Educació Emocional: Gestió de Conflictes i Competències
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,33 KB
Què és l'emoció?
És un estat complex de l’organisme que es genera com a resposta a un esdeveniment extern o intern i està caracteritzat per una excitació o pertorbació que predisposa a una resposta organitzada.
Què és l'educació emocional?
És un procés educatiu, continu i permanent, que pretén potenciar el desenvolupament de les competències emocionals com a element essencial del desenvolupament humà, amb l’objectiu de capacitar-lo per a la vida i amb la finalitat d’augmentar el benestar personal i social.
Per què és una estratègia educativa?
- Perquè a partir d'ella es pot treballar un conjunt d’accions.
- Perquè els infants aprenguin a prendre consciència de les seves pròpies emocions i de les dels altres, i metodologies per regular-les.
- Ajuda a la prevenció, resolució i superació de conflictes.
Competències emocionals
Són el conjunt de coneixements, capacitats, habilitats i actituds necessàries per a prendre consciència, comprendre, expressar i regular de forma apropiada els fenòmens emocionals.
Competències intrapersonals
Consciència emocional pròpia.
Competències interpersonals
Habilitat de reconèixer el que els altres estan pensant i sentint (consciència emocional dels altres).
Situacions conflictives
Es produeixen quan dues o més persones entren en desacord perquè les seves posicions o interessos són diferents. Això provoca emocions que poden ajudar en la resolució del conflicte. Quan aquest esclata, afloren emocions i sentiments. Les persones que hagin après a reconèixer-les i sàpiguen acceptar-les, sabran solucionar el conflicte de forma no destructiva.
Tipus de conflictes
Conflictes lleus
Són un conjunt de conductes contràries a les normes de convivència del centre, situacions de conflicte interpersonal. Amb la formació i les eines adients, els implicats poden solucionar-los per si mateixos.
Conflictes greus
Són situacions de violència verbal o física que perjudiquen notablement la convivència al centre. Generen sentiments d’inseguretat i angoixa entre els membres.
Gestió de conflictes a l'escola
Un conflicte ha de ser una oportunitat de canvi i creixement personal. Els infants han d’aprendre dels seus errors i traslladar la manera de resoldre constructivament els conflictes a altres situacions problemàtiques. A l’escola se’ls ensenya a prevenir i resoldre conflictes des del diàleg i la negociació, desenvolupant habilitats socials i ajudant-los a pensar en causes i alternatives.