L'Educació a Catalunya: Principis, Centres i Serveis

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,74 KB

Principis de l'educació segons Gimeno

  • Adquisició de cultura
  • Societat de la informació
  • Científicisme pedagògic: Fer amb la pedagogia el mateix que es fa amb altres camps més científicament utilitzats.
  • Perspectiva multicultural: món globalitzat
  • Formació de la ciutadania: viure en democràcia, dialogar, participar...
  • Felicitat personal: benestar. Importància a les comunicacions, relació, habilitats socials, autoconeixença.
  • Món del treball: educació vista com una capitalització.
  • La democratització de l'educació: l'educació vista com un instrument per corregir les desigualtats.
  • Moviment qualitat: la idea de l'educació com una manera per treballar per la qualitat.

2. CENTRES ESCOLARS COM A INSTITUCIÓ

A Catalunya i a l'estat Espanyol hi ha tres xarxes escolars:

  • Pública: l'amo és una administració pública.
  • Privada: l'amo (titular) és privat, persona o institució.
  • Privades / Concentrades: titulars, escoles privades que han pactat amb l'administració pública. L'escola si és concentrada actuarà en la teoria i en la pràctica com una escola pública. És a dir, no podrà triar els alumnes, han de ser gratuïtes si estan en el tram obligatori. L'origen d'aquestes escoles era que no es podia garantir una plaça en escoles públiques per a tothom.

ÒRGANS DE GESTIÓ DELS CENTRES

  • Equips directius: tria la resta de l'equip, gerarquització. Requisits a les escoles públiques: oposicions, anys experiència. És escollit una comissió on mana el Departament d'Ensenyament. Han de presentar un projecte de direcció per quatre anys, com milloraran els resultats dels alumnes del seu centre. Interí: persona que no ha fet oposicions.
  • Consell escolar: Representació dels docents, dels no docents, de la família, de la societat i dels alumnes. Òrgan d'aprovació, funciona per consens.
  • Claustre del professorat: reuneix tot el professorat del centre, és consultiu. No decideix res. Cada mes hi ha una reunió del claustre.
  • Cicles (a primària): funcionament intern, coordinació. De manera que cada cicle reuneix el professorat del cicle amb un coordinador.
  • Departaments (secundària): de català, matemàtiques...
  • Coordinadors (escoles i instituts): Coordinador d'informàtica (s'ha d'ocupar de l'equipament), Coordinador de llengua interculturalitat i cohesió social, Coordinador de riscos laborals. Aquests tenen unes funcions i un suplement econòmic per exercir-les.
  • Conserges: encarregats del manteniment del centre. A les escoles els paguen els ajuntaments.
  • Auxiliars administratius: instituts fa més temps que hi són, a les escoles menys.
  • Auxiliars d'educació especial (Vetlladors)
  • Educadors d'educació especial: centres que tenen USEE.
  • Integradors socials: en general als instituts.
  • Tècnics d'educació infantil: escoles
  • Monitores de menjadors.

DOCUMENTS IMPORTANTS EN EL CENTRE

  • Projecte educatiu: (el més important) és la carta de presentació d'un centre on s'explica com està organitzat, les finalitats, elements... És el que identifica cada centre. L'ha d'aprovar el consell escolar.
  • Programació general anual: l'equip directiu ha de presentar la planificació d'aquell curs. (Qui farà què, quan es faran les reunions, les sortides, aules, horaris...) Al final de curs s'ha de fer una memòria anual, és a dir revisar si el que s'ha plantejat s'ha complert o no, com es pot millorar el curs vinent, avaluació...
  • Projecte lingüístic: tractament de les llengües que es farà en el centre perquè l'alumnat tingui una competència bona del català, castellà i llengües estrangeres.
  • NOFC: Normes d'organització i funcionament dels centres.
  • Projecte de convivència: hi ha les qüestions relacionades amb la pau, el gènere, la multiculturalitat… Té tres potes: Com es resoldran els conflictes. Com es prendran les decisions estructurals. Com es treballaran els valors. Té el pla d'acollida, que es tracta d'acollir la persona que ve nova, sigui qui sigui. Un altre document es el pla d'acció tutorial, en el qual els docents s'han de cuidar del desenvolupament integral dels nois i noies.
  • El Projecte de Direcció: els directors son designats pel departament d'ensenyament, i els directors prèviament s'han de presentar, ha de complir unes condicions de formació, d'experiència i ha de presentar un projecte de direcció. Els candidats presenten els seus projectes a una comissió, on hi ha l'inspector i els representants de l'entitat educativa i hi ha directors d'altres escoles i aquests escolten, llegeixen el projecte i el valoren. I tota això es una proposta que va al departament d'ensenyament i habitualment fan cas a aquesta comissió.
  • La Programació Anual General (PGA): cada any s'ha de fer. Quins equips docents, quines excursions, quines reunions de pares... I la Memòria Anual (MA) seria com ha anat l'any.

Serveis educatius són recursos naturals i materials que no estan als centres però que estan a disposició dels centres.

Serveis educatius de zona:

  • Inspecció: l'inspector controla que es respectin les lleis, que es faci la feina que s'ha de fer, pot entrar a les classes, demanar feina, parlar amb professors, mares i pares…
  • Centre de Recursos Pedagògics (CRP): en general tenen dues funcions; la formació permanent dels mestres i tot lo relacionat amb la innovació.
  • Equips d'Assessorament i Orientació Pedagògica (EAP): Orientador i decisiu tant en les decisions dels mestres com en el dels pares, formats per psicòlegs, pedagogs i treballadors socials. Van als centres a orientar i assessorar en matèria de diversitat funcional.
  • Equips de Llengua Interculturalitat i Cohesió Social (ELIC): són equips d'assessorament i són els que orienten als mestres sobretot amb matèria de llengües i de cohesió social, risc d'exclusió social.

Serveis educatius específics:

  • Centres de recursos per a deficients auditius
  • Centres de recursos per a deficients visuals (CREDA)

Entradas relacionadas: