Educació Inclusiva: Guia Booth & Ainscow, DUA i Estratègies Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,04 KB

Guia Booth i Ainscow: Dimensions Clau de l'Educació Inclusiva

A la guia per a l'educació inclusiva de Tony Booth i Mel Ainscow, on es presenten les tres dimensions fonamentals, es parla de:

1. Establir Polítiques Inclusives

  • Es redueixen les barreres per a l'assistència al centre i és físicament accessible per a totes les persones.
  • Les formes de suport estan coordinades.
  • S'ajuda els estudiants nous a integrar-se.
  • El centre s'assegura que les polítiques sobre "necessitats educatives especials" s'integrin en les polítiques d'inclusió.
  • El centre té un procés de desenvolupament participatiu.

2. Desenvolupar Pràctiques Inclusives

  • Construir un currículum comú i universal.
  • Les activitats es planifiquen tenint en compte tots els estudiants a partir de recursos universals amb principis del DUA.
  • Es fomenta la participació de tots.
  • Els infants participen activament en el seu propi aprenentatge.
  • Aprenentatge entre iguals.
  • S'avalua fomentant els assoliments.
  • Els recursos són coneguts i usats.
  • Es promou el pensament crític.
  • L'equip educatiu planifica, implementa i revisa en col·laboració.
  • Oferir suport que potenciï l'autonomia.

3. Crear Cultures Inclusives

  • Tothom és benvingut.
  • L'equip educatiu coopera.
  • Els estudiants s'ajuden mútuament.
  • L'equip educatiu i els estudiants es respecten.
  • L'equip educatiu i les famílies col·laboren.
  • Altes expectatives cap a l'alumnat.
  • Els estudiants són valorats per igual.
  • El centre rebutja totes les formes de discriminació.
  • Promou la convivència i la resolució pacífica de conflictes.

Estratègies Clau per a una Educació Inclusiva Efectiva

  • Grups de treball heterogenis.
  • Treball per projectes.
  • Comprendre les característiques, necessitats i fortaleses de cada infant.
  • Utilitzar materials i recursos variats i accessibles per a tots (braille, audiollibres, pictogrames, etc.).
  • Crear activitats que fomentin el treball en grup, la interacció i la col·laboració.
  • Ajustar els continguts perquè tots els infants puguin accedir-hi.
  • Crear un ambient segur i respectuós.
  • Establir normes clares de respecte i acceptació de la diversitat, així com l'empatia i l'enteniment mutu.

Recursos DUA: Principis del Disseny Universal per a l'Aprenentatge

  1. Proporciona múltiples mitjans de representació de la informació: la presenta en diferents formats.
  2. Proporciona múltiples formes d'acció i expressió: permet interactuar de diferents maneres amb el material.
  3. Proporciona múltiples formes de motivació i implicació: té diferents opcions que capten l'interès i per mantenir la persistència.

Docència Compartida: Fortaleses i Criteris d'Implementació

La docència compartida ofereix nombroses fortaleses i requereix criteris clars per a la seva implementació:

Fortaleses de la Docència Compartida:

  • Coneixement compartit.
  • Planificació conjunta i coordinació.
  • Compromís comú.
  • Solucions comunes envers les dificultats.
  • Millor seguiment i avaluació.
  • Atenció a la diversitat.
  • Habilitats de negociació i comunicació.
  • Es multipliquen les interaccions.

Criteris per a la Docència Compartida:

  • Evitar explicacions llargues.
  • Activitats obertes que permetin diferents tipus de nivells i de resolucions.
  • Diversificació d'activitats.
  • Treball cooperatiu.

Reflexions sobre l'Equitat i la Inclusió Educativa

Com menciona Ainscow: "L'equitat és el camí cap a l'excel·lència en l'educació."

Així mateix, Echeita exposa: "Conseguir un sistema educatiu més inclusiu és un procés de construcció complex, dilemàtic i controvertit."

Entradas relacionadas: