Educació i intervenció educativa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,08 KB
Definició educació i que implica
Procés complex i dinàmic entre dues o més persones, que pretén el perfeccionament de l’individu com a persona en la societat. És un procés permanent al llarg de la vida. Té un resultat final diferent de l’inicial.
Implica activitat i canvi
Mitjà per assolir finalitats humanes, per realitzar-nos.
Mitjà d’estructuració personal i social.
Procés intencional i individualitzat
Permanent i inacabat
L'educació implica formació, instrucció i desenvolupament
Concepte d’intervenció educativa
Intervenció: Conjunt d’actuacions destinades a procurar la satisfacció de necessitats d’una persona.
Intervenció a l’etapa infantil: Actuació adreçada a la consecució del desenvolupament global de les capacitats i la satisfacció de les necessitats dels infants.
2 caràcters:
Educatiu: adquisició d’hàbits i coneixements que contribueixin a l’adquisició de l’autonomia i el desenvolupament.
Assistencial: Proporciona ajudes als infants en aquelles necessitats que no poden satisfer per si mateixos.
La intervenció educativa permet el desenvolupament de la persona en tant que:
Necessitem dels altres per a desenvolupar-nos (estímuls socials).
Els necessitem en moments determinats (períodes sensibles). Cas del nen salvatge d’Avairon
Principis escola nova
Infant—> Subjecte actiu d’aprenentatge, es parteix dels seus interessos
Escola—> Oberta l’exterior, prepara a la persona per inserir-se a la societat
Mestre/a—> Observador, animador, promotor autodisciplina i autonomia
Intervenció—> Adaptar-se a cada nen. Respecte per la individualitat i capacitat de cadascú
Mètodes—> Es prioritza la imaginació, aprenentatge per deducció, manipulació i lògica
Comparació escola tradicional i escola nova
Escola tradicional:
Escolarització de tots els nens sense excloure condició social.
Ús de la llengua materna.
Mestre centre de l’ensenyament: organitza, premia i castiga, promou habilitats.
Els mètodes son memorístics i tots aprenen el mateix
Escola nova:
Vol renovar els principis pedagògics de l’escola tradicional.
Format per un grup heterogeni de persones, posen en pràctica els mètodes i els exporten a altres països d’Europa i Amèrica.
El mestre és el dinamitzador
Mètodes inductiu-deductiu i la intervenció és flexible
Rousseau
- Importància al desenvolupament individual i a l’educació.
- Ensenyament intuïtiu, deixar que l’infant descobreixi per si sol i experimenti.
- Importància de la natura com a objecte d’aprenentatge.
- L’educació→ ajuda a l’infant perquè avanci en el seu procés d’aprenentatge.
Fröbel
- Importància de l’educació els primers anys de vida, cal una institució adequada per als més petits on puguin jugar en un ambient de llibertat KINDERGARTEN.
- Joc→ primera activitat instintiva del nen
- Principi de la individualitat i respecte per característiques de cada infant.
Germans Agazzi
Van crear la casa dels nens (a Mompiano)→ desenvolupar model educatiu per primera infància
Volen reproduir a l’escola un ambient familiar (ordenat i alegre)
Importància→ treball dels hàbits, arts musicals i plàstiques.
Treball→ espontaneïtat i l’experiència personal dels nens.
Material Casa dels Nens
- Objectes de la vida diària, nens i educadores.
- Organitzen el material→ “MUSEU DELS POBRES”: racó on els nens poden trobar tota classe d’objectes de formes, colors i mides diferents
- Ordenats a partir de contrasenyes→ saber com d’endreçar objectes de l’aula.
Activitats a escola Mompiano
Vida pràctica: parar la taula, transportar llenya...
La conversa: a partir dels objectes que porten els nens o del que observen a la natura.
Discriminació intel·lectual: classificacions, associacions.
Ocupacions sedentàries: fer col·leccions, retallar, dibuixar...
Cant i ritme corporal: molt present en el dia a dia.