Educació Emocional: Gestió de Conflictes i Competències

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,33 KB

Què és l'emoció?

És un estat complex de l’organisme que es genera com a resposta a un esdeveniment extern o intern i està caracteritzat per una excitació o pertorbació que predisposa a una resposta organitzada.

Què és l'educació emocional?

És un procés educatiu, continu i permanent, que pretén potenciar el desenvolupament de les competències emocionals com a element essencial del desenvolupament humà, amb l’objectiu de capacitar-lo per a la vida i amb la finalitat d’augmentar el benestar personal i social.

Per què és una estratègia educativa?

  • Perquè a partir d'ella es pot treballar un conjunt d’accions.
  • Perquè els infants aprenguin a prendre consciència de les seves pròpies emocions i de les dels altres, i metodologies per regular-les.
  • Ajuda a la prevenció, resolució i superació de conflictes.

Competències emocionals

Són el conjunt de coneixements, capacitats, habilitats i actituds necessàries per a prendre consciència, comprendre, expressar i regular de forma apropiada els fenòmens emocionals.

Competències intrapersonals

Consciència emocional pròpia.

Competències interpersonals

Habilitat de reconèixer el que els altres estan pensant i sentint (consciència emocional dels altres).

Situacions conflictives

Es produeixen quan dues o més persones entren en desacord perquè les seves posicions o interessos són diferents. Això provoca emocions que poden ajudar en la resolució del conflicte. Quan aquest esclata, afloren emocions i sentiments. Les persones que hagin après a reconèixer-les i sàpiguen acceptar-les, sabran solucionar el conflicte de forma no destructiva.

Tipus de conflictes

Conflictes lleus

Són un conjunt de conductes contràries a les normes de convivència del centre, situacions de conflicte interpersonal. Amb la formació i les eines adients, els implicats poden solucionar-los per si mateixos.

Conflictes greus

Són situacions de violència verbal o física que perjudiquen notablement la convivència al centre. Generen sentiments d’inseguretat i angoixa entre els membres.

Gestió de conflictes a l'escola

Un conflicte ha de ser una oportunitat de canvi i creixement personal. Els infants han d’aprendre dels seus errors i traslladar la manera de resoldre constructivament els conflictes a altres situacions problemàtiques. A l’escola se’ls ensenya a prevenir i resoldre conflictes des del diàleg i la negociació, desenvolupant habilitats socials i ajudant-los a pensar en causes i alternatives.

Activitats per a la gestió emocional i de conflictes

Contes

Ajuden els infants a distanciar-se d'un conflicte per poder discutir les seves conductes.

Curtmetratges

Mostrar vídeos als infants on apareguin conflictes i, seguidament, parlar sobre el vídeo amb preguntes guia.

Joc de rol (Role-playing)

Dramatitzar una situació d'un conflicte que s'hagi presentat en alguna ocasió, per ajudar els infants a comprendre el que ha passat i les seves conductes.

Estratègia R-S-S

Tècnica útil en casos de desacord i disgustos duradors. Consta de tres passos: ressentiment, sol·licitud i reconeixement.

Entradas relacionadas: