Educació Inclusiva: Models, Estratègies i Tipus Formatius
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,83 KB
Tipus d'Educació: Formal, No Formal i Informal
L'educació es pot classificar en diferents tipus segons la seva estructura i objectius:
- Educació Formal: Es refereix a l'aprenentatge sistemàtic, organitzat cronològicament, que es produeix als centres escolars i és responsabilitat de l'Estat. Condueix a l'obtenció d'una titulació reglada.
- Educació No Formal: Neix de les necessitats i les innovacions socials, orientada al creixement personal i/o professional. Fa referència a qualsevol educació de caràcter formatiu al marge del sistema escolar reglat. Exemples inclouen cursos d’informàtica o acadèmies d’idiomes.
- Educació Informal: Sorgeix dels aprenentatges de la vida diària. No està estructurada ni condueix a una certificació oficial.
Estratègies de Suport Educatiu i Atenció a la Diversitat
Per garantir l'aprenentatge de tot l'alumnat, s'implementen diverses estratègies de suport:
- Mesures Universals: Són clau per a una educació inclusiva que gestioni la diversitat i fomenti competències (per exemple, accions tutorials).
- Mesures Addicionals: Es poden oferir complementàriament per a aproximadament un 15% de l'alumnat (per exemple, Aula d’acollida).
- Mesures Intensives: Destinades a un 5% de l'alumnat amb necessitats més específiques (per exemple, suport del CREDA - Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius).
Diferències entre Cicle de Grau Bàsic (CGB) i PFI
Existeixen diferències clau entre aquestes dues vies formatives:
Cicle Formatiu de Grau Bàsic (CGB) - LOMLOE
- Alumnat: A partir de 15 anys (generalment entre 15 i 17 anys) que opti per un itinerari d’ensenyament aplicat o d’iniciació ocupacional.
- Titulació: Permet obtenir el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria (ESO).
Programes de Formació Inicial (PFI)
- Alumnat: Joves entre 16 i 21 anys.
- Accés i Titulació: Permet entrar directament a un Cicle Formatiu de Grau Mitjà (CFGM), però no atorga directament el títol de Graduat en ESO (GESO).
Ensenyaments de Règim Especial i per a Adults
Ensenyaments de Règim Especial
Inclouen formacions específiques com:
- Ensenyaments d'Idiomes (Escoles Oficials d'Idiomes - EOI).
- Ensenyaments Artístics.
- Ensenyaments Esportius.
Ensenyaments de les Persones Adultes
Ofereixen oportunitats formatives com:
- Escoles d’adults per obtenir el Graduat en ESO (GESO).
- Proves d’accés a Cicles Formatius de Grau Mitjà (CFGM) i Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS).
- Curs d'Accés a Cicles Formatius de Grau Mitjà (CAM): destinat a persones que no tenen el títol de l'ESO, habitualment impartit en centres d'adults.
Diferències: Model Integrador vs. Model Inclusiu
Model Integrador | Model Inclusiu |
---|---|
L'estudiant "diferent" s'ha d'ajustar a la "normalitat". | Parteix de la premissa que tots els estudiants són diferents. |
La intervenció es dirigeix a l'alumnat amb necessitats específiques. | Tots els alumnes poden presentar necessitats específiques en algun moment. |
La integració és sovint parcial. | La inclusió és total i permanent. |
Considera la diferència com una limitació per aprendre. | Considera la diferència com una oportunitat d'aprenentatge per a tothom. |
L'alumne s'ha d'adaptar al sistema educatiu existent. | El sistema educatiu i la societat s'adapten per atendre les necessitats de totes les persones. |
L'alumne pot ser discriminat o segregat en fer un procés diferent al de la resta de la classe. | L'alumne treballa dins de l'aula ordinària i és valorat com a membre del grup. |
L'especialista té un paper prioritari en l'atenció a l'alumnat amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE). | Tots els membres de la comunitat educativa estan implicats per atendre la diversitat. |
Existència de centres ordinaris per a la majoria i centres d'educació especial per a una minoria. | Una escola per a tots, que acull la diversitat. |
Pot implicar dos currículums: un ordinari i un d'especial o adaptat. | Hi ha un sol currículum, flexible i desenvolupat des d'un marc comú per a tot l'alumnat. |
L'avaluació valora fins a quin punt l'alumnat pot assolir les metes considerades "normals". | L'avaluació es planteja amb major flexibilitat i considera diverses metes i progressos individuals. |
Principis Bàsics del Model d'Escola Inclusiva
El model d'escola inclusiva estableix que l'alumnat amb discapacitat (o diversitat funcional) ha de participar activament en les activitats generals del centre, no només limitant-se a la seva ubicació física a l’aula. Aquest enfocament es fonamenta en tres principis bàsics:
- Normalització: Implica tractar els alumnes amb diversitat funcional de la mateixa manera que els altres, evitant actituds de sobreprotecció i fomentant la seva autonomia.
- Personalització: Consisteix a tractar cada alumne d'acord amb les seves característiques i necessitats personals, sense discriminació, oferint respostes educatives individualitzades.
- Equitat: Assegura que tots els alumnes rebin els recursos i suports necessaris per assolir les mateixes fites educatives, tenint en compte les seves necessitats específiques per garantir la igualtat d'oportunitats.
Barreres per a l'Aprenentatge i la Participació
Les barreres són factors que dificulten o limiten l’accés a l’educació i a les oportunitats d’aprenentatge per a tot l'alumnat. Es poden classificar en:
Tipus de Barreres
-
Barreres Físiques (Arquitectòniques):
Espais i entorns inaccessibles o mal dissenyats que impedeixen la mobilitat o l'ús. És fonamental garantir l'accessibilitat universal.
-
Barreres Culturals:
Estereotips, prejudicis i actituds negatives que generen baixes expectatives d’aprenentatge i/o sobreprotecció, especialment cap a alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) o altres diversitats.
-
Barreres Didàctiques (o Pedagògiques):
Currículums rígids, metodologies d'ensenyament poc flexibles o no participatives, i un rol del professorat que no s'ajusta a la diversitat de l'alumnat. Calen programacions flexibles i un ensenyament actiu i personalitzat.
Estratègies per Superar les Barreres
Per eliminar aquestes barreres i promoure una educació veritablement inclusiva, es proposen solucions com:
- Desenvolupar currículums oberts, flexibles i accessibles.
- Fomentar el treball cooperatiu i l'aprenentatge entre iguals.
- Implementar metodologies d'ensenyament actives i participatives.
- Potenciar el rol del professorat com a guia i facilitador de l'aprenentatge.
- Establir una col·laboració estreta i continuada entre l'escola, les famílies i la comunitat.