Educació Inclusiva: Guia Booth & Ainscow, DUA i Estratègies Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,04 KB
Guia Booth i Ainscow: Dimensions Clau de l'Educació Inclusiva
A la guia per a l'educació inclusiva de Tony Booth i Mel Ainscow, on es presenten les tres dimensions fonamentals, es parla de:
1. Establir Polítiques Inclusives
- Es redueixen les barreres per a l'assistència al centre i és físicament accessible per a totes les persones.
- Les formes de suport estan coordinades.
- S'ajuda els estudiants nous a integrar-se.
- El centre s'assegura que les polítiques sobre "necessitats educatives especials" s'integrin en les polítiques d'inclusió.
- El centre té un procés de desenvolupament participatiu.
2. Desenvolupar Pràctiques Inclusives
- Construir un currículum comú i universal.
- Les activitats es planifiquen tenint en compte tots els estudiants a partir de recursos universals amb principis del DUA.
- Es fomenta la participació de tots.
- Els infants participen activament en el seu propi aprenentatge.
- Aprenentatge entre iguals.
- S'avalua fomentant els assoliments.
- Els recursos són coneguts i usats.
- Es promou el pensament crític.
- L'equip educatiu planifica, implementa i revisa en col·laboració.
- Oferir suport que potenciï l'autonomia.
3. Crear Cultures Inclusives
- Tothom és benvingut.
- L'equip educatiu coopera.
- Els estudiants s'ajuden mútuament.
- L'equip educatiu i els estudiants es respecten.
- L'equip educatiu i les famílies col·laboren.
- Altes expectatives cap a l'alumnat.
- Els estudiants són valorats per igual.
- El centre rebutja totes les formes de discriminació.
- Promou la convivència i la resolució pacífica de conflictes.
Estratègies Clau per a una Educació Inclusiva Efectiva
- Grups de treball heterogenis.
- Treball per projectes.
- Comprendre les característiques, necessitats i fortaleses de cada infant.
- Utilitzar materials i recursos variats i accessibles per a tots (braille, audiollibres, pictogrames, etc.).
- Crear activitats que fomentin el treball en grup, la interacció i la col·laboració.
- Ajustar els continguts perquè tots els infants puguin accedir-hi.
- Crear un ambient segur i respectuós.
- Establir normes clares de respecte i acceptació de la diversitat, així com l'empatia i l'enteniment mutu.
Recursos DUA: Principis del Disseny Universal per a l'Aprenentatge
- Proporciona múltiples mitjans de representació de la informació: la presenta en diferents formats.
- Proporciona múltiples formes d'acció i expressió: permet interactuar de diferents maneres amb el material.
- Proporciona múltiples formes de motivació i implicació: té diferents opcions que capten l'interès i per mantenir la persistència.
Docència Compartida: Fortaleses i Criteris d'Implementació
La docència compartida ofereix nombroses fortaleses i requereix criteris clars per a la seva implementació:
Fortaleses de la Docència Compartida:
- Coneixement compartit.
- Planificació conjunta i coordinació.
- Compromís comú.
- Solucions comunes envers les dificultats.
- Millor seguiment i avaluació.
- Atenció a la diversitat.
- Habilitats de negociació i comunicació.
- Es multipliquen les interaccions.
Criteris per a la Docència Compartida:
- Evitar explicacions llargues.
- Activitats obertes que permetin diferents tipus de nivells i de resolucions.
- Diversificació d'activitats.
- Treball cooperatiu.
Reflexions sobre l'Equitat i la Inclusió Educativa
Com menciona Ainscow: "L'equitat és el camí cap a l'excel·lència en l'educació."
Així mateix, Echeita exposa: "Conseguir un sistema educatiu més inclusiu és un procés de construcció complex, dilemàtic i controvertit."