Educació i Economia: Impacte en Creixement, Salaris i Desigualtat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 14,5 KB
Educació i Creixement Econòmic
Perspectives Teòriques
- Neoclàssica: El creixement implica benestar i busca la generació de riquesa.
- Neokeynesiana: El creixement és la condició per a la redistribució de béns.
- Marxista: El creixement és una condició implícita del capitalisme, amb un salt important des del mercantilisme i la Revolució Industrial.
Determinants del Creixement
- Factors de producció: Treball i capital.
- Factors econòmics: Obertura/tancament de mercats.
- Innovació tecnològica: Guanys segons la inversió.
- Factors institucionals: Dret de propietat.
- Factors polítics: Colonització, repressió econòmica.
- Educació/Capital humà: Inversió en educació.
- Anys d'escolarització.
- Nivell d'escolarització (primària-superior).
- Tipus d'escolarització (acadèmica-professional).
- Habilitats cognitives (knowledge capital).
- Avaluacions i tests de competències (PISA).
- Qualitat de les escoles.
Anàlisi Empírica
- Coeficient de Pearson (0-1).
- R² de correlació (-1-1).
Derivades Polítiques
- Causalitat inversa: Inversió de la causa-efecte.
- Exemples: Relació renda-educació, poc impacte de l'augment de la despesa en el rendiment, diferències entre països, cicles econòmics, expansió educativa al marge del creixement.
Propostes
- Neoclàssica: Gestió de cicles econòmics, augment del tipus d'interès, més recursos al sector privat.
- Neokeynesiana: Augment d'impostos progressius per a una major capacitat econòmica.
- Marxista: Canvis per a reduir la corrupció i plans quinquenals.
Consideracions Finals
- El PIB no mesura intangibles com el treball domèstic. Alternatives: Índex de Desenvolupament Humà (IDH).
- Creixement limitat, sostenible i decreixement.
Educació, Productivitat i Salari
Antecedents a la Teoria del Capital Humà
- La capacitat productiva com a factor de riquesa.
- Formació = Capital humà.
- L'educació com a inversió amb retorn econòmic.
La Teoria del Capital Humà
Fonaments
- Capacitats adquirides, no innates.
- Entorns d'aprenentatge diversos.
- Educació formal institucionalitzada.
Idea Principal
L'educació és una inversió per incrementar les habilitats productives.
Definició com a Regressió Lineal
- A més formació, més salari.
- Salari mínim per a persones sense formació.
- L'experiència genera capital.
- Rendiment decreixent.
Taxa de Rendiment
- d/c = (1 + r)^n, on n = anys de formació.
- Racionalitat individual: Invertir si r > 0.
- Racionalitat col·lectiva: Més despesa pública si hi ha més rendiment, salaris i ingressos fiscals.
Depreciació del Capital Humà
- Depreciació cognitiva: Pèrdua de capacitats amb l'edat.
- Depreciació substantiva: Coneixements obsolets.
- Reinversió: Reciclatge.
Crítiques a la Teoria del Capital Humà
- Teoria del filtre: L'educació com a mecanisme de selecció.
- Teoria de les cues: Salari depen del lloc de treball i sobrequalificació.
- Teoria de la segmentació:
- Mercat intern de treball.
- Mercat de treball segmentat (primari superior, primari inferior, secundari).
- L'escola radical o marxista: Perspectiva conflictivista.
- Principi de correspondència: Teoria de la socialització.
- Falsa meritocràcia: Relació salari-educació ve de l'origen social.
Teories i Debats
- Capital humà: Hegemonia política i acadèmica, non-cognitive skills, beneficis no monetaris, equitat.
- Institucionalisme: Senyals en competències no escolars, canvi de fordista a postfordista.
- Marxisme: Desprestigi polític i acadèmic, desigualtats.
- Feminisme: Concepció androcèntrica, treball domèstic i economia de les cures.
Desigualtats Econòmiques i Educatives
Desigualtats Econòmiques i Socials
- Desigualtat de capital econòmic:
- Rendes: Salari, ingressos, salari social.
- Patrimoni: Propietat mobiliària i immobiliària.
- Relació entre desigualtat econòmica i altres desigualtats (prestigi, accés a recursos, capital cultural, accés/rendiment educatiu).
Desigualtats Econòmiques i Educació
- Educació 0-3: Millor rendiment amb inversió primerenca.
- Ensenyament obligatori: Baix rendiment i repetició de curs.
- Postobligatori: Influència del capital econòmic familiar, abandonament escolar.
- Universitat: Costos directes, indirectes i d'oportunitat, efecte titulació, creixement d'universitats privades.
- Educació no formal: Desigualtats en el lleure de pagament, capital social.
Transformacions Econòmiques i el Sistema Educatiu
Transformacions Econòmiques
- Canvi de paradigma: Capitalisme industrial a postindustrial.
- De fordista a postfordista: Big data, automatització, societat del coneixement, digitalització, outsourcing.
- Globalització: Mobilitat de capital, deslocalització.
- Terciarització, economia del benestar, indústries creatives.
- Sharing economy i economia de plataformes.
- Economia de prosumidors.
- Noves monedes i sistemes de pagament.
- Economia sostenible.
Transformacions en l'Adquisició de Competències
Capitalisme Fordista
- Estabilitat i predictibilitat.
- Vincle amb l'educació formal i qualificacions.
- Linealitat aprenentatge-aplicació.
- Competències generals i tècniques.
Capitalisme Postfordista
- Caducitat de sabers i imprevisibilitat.
- Educació formal, no formal i informal.
- Individualització de relacions laborals.
- Life long learning.
- Competències bàsiques.
Canvis en el Mercat de Treball
- Indústria 4.0, IA, 3D, RV.
- Desaparició d'ocupacions rutinàries i de coneixement.
- Creació d'ocupació TIC i serveis personals.
- Canvis en les competències.
Demandes i Respostes del Sistema Educatiu
Perspectiva Adequacionista
- Escola com a proveïdora de competències.
- Capital humà, sobreeducació i sobreocupació.
- Marxisme: Escola-fàbrica.
Límits de la Perspectiva Adequacionista
- Incertesa de competències futures.
- Instruments de mesura poc precisos.
- Dificultats per a la planificació educativa.
Més enllà de l'Adequacionisme: Autonomia Relativa
- Dinàmiques del sistema educatiu.
- Lògica a llarg/curt termini.
- Acció individual agregada.
- Acció col·lectiva.
- Acció institucional.
- Espais interfície.
- Formació professional.
Conclusions i Reptes
- Gestionar el canvi tecnològic (nou luddisme, bretxa digital, regulació).
- Gestionar el canvi social (renda garantida, repartir treball, redistribució de temps).
- Respostes educatives (bombolla humanista, digitalització, adaptació de competències, escola postfordista, FP).
FP com a Interfície entre Educació i Mercat de Treball
Funcions de la FP
- Social: Equitat, segona oportunitat, reorientació.
- Educativa: Construcció d'itineraris.
- Econòmica: Adequació a les demandes empresarials.
Dilemes de la FP
- Integració de subsistemes.
- Formació genèrica vs especialitzada.
- Relació entre formació inicial i contínua.
- Prestigi, demanda i orientació.
- Biaix de gènere.
L'Entramat Institucional
- Administració central: Ministeri d'Educació i FP, Ministeri de Treball, INCUAL, Consell General de FP.
- Administració autonòmica: Departament d'Educació, SOC, Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals, Consell de Formació i Qualificació Professionals.
- Administració local: Fòrum de les Ciutats amb Consell d'FP.
- Centres de formació: Públics, privats, tercer sector, integrats, de referència, sectorials.
- Empreses: Cambres de comerç, aliança FP dual, grans empreses, gremis.
El Finançament de l'Educació
Esforç Educatiu
- Mesura:
- % del PIB.
- % de la despesa total.
- Despesa per estudiant.
- Despesa per estudiant en relació al PIB per càpita.
Qui ha de Finançar l'Educació?
- Beneficis individuals (salaris, oportunitats, coneixement).
- Beneficis socials (creixement econòmic, participació cívica, estabilitat social).
- Béns públics.
- L'Estat com a principal actor.
Tipus d'Impostos
- Origen i destí: Generals, específics.
- Naturalesa: Progressius, regressius, proporcionals.
Qui Recapta i Qui Gasta?
- Descentralització/centralització de la recaptació i la despesa.
- Model quasi-federal a Espanya.
Distribució del Gast entre Nivells
- Increment del gast privat per part de les famílies.
- Diferències entre Espanya i Catalunya.
Mercat de Treball Docent
Mercats i Mercats de Treball Docents
- Lloc d'intercanvi de béns i serveis.
- Mercat de treball docent: Oferta (treballadors), demanda (empreses), preu (salari), condicions de treball, qualitat docent, salari uniforme, incentius.
Demanda de Docents
- Factors d'influència:
- Salaris.
- Preu de substituts.
- Ingressos dels consumidors.
- Preferències dels consumidors.
- Altres determinants:
- Població en edat escolar.
- Ràtio docents/estudiants.
- Estructura del currículum.
Oferta de Docents
- Salari.
- Costos d'entrada (directes, d'oportunitat, requisits).
Planificació Educativa, Desigualtat Territorial i Segregació Escolar
Territori, Agència i Regulació
Definició de Segregació Escolar
Desequilibri en la distribució d'un grup social entre centres.
Factors de Segregació Escolar
- Segregació residencial.
- Estratègies familiars.
- Estratègies dels centres.
Actors Externs
- Segregació residencial.
- Demografia (migracions, gentrificació).
- Efecte «fugida».
- Racionalitats d'elecció de centre.
Actors Interns
- Lleis educatives.
- Regulacions de l'accés.
- Planificació educativa (construcció d'escoles, zones, distribució de NEE).
Indicadors
- Índex de Dissimilitud (0-1).
Conseqüències
- Efectes negatius sobre equitat, eficàcia, eficiència productiva i cohesió social.
Accions i Omissions
- Polítiques compensatòries i de planificació educativa.
- Mecanismes institucionals de reproducció de la segregació.
Propostes d'Intervenció
Planificació Educativa
- Ubicació de centres i línies.
- Gratuïtat real i qualitat.
- Zonificació heterogènia.
- Coresponsabilitat dels centres concertats.
Gestió de l'Accés
- Tancament de centres segregats a la matrícula viva.
- Evitar ampliacions de ràtio.
- Màxim d'alumnat NESE per centre.
- Control d'irregularitats en l'admissió.
- Criteris d'accés (renda familiar).
Accés a la Informació
- Reducció de les desigualtats en la informació.
- Coneixement dels drets d'elecció de centre.
Efectes Compensatoris
- Inversió en professionals i incentius.
- Integració d'escoles segregades i no segregades.
- Polítiques d'atracció de la demanda.
- Plans de xoc en centres segregats.
Incentius Monetaris i No Monetaris
Nivell Macro vs. Micro
- Sistemes de finançament i provisió de l'educació.
- Sistemes d'incentius per a famílies, alumnes i docents.
Sistemes d'Incentius Puntuals
- Incentius per comportament/desempenyo:
- Orientats a estudiants, professorat o escoles.
- Mixt.
- Transferències de renda:
- Condicionades (matriculació, assistència).
- No condicionades.
Llibertat d'Elecció, Eficiència, Equitat i Cohesió Social
Esquemes de Provisió i Finançament
- Provisió: Qui proveeix.
- Finançament: Els diners.
- Provisió privada i finançament públic: Privatització.
Vouchers
- Xec per a famílies.
- Teoria del canvi: Llibertat d'elecció, competència, innovació, diversificació.
- Dissenys: Universals/enfocats, amb/sense ànim de lucre, amb/sense copagament, mateixa/diferencial suma, selecció d'alumnat.
Charter Schools
- Equipaments públics.
- Teoria del canvi: Gestió privada, qualitat, eficiència.
- Dissenys: Amb/sense ànim de lucre, independents/CMO, altes/baixes conseqüències, selecció d'alumnat.
Concertada
- Equipaments privats.
- No hi ha teoria del canvi.
- Dissenys: Copagament permès/prohibit.
Marc Analític Comprensiu
- Drets familiars vs. drets socials.
- Criteris: Llibertat d'elecció, eficiència econòmica, equitat, cohesió social.
Trade-off
- Prioritzar llibertat i eficiència a costa d'equitat i cohesió.