Educació Física Transversal: Competències i Marc Curricular
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,47 KB
L'Educació Física Transversal: Fonaments i Aplicació
La transversalitat sorgeix com un toc d'atenció sobre la necessitat de convertir l'acció educativa en una acció profunda i globalment humanitzadora. Els temes transversals consisteixen en una sèrie de temes educatius que aborden determinats problemes socials des de totes les àrees del currículum.
Temes Transversals Clàssics en el Currículum
Aquests temes ofereixen oportunitats contínues per a l'educació integral de l'alumnat:
- Educació Moral i Cívica, Educació per a la Pau, Educació per a la Salut, Educació per a la Igualtat entre els Sexes: Font contínua d'oportunitats per a ressaltar la igualtat entre sexes i promoure valors ètics.
- Educació Ambiental: Aborda les conseqüències de les accions humanes en la degradació del medi i l'esgotament dels recursos naturals, desenvolupant actituds de conservació i millora.
- Educació del Consumidor: Enfocada a allunyar l'alumnat de la societat altament capitalista, fomentant un consum crític i responsable.
- Educació Viària: Conscienciació sobre la perillositat d'algunes conductes amb un vehicle i com a vianants.
Elements Transversals segons la LOMCE
La Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE) destaca el respecte pels següents elements transversals:
- Comprensió i expressió oral i escrita.
- Comunicació audiovisual i les TIC.
- L’emprenedoria.
- L’educació cívica i constitucional.
- Igualtat entre homes i dones.
- La prevenció i resolució de conflictes.
- Situacions de risc derivades de la utilització de les TIC.
- El foment del desenvolupament sostenible i la preservació del medi ambient.
Marc Curricular i Nivells de Concreció
Elements Curriculars Essencials
Els elements que defineixen el currículum són:
- Competències
- Objectius
- Continguts
- Metodologia
- Activitats
- Avaluació
També s'inclouen els criteris i estàndards d’aprenentatge.
Nivells de Concreció Curricular
Disseny Curricular Base (DCB) (1r Nivell)
Caràcter normatiu, elaborat per les administracions educatives. És un document obert, flexible, orientador i prescriptiu.
Projecte Educatiu (PE) (2n Nivell)
Elaborat pels equips docents i l'equip tècnic de coordinació pedagògica, i aprovat pel claustre.
Projectes d’Aprenentatge (3r Nivell)
Es desenvolupen d’acord amb el DCB i en consonància amb el PE.
Adaptació Curricular
Consisteix en els canvis i adequacions del currículum a les necessitats reals de l’alumne.
Les Competències Clau (LOE-LOMCE) i l'Educació Física
Llistat de Competències
Les competències clau definides per la LOE i la LOMCE són:
- Competència en comunicació lingüística.
- Competència matemàtica.
- Competències bàsiques en ciència i tecnologia.
- Competència digital.
- Competència social i ciutadana.
- Competència cultural i artística.
- Competència per aprendre a aprendre.
- Competència d'autonomia i iniciativa personal.
Aplicació de les Competències en l'Àrea d'Educació Física
- Competència Social i Cívica: S'adquireix aprenent a conviure, respectar les diferències i desenvolupant la cooperació i la solidaritat, mostrant una actitud crítica davant la violència en l'esport.
- Competència Digital: Es fomenta seleccionant, elaborant i compartint informació referent a l'àrea. Es potencia el treball en grup col·laboratiu per generar una consciència ètica i moral que previngui situacions de violència com el ciberassetjament.
- Competència d'Aprendre a Aprendre: Es desenvolupa en iniciar-se en l'aprenentatge motriu per continuar-lo de manera autònoma.
- Competència de Sentit d'Iniciativa i Esperit Emprenedor: Es manifesta en donar protagonisme a l'alumne/a en l'organització d'activitats físiques i la presa de decisions.
- Competència de Consciència i Expressions Culturals: Es valora mitjançant les manifestacions culturals com l'esport, els jocs tradicionals propis de la seva comunitat i les activitats expressives.