Educació i intervenció educativa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,08 KB

Definició educació i que implica

Procés complex i dinàmic entre dues o més persones, que pretén el perfeccionament de l’individu com a persona en la societat. És un procés permanent al llarg de la vida. Té un resultat final diferent de l’inicial.

  • Implica activitat i canvi

  • Mitjà per assolir finalitats humanes, per realitzar-nos.

  • Mitjà d’estructuració personal i social.

  • Procés intencional i individualitzat

  • Permanent i inacabat

L'educació implica formació, instrucció i desenvolupament

Concepte d’intervenció educativa

Intervenció: Conjunt d’actuacions destinades a procurar la satisfacció de necessitats d’una persona.

Intervenció a l’etapa infantil: Actuació adreçada a la consecució del desenvolupament global de les capacitats i la satisfacció de les necessitats dels infants.

2 caràcters:

Educatiu: adquisició d’hàbits i coneixements que contribueixin a l’adquisició de l’autonomia i el desenvolupament.

Assistencial: Proporciona ajudes als infants en aquelles necessitats que no poden satisfer per si mateixos.

La intervenció educativa permet el desenvolupament de la persona en tant que:

  • Necessitem dels altres per a desenvolupar-nos (estímuls socials).

  • Els necessitem en moments determinats (períodes sensibles). Cas del nen salvatge d’Avairon

Principis escola nova

Infant—> Subjecte actiu d’aprenentatge, es parteix dels seus interessos

Escola—> Oberta l’exterior, prepara a la persona per inserir-se a la societat

Mestre/a—> Observador, animador, promotor autodisciplina i autonomia

Intervenció—> Adaptar-se a cada nen. Respecte per la individualitat i capacitat de cadascú

Mètodes—> Es prioritza la imaginació, aprenentatge per deducció, manipulació i lògica

Comparació escola tradicional i escola nova

Escola tradicional:

  • Escolarització de tots els nens sense excloure condició social.

  • Ús de la llengua materna.

  • Mestre centre de l’ensenyament: organitza, premia i castiga, promou habilitats.

  • Els mètodes son memorístics i tots aprenen el mateix

Escola nova:

  • Vol renovar els principis pedagògics de l’escola tradicional.

  • Format per un grup heterogeni de persones, posen en pràctica els mètodes i els exporten a altres països d’Europa i Amèrica.

  • El mestre és el dinamitzador

  • Mètodes inductiu-deductiu i la intervenció és flexible

Rousseau

- Importància al desenvolupament individual i a l’educació.

- Ensenyament intuïtiu, deixar que l’infant descobreixi per si sol i experimenti.

- Importància de la natura com a objecte d’aprenentatge.

- L’educació→ ajuda a l’infant perquè avanci en el seu procés d’aprenentatge.

Fröbel

- Importància de l’educació els primers anys de vida, cal una institució adequada per als més petits on puguin jugar en un ambient de llibertat KINDERGARTEN.

- Joc→ primera activitat instintiva del nen

- Principi de la individualitat i respecte per característiques de cada infant.

Germans Agazzi

  • Van crear la casa dels nens (a Mompiano)→ desenvolupar model educatiu per primera infància

  • Volen reproduir a l’escola un ambient familiar (ordenat i alegre)

  • Importància→ treball dels hàbits, arts musicals i plàstiques.

  • Treball→ espontaneïtat i l’experiència personal dels nens.

Material Casa dels Nens

- Objectes de la vida diària, nens i educadores.

- Organitzen el material→ “MUSEU DELS POBRES”: racó on els nens poden trobar tota classe d’objectes de formes, colors i mides diferents

- Ordenats a partir de contrasenyes→ saber com d’endreçar objectes de l’aula.

Activitats a escola Mompiano

Vida pràctica: parar la taula, transportar llenya...

La conversa: a partir dels objectes que porten els nens o del que observen a la natura.

Discriminació intel·lectual: classificacions, associacions.

Ocupacions sedentàries: fer col·leccions, retallar, dibuixar...

Cant i ritme corporal: molt present en el dia a dia.

Entradas relacionadas: