Educació Inclusiva i Atenció a la Diversitat: Trastorns i Metodologies

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,43 KB

Mesures Universals i Atenció a la Diversitat

El Decret 150/2017 estableix que l'atenció educativa inclusiva és per a tot l'alumnat i ha de ser aplicada per tots els professionals. Es basa en el Disseny Universal d'Aprenentatge (DUA) i la personalització.

Les metodologies inclusives afavoreixen l'aprenentatge, la socialització i la participació de tot l'alumnat.

Discapacitat Intel·lectual

Implica limitacions significatives en el raonament, la memòria, el llenguatge i l'autonomia.

  • Mesura per QI: Un QI entre 85 i 115 es considera normal (amb 100 com a mitjana). Un QI inferior a 85 pot indicar discapacitat.

  • Test WISC: Avalua dificultats i altes capacitats intel·lectuals.

  • Intel·ligències Múltiples (Howard Gardner): Lingüística, logicomatemàtica, espacial, musical, interpersonal, intrapersonal, cineticocorporal, naturalista.

Discapacitat Sensorial

Discapacitat Visual

  • Ceguesa total: Necessiten Braille.

  • Baixa visió: Requereixen lupes o augment de lletra.

  • Suport CREDV-ONCE: Professionals especialitzats en atenció a la diversitat visual.

Discapacitat Auditiva

  • Pèrdua d'audició: Pot requerir comunicació oral o llengua de signes.

  • Adaptacions: Lectura labial, informació escrita, audiòfons, implants coclears.

  • Suport CREDA: Mestres de logopèdia i especialistes en atenció auditiva.

Discapacitat Física

  • Motora: Implica limitacions en el moviment i la coordinació.

  • No motora: Inclou malalties cròniques o condicions de salut que afecten la participació educativa.

Trastorn Mental i de Conducta

  • Trastorns Mentals: Alteracions emocionals i cognitives (per exemple, esquizofrènia, depressió, ansietat).

    • Suport: CRETDIC, CSMIJ, CDIAP, EAIA.

  • Trastorns de Conducta:

    • Negativista desafiant: Comportament hostil i desafiador cap a figures d'autoritat.

    • Disocial: Violació persistent de normes socials i drets d'altres persones, sovint amb agressivitat.

    • Estratègies: Rutines clares, reforç positiu, suport constant d'adults.

Trastorns de l'Espectre Autista (TEA)

Es caracteritzen per dificultats en la comunicació social, les relacions interpersonals i la flexibilitat de pensament.

  • Diagnòstics (segons DSM-5): Autisme, Síndrome d'Asperger, Síndrome de Rett (tot i que el DSM-5 els engloba sota TEA).

Trastorns d'Aprenentatge i Comunicació

  • Dislèxia: Dificultat específica en la lectura i l'escriptura.

  • TDL (Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge): Retard significatiu en l'adquisició i ús del llenguatge oral.

  • TDA/TDAH (Trastorn per Dèficit d'Atenció amb o sense Hiperactivitat): Dificultats en l'atenció, la impulsivitat i/o la hiperactivitat.

  • Discalcúlia: Problemes específics amb els números i els càlculs matemàtics.

Metodologies Pedagògiques Inclusives

  • Aprenentatge cooperatiu: Implica el treball en petit grup per assolir un objectiu comú.

  • Classe inversa (Flipped Classroom): L'alumnat estudia el contingut abans de classe i, a l'aula, es resolen dubtes i s'aprofundeix en l'aprenentatge.

  • Aprenentatge basat en problemes (ABP): Parteix d'un problema elaborat pels docents perquè l'alumnat identifiqui què sap i què necessita aprendre per resoldre'l.

  • Aprenentatge basat en reptes (ABR): Parteix de problemes reals, rellevants i vinculats a l'entorn.

  • Aprenentatge Servei (ApS): Es basa en la demanda o necessitat d'un col·lectiu de l'entorn, mobilitzant el grup classe per dur a terme una actuació en conseqüència.

  • Tasques multinivell: Són activitats que possibiliten i preveuen diferents nivells d'execució, des del més senzill i bàsic fins al més complex i profund.

  • Gamificació: Té com a finalitat incorporar elements del joc a l'aprenentatge.

  • Treball o aprenentatge autònom: Implica involucrar un alumne o un grup d'alumnes en una tasca en la qual poden treballar amb independència del docent.

  • Assemblees: Promouen la participació de l'alumnat en la vida de l'aula, del centre i, fins i tot, del poble o ciutat en aquells municipis amb consells d'infants i joves.

Altres Estratègies i Recursos

  • Contextos i ambients d'aprenentatge: Aules temàtiques, racons i capses d'aprenentatge.

  • Tutoria entre iguals

  • Projectes

  • Aprenentatge basat en jocs

  • Aprenentatge experiencial (ex. excursions)

Entradas relacionadas: