Educació i Filosofia Antiga: De l'Hel·lenisme a la Granja Escola

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,75 KB

L'Educació i la Filosofia a l'Antiga Grècia

L'Hel·lenisme: Unificació i Nous Corrents

Per una banda, l'Hel·lenisme unifica els pobles conquerits amb religió, cultura i també la llengua. D'aquesta ideologia neix el gimnàs, que té una funció de centre de formació intel·lectual a més de la funció guerrera, d'higiene i salut.

Apareix una filosofia pràctica basada en la recerca de la felicitat, que repercuteix en models nous de les anteriors filosofies (de sofistes, de Plató i Aristòtil) i és precursora de nous corrents filosòfics (Epicuris, Estoics i escèptics).

En l'educació, tenim l'efebia, una institució important, gratuïta i de formació militar. En contraposició, l'educació no militar és intel·lectual i física. Aquesta s'ha estès a una minoria, les dones, i la seva estructura s'assembla a l'actual amb una educació elemental, educació secundària i educació superior.

Períodes Arcaic i Clàssic: L'Ideal de l'Home Lliure

Per altra banda, tenim els períodes arcaic i clàssic, que es basen en un nombre reduït d'homes (poetes com a educadors de la societat) que controlen la societat i l'ensenyament. Existeix l'ideal d'home lliure i esclau.

L'educació es fonamenta en l'areté físic (ideal d'heroi: exercici, esport, ser el millor...) i l'areté espiritual (poesia, música, ball). L'areté és l'objectiu de la paideia, que és el procés de criança dels nens i la transmissió de valors.

Projecte Pedagògic: La Granja Escola

Creiem que un possible projecte d'escola basada en els diferents moments pedagògics seria una granja escola, en la qual els infants són lliures d'adquirir un gran grau de dominació de la natura. Aquest aspecte està relacionat amb la Societat Primitiva, ja que els joves de les tribus primitives havien d'adquirir aquest grau de dominació per a la supervivència.

Els infants imitaran els seus educadors, que serviran d'exemple per a ells i en faran un seguiment i control. Aquest aspecte està relacionat amb Homer, ja que diu que l'educació ha de basar-se en la imitació i l'exemple de les conductes que havien practicat anteriorment els herois.

Entre tots els infants crearan eines i trobaran mètodes perquè els infants desenvolupin les seves capacitats. Aquest aspecte està relacionat amb el pensador Hesíode, ja que democratitza l'educació; per tant, tots els individus han d'ajudar a crear la societat, i els infants hauran d'ajudar a trobar les eines i mètodes per cercar el seu aprenentatge.

Ideals de la Granja Escola

L'ideal d'aquesta escola seria la idea de comunitat (inspirada en Esparta), en la qual els infants s'han d'esforçar per cercar entre tots eines per a l'aprenentatge. Han de respectar els seus ritmes evolutius (com a Esparta, amb divisió de grups per edats).

Aquest aprenentatge serà amb els mestres, que són els herois, els quals han d'imitar, tenen el saber i el comparteixen. Els pedagogs (inspirats en Atenes) són els que s'encarreguen d'impartir els hàbits, com el menjar, la higiene, entre d'altres. Per tant, el pedagog és qui imparteix la disciplina.

Serà una escola en la qual es donarà molta importància a la dialèctica (inspirada en Protágoras), a través del discurs, per tal de formar infants que puguin defensar-se i puguin persuadir algú quan ho necessitin. Un altre aprenentatge que es portarà a terme és l'educació física (inspirada en Isòcrates), ja que creiem que és important exercitar el cos per afavorir el desenvolupament integral (inspirat en Aristòtil), no només treballar la ment sinó també el cos, per tenir un desenvolupament harmoniós.

Objectius del Projecte

  • Potenciar les capacitats innates dels infants.
  • Desenvolupar nous aprenentatges a partir dels sentits.
  • Introduir la natura com a mètode d'aprenentatge.
  • Afavorir l'autonomia i l'autoconeixement dels infants.
  • Identificar diferents elements de l'entorn.
  • Treballar els interessos comuns de la comunitat.
  • Experimentar les propietats de la natura.
  • Fomentar l'esperit crític de l'infant.
  • Fomentar l'agilitat mental de l'infant.
  • Potenciar el desenvolupament harmoniós de l'infant.

Estructura per Edats (Cursos)

Tots creixeran en el mateix entorn, encara que estaran agrupats en 3 etapes, ja que el ritme d'aprenentatge dels infants no serà el mateix (inspirat en Esparta):

  • 0 als 7 anys: Criança
  • 7 a 12 anys: Infància
  • 13 a 16 anys: Adolescència

Matèries Clau

  • Escriptura i lectura (inspirat en Aristòtil)
  • Gimnàstica (inspirat en Aristòtil)
  • Música (inspirat en Aristòtil)
  • Dibuix (inspirat en Aristòtil)
  • Dialèctica (inspirat en Protágoras)

Metodologia Pedagògica

Pel que fa a la metodologia, es realitzarà per mitjà del diàleg, com Sòcrates feia ús d'aquest. Sòcrates utilitza el diàleg en forma de preguntes i respostes (la maièutica) perquè l'interlocutor aprengui o descobreixi per ell mateix. D'aquesta manera, es fomentarà l'esperit crític i l'agilitat mental dels infants.

Recursos Didàctics i Organigrama

L'educador està per sobre dels pedagogs, i aquests per sobre dels infants. Per tant, qui té el poder serà l'educador.

Entradas relacionadas: