en habilitats digitals i pensament crític. L'evolució de les necessitats educatives i legals demana una educació flexible i inclusiva. En conclusió, l'educació a llarg termini és clau per a una societat més justa, democràtica i preparada per al futur.
Drets
Els drets són principis i normes que ens autoritzen i ens permeten realitzar diferents actuacions. Són llibertats garantides per a tothom, però des d'una visió crítica, es poden considerar egocèntrics, ja que estan basats en els homes.
Drets Humans
Els drets humans són els drets que tenim pel fet de ser humans. Representen la forma en què esperem ser tractats i el tracte que mereixem com a persones (dret a viure en llibertat, a parlar i a ser tractats amb igualtat), sense tenir en compte el gènere o l'origen. Són drets universals (hi ha un total de 30).
Nivell Geriàtric
- Drets humans: tenen relació amb el dret a l'educació, que és el marc més important per donar cos a l'educació. Ens diuen com comportar-nos i estan fets perquè tothom els segueixi.
- Política educativa: marca les normes per al desenvolupament del sistema educatiu.
- Sistema educatiu: trobem molta diversitat, inclusió, exclusió, desigualtats, etc.
- Centre educatiu: és el conjunt de l'alumnat, docents, famílies i l'entorn de l'individu.
Amb el dret a l'educació aconseguim oportunitats laborals, persones formades, dret a la igualtat i a la lliure expressió, millora d'habilitats, etc. Fa augmentar el gaudiment de tots els drets.
La negació del dret a l'educació porta a la negació de tots els altres drets humans i a l'augment de la pobresa.
Principis de la UNESCO sobre els Drets dels Infants
- No discriminació.
- Accés universal a l'educació.
- Principi de solidaritat.
- Igualtat d'oportunitats i tracte.
- Principi de participació en la idea curricular (transformació del sistema).
Sistema Educatiu
Es compon del currículum, el professorat, el finançament, l'organització dels centres i la legislació. Per poder prendre decisions, són necessàries les polítiques educatives.
Autonomia dels Centres
Autonomia en les decisions sobre la seva gestió, ús de recursos humans, materials, recursos financers, etc. Pros: més democràtic, més rellevant, menys burocràtic, més responsabilitat, més mobilització de recursos. Contres: decisions sense conèixer el fons del problema i el context.
Polítiques Educatives
Creades per donar resposta a com volen els ciutadans que sigui l'educació i la societat al seu país. Aquestes depenen de les ideologies polítiques i de la veu ciutadana.
Components de les Polítiques Educatives
- Administració: responsable de decidir la línia d'acció i la implementació de programes i lleis.
- Legislació: conjunt de lleis que determinen i regulen les pràctiques educatives i socials.
Competències Transversals dels Professionals
Responsabilitat, promoure valors i respecte, treball col·laboratiu, capacitat d'aprendre, gestió de conflictes, habilitats informàtiques i comunicatives, generar confiança, lideratge, etc.
Deontologia Professional
Conjunt de principis ètics i normes que imposen respecte a la conducta dels professionals. Estableixen els deures, obligacions i responsabilitats que els professionals han d'assumir per garantir un comportament ètic i responsable.
El Professional de l'Educació
Un professional de l'educació és una persona que:
- És capaç de donar resposta als problemes socials (suport escolar, assessorament, orientació, etc.).
- Té coneixement específic que està en constant actualització.
- Té competències reconegudes.
- Té reconeixement social.
- Té en compte el codi ètic i les normes existents.
Treball Interdisciplinari
Es caracteritza per: educació amb essència altruista (beneficiar els altres sense rebre res a canvi), pensar/qüestionar, no obeir, capacitat de transformació, responsabilitat social dels professionals de l'educació i aprendre contínuament.
Desigualtats
Les desigualtats són el resultat, no de les diferències entre persones, sinó de la interacció de les característiques personals amb el context social, que genera desavantatges i exclou les persones.
Diversitat Cultural
Concepte no fàcil de definir, perquè no hi ha consens sobre quins grups realment aporten diversitat a una comunitat o a una societat. Totes les societats tenen més d'una cultura, cadascuna marcada pel seu propi idioma (idiomes), dieta, etc.
Inclusió
Busca transformar els entorns educatius per acollir la diversitat dels estudiants, fent que docents i alumnes la percebin com una oportunitat d'enriquiment i no com un problema.
Educació Inclusiva
L'educació inclusiva implica superar obstacles per garantir una educació de qualitat per a tots els alumnes en entorns compartits i comuns.
Característiques de l'Educació Inclusiva
- Inclusió com a procés.
- Tres àmbits d'actuació: presència, participació i resultats.
- Anàlisi dels obstacles.
- Preocupació especial pels grups vulnerables a l'exclusió.
Elements Clau de l'Educació Inclusiva
- Procés per encarar les diversitats d'expectatives i necessitats de tots els estudiants.
- Assistència, participació i resultats de qualitat obtinguts per tots els estudiants.
- Identificació i eliminació de barreres als aprenentatges.
- Èmfasi en aquells grups que estan en major perill d'exclusió i marginació.
Models de Diversitat Cultural
- Assimilacionista: igualtat entre tots, però les minories ètniques han de deixar de banda la seva cultura d'origen i ser submises a la cultura dominant. S'entén la diversitat ètnica, racial i cultural com un problema que amenaça la integritat i la cohesió social.
- Multiculturalista: diversitat cultural i ètnica com a element positiu i enriquidor entre les persones. Encara que s'accepta la cultura minoritària, acaba havent-hi segregació social, ja que es basa en el dret a la diferència en jerarquia.
- Interculturalista: defensa les diferències entre cultures, però també reivindica el diàleg i la transformació. Cap posició intercultural no és possible sense dos elements previs:
- Respecte comú als drets humans (especialment als dels més febles).
- Reivindicació comuna dels valors morals (llibertat, igualtat, etc.) que donen sentit a aquests drets.
Pluralisme Cultural
Present en les aules, per desenvolupar en els alumnes el gust i la capacitat de treballar en la construcció conjunta d'una societat on les diferències culturals es considerin una riquesa comuna i no un factor de divisió. L'escola es basa en tres dimensions:
- Epistemològica: no existeix un coneixement únic i superior als altres.
- Ètica: defineix l'autonomia com la capacitat de triar principis, fins i valors, que varien segons la cultura.
- Lingüística: la llengua com a vehicle fonamental en la dominació i transmissió cultural, element essencial en la construcció de la identitat.
Aprenentatge de Servei
Activitat complexa que integra el servei a la comunitat amb l'aprenentatge de continguts, competències, habilitats o valors. Combina processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat amb un projecte per treballar les necessitats de l'entorn i millorar-lo.
Comunitats d'Aprenentatge
Projecte de transformació social i cultural basat en l'aplicació d'aquelles actuacions educatives d'èxit (AEE) demostrades científicament que milloren el rendiment educatiu i la convivència. Té un doble objectiu: superar el fracàs escolar i enfortir la convivència. Reptes:
- Superar les desigualtats.
- Aconseguir l'èxit educatiu.
- Millorar la convivència.
Ciutat Educadora
Reconeix, en la seva capacitat complexa, múltiple i diversa, la possibilitat de formar millor les persones. El que busca és ampliar i potenciar les capacitats formals dels centres. Ofereix formació en valors i pràctiques de ciutadania democràtica com: el respecte, la participació, el pluralisme, la responsabilitat, etc.
Centres Restauratius
Tenen la finalitat de crear vincles i comunitat, espais segurs i de confiança per compartir experiències, històries personals, emocions i necessitats (prioritzen les persones).