Educació i Economia: Impacte en Creixement, Salaris i Desigualtat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 14,5 KB

Educació i Creixement Econòmic

Perspectives Teòriques

  • Neoclàssica: El creixement implica benestar i busca la generació de riquesa.
  • Neokeynesiana: El creixement és la condició per a la redistribució de béns.
  • Marxista: El creixement és una condició implícita del capitalisme, amb un salt important des del mercantilisme i la Revolució Industrial.

Determinants del Creixement

  • Factors de producció: Treball i capital.
  • Factors econòmics: Obertura/tancament de mercats.
  • Innovació tecnològica: Guanys segons la inversió.
  • Factors institucionals: Dret de propietat.
  • Factors polítics: Colonització, repressió econòmica.
  • Educació/Capital humà: Inversió en educació.
    • Anys d'escolarització.
    • Nivell d'escolarització (primària-superior).
    • Tipus d'escolarització (acadèmica-professional).
    • Habilitats cognitives (knowledge capital).
    • Avaluacions i tests de competències (PISA).
    • Qualitat de les escoles.

Anàlisi Empírica

  • Coeficient de Pearson (0-1).
  • R² de correlació (-1-1).

Derivades Polítiques

  • Causalitat inversa: Inversió de la causa-efecte.
  • Exemples: Relació renda-educació, poc impacte de l'augment de la despesa en el rendiment, diferències entre països, cicles econòmics, expansió educativa al marge del creixement.

Propostes

  • Neoclàssica: Gestió de cicles econòmics, augment del tipus d'interès, més recursos al sector privat.
  • Neokeynesiana: Augment d'impostos progressius per a una major capacitat econòmica.
  • Marxista: Canvis per a reduir la corrupció i plans quinquenals.

Consideracions Finals

  • El PIB no mesura intangibles com el treball domèstic. Alternatives: Índex de Desenvolupament Humà (IDH).
  • Creixement limitat, sostenible i decreixement.

Educació, Productivitat i Salari

Antecedents a la Teoria del Capital Humà

  • La capacitat productiva com a factor de riquesa.
  • Formació = Capital humà.
  • L'educació com a inversió amb retorn econòmic.

La Teoria del Capital Humà

Fonaments

  • Capacitats adquirides, no innates.
  • Entorns d'aprenentatge diversos.
  • Educació formal institucionalitzada.

Idea Principal

L'educació és una inversió per incrementar les habilitats productives.

Definició com a Regressió Lineal

  1. A més formació, més salari.
  2. Salari mínim per a persones sense formació.
  3. L'experiència genera capital.
  4. Rendiment decreixent.

Taxa de Rendiment

  • d/c = (1 + r)^n, on n = anys de formació.
  • Racionalitat individual: Invertir si r > 0.
  • Racionalitat col·lectiva: Més despesa pública si hi ha més rendiment, salaris i ingressos fiscals.

Depreciació del Capital Humà

  • Depreciació cognitiva: Pèrdua de capacitats amb l'edat.
  • Depreciació substantiva: Coneixements obsolets.
  • Reinversió: Reciclatge.

Crítiques a la Teoria del Capital Humà

  • Teoria del filtre: L'educació com a mecanisme de selecció.
  • Teoria de les cues: Salari depen del lloc de treball i sobrequalificació.
  • Teoria de la segmentació:
    • Mercat intern de treball.
    • Mercat de treball segmentat (primari superior, primari inferior, secundari).
  • L'escola radical o marxista: Perspectiva conflictivista.
  • Principi de correspondència: Teoria de la socialització.
  • Falsa meritocràcia: Relació salari-educació ve de l'origen social.

Teories i Debats

  • Capital humà: Hegemonia política i acadèmica, non-cognitive skills, beneficis no monetaris, equitat.
  • Institucionalisme: Senyals en competències no escolars, canvi de fordista a postfordista.
  • Marxisme: Desprestigi polític i acadèmic, desigualtats.
  • Feminisme: Concepció androcèntrica, treball domèstic i economia de les cures.

Desigualtats Econòmiques i Educatives

Desigualtats Econòmiques i Socials

  • Desigualtat de capital econòmic:
    • Rendes: Salari, ingressos, salari social.
    • Patrimoni: Propietat mobiliària i immobiliària.
  • Relació entre desigualtat econòmica i altres desigualtats (prestigi, accés a recursos, capital cultural, accés/rendiment educatiu).

Desigualtats Econòmiques i Educació

  • Educació 0-3: Millor rendiment amb inversió primerenca.
  • Ensenyament obligatori: Baix rendiment i repetició de curs.
  • Postobligatori: Influència del capital econòmic familiar, abandonament escolar.
  • Universitat: Costos directes, indirectes i d'oportunitat, efecte titulació, creixement d'universitats privades.
  • Educació no formal: Desigualtats en el lleure de pagament, capital social.

Transformacions Econòmiques i el Sistema Educatiu

Transformacions Econòmiques

  • Canvi de paradigma: Capitalisme industrial a postindustrial.
  • De fordista a postfordista: Big data, automatització, societat del coneixement, digitalització, outsourcing.
  • Globalització: Mobilitat de capital, deslocalització.
  • Terciarització, economia del benestar, indústries creatives.
  • Sharing economy i economia de plataformes.
  • Economia de prosumidors.
  • Noves monedes i sistemes de pagament.
  • Economia sostenible.

Transformacions en l'Adquisició de Competències

Capitalisme Fordista

  • Estabilitat i predictibilitat.
  • Vincle amb l'educació formal i qualificacions.
  • Linealitat aprenentatge-aplicació.
  • Competències generals i tècniques.

Capitalisme Postfordista

  • Caducitat de sabers i imprevisibilitat.
  • Educació formal, no formal i informal.
  • Individualització de relacions laborals.
  • Life long learning.
  • Competències bàsiques.

Canvis en el Mercat de Treball

  • Indústria 4.0, IA, 3D, RV.
  • Desaparició d'ocupacions rutinàries i de coneixement.
  • Creació d'ocupació TIC i serveis personals.
  • Canvis en les competències.

Demandes i Respostes del Sistema Educatiu

Perspectiva Adequacionista

  • Escola com a proveïdora de competències.
  • Capital humà, sobreeducació i sobreocupació.
  • Marxisme: Escola-fàbrica.

Límits de la Perspectiva Adequacionista

  • Incertesa de competències futures.
  • Instruments de mesura poc precisos.
  • Dificultats per a la planificació educativa.

Més enllà de l'Adequacionisme: Autonomia Relativa

  • Dinàmiques del sistema educatiu.
  • Lògica a llarg/curt termini.
  • Acció individual agregada.
  • Acció col·lectiva.
  • Acció institucional.
  • Espais interfície.
  • Formació professional.

Conclusions i Reptes

  • Gestionar el canvi tecnològic (nou luddisme, bretxa digital, regulació).
  • Gestionar el canvi social (renda garantida, repartir treball, redistribució de temps).
  • Respostes educatives (bombolla humanista, digitalització, adaptació de competències, escola postfordista, FP).

FP com a Interfície entre Educació i Mercat de Treball

Funcions de la FP

  • Social: Equitat, segona oportunitat, reorientació.
  • Educativa: Construcció d'itineraris.
  • Econòmica: Adequació a les demandes empresarials.

Dilemes de la FP

  • Integració de subsistemes.
  • Formació genèrica vs especialitzada.
  • Relació entre formació inicial i contínua.
  • Prestigi, demanda i orientació.
  • Biaix de gènere.

L'Entramat Institucional

  • Administració central: Ministeri d'Educació i FP, Ministeri de Treball, INCUAL, Consell General de FP.
  • Administració autonòmica: Departament d'Educació, SOC, Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals, Consell de Formació i Qualificació Professionals.
  • Administració local: Fòrum de les Ciutats amb Consell d'FP.
  • Centres de formació: Públics, privats, tercer sector, integrats, de referència, sectorials.
  • Empreses: Cambres de comerç, aliança FP dual, grans empreses, gremis.

El Finançament de l'Educació

Esforç Educatiu

  • Mesura:
    • % del PIB.
    • % de la despesa total.
    • Despesa per estudiant.
    • Despesa per estudiant en relació al PIB per càpita.

Qui ha de Finançar l'Educació?

  • Beneficis individuals (salaris, oportunitats, coneixement).
  • Beneficis socials (creixement econòmic, participació cívica, estabilitat social).
  • Béns públics.
  • L'Estat com a principal actor.

Tipus d'Impostos

  • Origen i destí: Generals, específics.
  • Naturalesa: Progressius, regressius, proporcionals.

Qui Recapta i Qui Gasta?

  • Descentralització/centralització de la recaptació i la despesa.
  • Model quasi-federal a Espanya.

Distribució del Gast entre Nivells

  • Increment del gast privat per part de les famílies.
  • Diferències entre Espanya i Catalunya.

Mercat de Treball Docent

Mercats i Mercats de Treball Docents

  • Lloc d'intercanvi de béns i serveis.
  • Mercat de treball docent: Oferta (treballadors), demanda (empreses), preu (salari), condicions de treball, qualitat docent, salari uniforme, incentius.

Demanda de Docents

  • Factors d'influència:
    • Salaris.
    • Preu de substituts.
    • Ingressos dels consumidors.
    • Preferències dels consumidors.
  • Altres determinants:
    • Població en edat escolar.
    • Ràtio docents/estudiants.
    • Estructura del currículum.

Oferta de Docents

  • Salari.
  • Costos d'entrada (directes, d'oportunitat, requisits).

Planificació Educativa, Desigualtat Territorial i Segregació Escolar

Territori, Agència i Regulació

Definició de Segregació Escolar

Desequilibri en la distribució d'un grup social entre centres.

Factors de Segregació Escolar

  • Segregació residencial.
  • Estratègies familiars.
  • Estratègies dels centres.

Actors Externs

  • Segregació residencial.
  • Demografia (migracions, gentrificació).
  • Efecte «fugida».
  • Racionalitats d'elecció de centre.

Actors Interns

  • Lleis educatives.
  • Regulacions de l'accés.
  • Planificació educativa (construcció d'escoles, zones, distribució de NEE).

Indicadors

  • Índex de Dissimilitud (0-1).

Conseqüències

  • Efectes negatius sobre equitat, eficàcia, eficiència productiva i cohesió social.

Accions i Omissions

  • Polítiques compensatòries i de planificació educativa.
  • Mecanismes institucionals de reproducció de la segregació.

Propostes d'Intervenció

Planificació Educativa

  1. Ubicació de centres i línies.
  2. Gratuïtat real i qualitat.
  3. Zonificació heterogènia.
  4. Coresponsabilitat dels centres concertats.

Gestió de l'Accés

  1. Tancament de centres segregats a la matrícula viva.
  2. Evitar ampliacions de ràtio.
  3. Màxim d'alumnat NESE per centre.
  4. Control d'irregularitats en l'admissió.
  5. Criteris d'accés (renda familiar).

Accés a la Informació

  1. Reducció de les desigualtats en la informació.
  2. Coneixement dels drets d'elecció de centre.

Efectes Compensatoris

  1. Inversió en professionals i incentius.
  2. Integració d'escoles segregades i no segregades.
  3. Polítiques d'atracció de la demanda.
  4. Plans de xoc en centres segregats.

Incentius Monetaris i No Monetaris

Nivell Macro vs. Micro

  • Sistemes de finançament i provisió de l'educació.
  • Sistemes d'incentius per a famílies, alumnes i docents.

Sistemes d'Incentius Puntuals

  1. Incentius per comportament/desempenyo:
    • Orientats a estudiants, professorat o escoles.
    • Mixt.
  2. Transferències de renda:
    • Condicionades (matriculació, assistència).
    • No condicionades.

Llibertat d'Elecció, Eficiència, Equitat i Cohesió Social

Esquemes de Provisió i Finançament

  • Provisió: Qui proveeix.
  • Finançament: Els diners.
  • Provisió privada i finançament públic: Privatització.

Vouchers

  • Xec per a famílies.
  • Teoria del canvi: Llibertat d'elecció, competència, innovació, diversificació.
  • Dissenys: Universals/enfocats, amb/sense ànim de lucre, amb/sense copagament, mateixa/diferencial suma, selecció d'alumnat.

Charter Schools

  • Equipaments públics.
  • Teoria del canvi: Gestió privada, qualitat, eficiència.
  • Dissenys: Amb/sense ànim de lucre, independents/CMO, altes/baixes conseqüències, selecció d'alumnat.

Concertada

  • Equipaments privats.
  • No hi ha teoria del canvi.
  • Dissenys: Copagament permès/prohibit.

Marc Analític Comprensiu

  • Drets familiars vs. drets socials.
  • Criteris: Llibertat d'elecció, eficiència econòmica, equitat, cohesió social.

Trade-off

  • Prioritzar llibertat i eficiència a costa d'equitat i cohesió.

Entradas relacionadas: